««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع : میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان :
تعداد جلد : 1
ناشر : انتشارات دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1396
نوبت چاپ : اول

کتاب میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی، تألیف حجت الاسلام محمد رکعی و حجت الاسلام شعبان نصرتی، به زبان فارسی از سوی پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، از آنجا که یکی از ضروری‌ترین رسالت‌های معرفتی دانش کلام، شناخت روش‌های گوناگون متن‌پژوهی و بومی‌سازی و پیراستگی آن از هرگونه مولفه‌های ناسازگار با مبانی اعتقادی و ضروری دین است، بررسی روش‌های جدید معناشناسی و کارکرد آن‌ در حوزه متون مقدس اسلامی در اولویت پژوهشی گروه مبانی معرفتی دانش کلام پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام قرار گرفت و تحقیق حاضر نیز بر اساس فرآیند پژوهشی مذکور تالیف گردیده است.

نویسنده کتاب معتقد است میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی، در حقیقت ارائه کننده اصول و قواعد فهم مقدس‌ترین متن مسلمانان است.

این اثر، تحقیقی بینارشته‌ای به‌شمار می‌رود که میان دستاورد‌های معناشناسی میدان‌های معنایی و تفسیر قرآن ارتباط برقرار می‌کند. پیش از این اثر، دانشمند ژاپنی توشیهیکو ایزوتسو به عنوان مبدع روش «معناشناسی میدان‌های معنایی» این روش را در تحلیل موضوعات قرآنی به خدمت گرفت اما هیچ‌گاه به تبیین مبانی و قواعد این روش در تحلیل متن قرآن به صورت منسجم و نظام‌مند نپرداخت. و توضیحات وی در معرفی و بیان مبانی آن کافی به نظر نمی‌رسید. به همین دلیل پژوهشگرانی که پس از وی به کاربرد این روش در موضوعات قرآنی پرداختند هر یک برداشتی شخصی را از دیدگاه ایزوتسو مورد توجه قرار داده‌اند.

بر همین اساس، مولفان این اثر به دلیل آثار منحصر به فرد این روش در استخراج معارف دینی از متن قرآن، به تبیین مبانی، قواعد و تکنیک‌های استفاده از روش معناشناسی میدان‌های معنایی در موضوعات قرآنی اقدام کرده‌اند.

نگاهی به کتاب

کتاب میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی در دو بخش «مباحث نظری» و «مباحث کاربردی» تنظیم شده است. در بخش مباحث نظری به تبیین و توضیح مبانی این رویکرد در مطالعات قرآنی و بیان قواعد و تکنیک‌های کاربردی روش معناشناسی میدان‌های معنایی و نقدهای طرح‌شده پرداخته و در بخش کاربردی، نمونه‌هایی در به‌کارگیری این روش ارائه داده‌ شده است.

بخش اول:مباحث نظری

فصل اول:  کلیات و مفاهیم

فصل دوم: اصول و مبانی معناشناسی میدان‌های معنایی  در کاربست قرآنی

فصل سوم:  میدان‌های معنایی

فصل چهارم: امکان‌سنجی و آسیب‌شناسی

بخش دوم:  نمونه‌های کاربردی

  • تحلیل معنایی و فهم کتاب
  • الگوی تفکر قرآنی بر اساس معناشناسی همزمانی
  • درآمدی بر معناشناسی جهل در قرآن
  • تحلیل معناشناختی حوزۀ معنایی تعلیم در قرآن:  عاملیت خداوند در فرایند تعلیم

خاتمه: مطالعات قرآنی ایزوتسو در جهان اسلام

کتاب میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی، تألیف حجت الاسلام محمد رکعی و حجت الاسلام شعبان نصرتی، از سوی پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام، به زبان فارسی، در قطع رقعی، در ۲۹۶  صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۶با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.