199
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

۸ . صفت اراده او

۱۳۹. امام رضا عليه السلام : خواستن و اراده، از صفات افعال‏اند. پس هر كس كه معتقد باشد خداى والا هميشه اراده كننده و خواهنده بوده است، موحّد نيست.

۱۴۰. الكافى‏- به نقل از صفوان بن يحيى - : به امام رضا عليه السلام گفتم: از اراده خدا و آفريدگان، آگاهم كن. امام عليه السلام فرمود: «اراده آفريدگان، همان چيزى است كه در درون مى‏گذرد و فعلى كه پس از آن از ايشان آشكار مى‏گردد؛ و امّا در مورد خداى والا، اراده او ايجاد كردن است و بس؛ چرا كه خدا، تأمّل و درنگ و انديشه نمى‏كند و اين ويژگى‏ها، از او بركنار است. اينها ويژگى‏هاى آفريدگان است. پس اراده خدا، فعل است، نه جز آن. به آن [چه بخواهد، ]مى‏گويد: «باش!»، پس به وجود مى‏آيد، بدون تلفّظ و سخن گفتن با زبان و آهنگ كردن و تفكّر، و براى اراده خدا چگونگى وجود ندارد، همان طور كه ذات خدا چگونگى ندارد.

۱۴۱. امام رضا عليه السلام : [خداوند] اراده كننده است، نه با عزمِ جزم؛ خواهنده است، نه با آهنگ كردن.

۱۴۲. امام رضا عليه السلام - در پاسخ به سؤال از مشيّت و اراده - : مشيّت ، خواستن چيزى است و اراده، نهايى كردن [خواست ]آن چيز.

۱۴۳. امام رضا عليه السلام : خدا، دو گونه اراده و خواست دارد: اراده حتمى و اراده عزمى. نهى مى‏كند، در حالى كه مى‏خواهد، و فرمان مى‏دهد، در حالى كه نمى‏خواهد. آيا نديدى كه آدم عليه السلام و همسرش را از اين كه از [ميوه‏] درخت بخورند، نهى كرد، در حالى كه اين عمل را خواست و اگر خوردنِ آن دو را نخواسته بود، هرگز خواست آن دو، بر خواست خداى متعال ، چيره نمى‏شد؛ و ابراهيم عليه السلام را به ذبح اسحاق فرمان داد، در حالى كه ذبح او را نخواسته بود، و اگر خواسته بود، هرگز خواست ابراهيم عليه السلام بر خواست خدا چيره نمى‏شد؟!


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
198

۸ . صِفَةُ إرادَتِهِ‏

۱۳۹. الإمام الرضا عليه السلام : المَشيئَةُ والإِرادَةُ مِن صِفات الأفعالِ ؛ فَمَن زَعَمَ أنَّ اللَّهَ تَعالى لَم يَزَل مُريداً شائياً فَلَيسَ بِمُوَحِّدٍ . ۱

۱۴۰. الكافي عن صفوان بن يحيى : قُلتُ لِأبي الحَسَنِ عليه السلام : أخبِرني عَنِ الإِرادَةِ مِنَ اللَّهِ ومِنَ الخَلقِ؟
قالَ : فَقالَ : الإِرادَةُ مِنَ الخَلقِ : الضَّميرُ وما يَبدو لَهُم بَعدَ ذلِكَ مِنَ الفِعلِ ، وأمّا مِنَ اللَّهِ تَعالى : فَإِرادَتُهُ إِحداثُهُ لا غَيرُ ؛ ذلِكَ لِأنَّهُ لا يُرَوّي ولا يَهُمُّ ولا يَتَفَكَّرُ ، وهذِهِ الصِّفاتُ مَنفيَّةٌ عَنهُ ، وهيَ صِفاتُ الخَلقِ ؛ فَإِرادَةُ اللَّهِ : الفِعلُ لا غَيرُ ذلِكَ ؛ يَقولُ لَهُ : «كُن» فَيَكونُ ؛ بِلا لَفظٍ ولا نُطقٍ بِلِسانٍ ولا هِمَّةٍ ولا تَفَكُّرٍ ، ولا كَيفَ لِذلِكَ كَما أنَّهُ لا كَيفَ لَهُ .۲

۱۴۱. الإمام الرضا عليه السلام : مُريدٌ لا بِعَزيمَةٍ ، شاءٍ لا بِهِمَّةٍ .۳

۱۴۲. الإمام الرضا عليه السلام - لمّا سُئِلَ عَنِ المشِيَّةِ وَالإِرادَةِ - : المشيَّةُ كَالاِهتِمامِ بِالشَّي‏ءِ ، وَالإرادَةُ إتمامُ ذلِكَ الشَّي‏ءِ .۴

۱۴۳. الإمام الرضا عليه السلام : إِنَ للهِ‏ِ إِرادَتَينِ ومَشيئَتَينِ : إِرادَةَ حَتمٍ وإِرادَةَ عَزمٍ ؛ يَنهى وهُوَ يَشاءُ ، ويَأمُرُ وهُوَ لا يَشاءُ . أوَما رَأيتَ أنَّهُ نَهى آدَمَ وزَوجَتَهُ أن يَأكُلا مِنَ الشَّجَرَةِ وشاءَ ذلِكَ ؛ ولَو لَم يَشَأ أن يَأكُلا لَما غَلَبَت مَشيئَتُهُما مَشيئَةَ اللَّهِ تَعالى؟! وأمَرَ إِبراهيمَ أن يَذبَحَ إِسحاقَ ولَم يَشَأ أن يَذبَحَهُ ؛ ولَو شاءَ لَما غَلَبَت مَشيئَةُ إِبراهيمَ مَشيئَةَ اللَّهِ تَعالى؟!۵

1.التوحيد : ص‏۳۳۸ ح‏۵ ، مختصر بصائر الدرجات : ص‏۱۴۳ كلاهما عن سليمان بن جعفر الجعفري ، بحار الأنوار : ج‏۴ ص‏۱۴۵ ح‏۱۸ .

2.الكافي : ج‏۱ ص‏۱۰۹ ح‏۳ ، التوحيد : ص‏۱۴۷ ح‏۱۷ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۱ ص‏۱۱۹ ح‏۱۱ ، بحار الأنوار : ج‏۴ ص‏۱۳۷ ح‏۴ وراجع الأمالي للطوسي : ص‏۲۱۱ ح‏۳۶۵ .

3.الأمالي للمفيد : ص‏۲۵۵ ح‏۴ ، الأمالي للطوسي : ص‏۲۳ ح‏۲۸ ، العدد القويّة : ص‏۲۹۵ ح‏۲۵ كلّها عن محمّد بن يزيد (زيد) الطبري ، التوحيد : ص‏۳۷ ح‏۲ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۱ ص‏۱۵۱ ح‏۵۱ كلاهما عن محمّد بن يحيى عن عمر بن عليّ بن أبي طالب عليه السلام ، بحار الأنوار : ج‏۴ ص‏۲۲۹ ح‏۳ .

4.العدد القويّة : ص‏۲۹۹ ح‏۳۵ ، الدرّة الباهرة : ص‏۳۸ وفيه «امام ذلك» بدل «إتمام ذلك الشي‏ء» ، نزهة الناظر : ص‏۲۰۶ ح‏۴۴۷ ، أعلام الدين : ص‏۳۰۷ ، بحار الأنوار : ج‏۵ ص‏۱۲۶ ح‏۷۵ .

5.الكافي : ج‏۱ ص‏۱۵۱ ح‏۴ ، التوحيد : ص‏۶۴ ح‏۱۸ ، مختصر بصائر الدرجات : ص‏۱۴۲ وفيهما «إسماعيل» بدل «إسحاق» وكلّها عن الفتح بن يزيد الجرجاني ، بحار الأنوار : ج‏۵ ص‏۱۰۱ ح‏۲۶ .

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38485
صفحه از 584
پرینت  ارسال به