207
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

۱۵۱. امام رضا عليه السلام : [خداوند] ظاهر است؛ امّا نه به معناى لمس شدن. آشكار است؛ امّا نه به معناى ديده شدن. باطن است؛ امّا نه به معناى كنار بودن [از ديگر چيزها

۱۵۲. امام رضا عليه السلام : [خداوند] نهان است ، نه با پوشيده بودن . آشكار است نه با قرار گرفتن در مقابل ديدگان.

۱۲ . صفت قائم بودن او

۱۵۳. امام رضا عليه السلام : او قائم است، نه به معناى به پا خاستن و ايستادن بر ساق پا با سختى، آن گونه كه اشيا برپا هستند؛ بلكه «قائم است»، يعنى نگاهبان است؛ مانند گفتار شخص: «فلانى قائم به امر ماست» و خدا، همان نگاهبان بر هر شخصى است در آنچه به دست آورده است، و نيز «قائم» در سخن مردم، به معناى «پايدار» است . معناى ديگر قائم ، بسندگى است؛ مانند گفته تو به كسى: «به كار فرزندان فلان، برخيز»؛ يعنى ايشان را بسنده باش. قائم از ما (انسان‏ها) بر روى ساق [پا] ايستاده است. پس [ما و خدا] در نام، مشتركيم و در معنا اشتراك نداريم.


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
206

۱۵۱. الإمام الرضا عليه السلام : ظاهِرٌ لا بِتَأويلِ المُباشَرَةِ ، مُتَجَلٍّ لا بِاستِهلالِ رُؤيَةٍ ، باطِنٌ لا بِمُزايَلَةٍ .۱

۱۵۲. الإمام الرضا عليه السلام : الباطِنُ لا بِاجتِنانٍ ، الظّاهِرُ لا بِمُحاذٍ .۲

۱۲ . صِفَةُ قِيامِهِ‏

۱۵۳. الإمام الرضا عليه السلام : هُوَ قائِمٌ لَيسَ عَلى مَعنَى انتِصابٍ وقيامٍ عَلى ساقٍ في كَبَدٍ كَما قامَتِ الأشياءُ ، ولكِن قائِمُ يُخبِرُ أنَّهُ حافِظٌ ؛ كَقولِ الرَّجُلِ : «القائِمُ بِأمرِنا فُلانٌ» ، واللَّهُ هُوَ القائِمُ عَلى كُلِّ نَفسٍ بِما كَسَبَت ، والقائِمُ أيضاً في كَلامِ النّاسِ : الباقي ، وَالقائِمُ أيضاً يُخبِرُ عَنِ الكِفايَةِ ؛ كَقَولِكَ لِلرَّجُلِ : «قُم بِأمرِ بَني فُلانٍ أيِ اكفِهِم ، وَالقائِمُ مِنّا قائِمٌ عَلى ساقٍ ؛ فَقَد جَمَعنا الاِسمَ ولَم نَجمَعِ المَعني .۳

1.الأمالي للمفيد : ص‏۲۵۵ ح‏۴ ، الأمالي للطوسي : ص‏۲۳ ح‏۲۸ كلاهما عن محمّد بن يزيد الطبري ، الكافي : ج‏۱ ص‏۱۳۸ح‏۴ عن الإمام الصادق عن الإمام عليّ عليهما السلام وليس فيه ذيله ، التوحيد : ص‏۳۷ ص‏۲ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۱ ص‏۱۵۱ ح‏۵۱ وفيه «باستقلال» بدل «باستهلال» وكلاهما عن محمّد بن يحيى بن عمر بن عليّ بن أبي طالب عليه السلام وقاسم بن أيّوب العلوي ، بحار الأنوار : ج‏۴ ص‏۲۲۹ ح‏۳ .

2.التوحيد : ص‏۵۶ ح‏۱۴ عن الفتح بن يزيد الجرجاني ، الكافي : ج‏۱ ص‏۱۴۰ ح‏۵ عن إسماعيل بن قتيبة عن الإمام الصادق عن الإمام عليّ عليهما السلام ، بحار الأنوار : ج‏۴ ص‏۲۸۵ ح‏۱۷ .

3.الكافي : ج‏۱ ص‏۱۲۱ ح‏۲ ، التوحيد : ص‏۱۸۸ ح‏۲ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۱ ص‏۱۴۷ ح‏۵۰ كلاهما عن الحسين بن خالد ، الاحتجاج : ج‏۲ ص‏۳۵۷ ح‏۲۸۲ نحوه ، بحار الأنوار : ج‏۴ ص‏۱۷۸ ح‏۵ .

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38356
صفحه از 584
پرینت  ارسال به