««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع : فرهنگ نامه نمازجمعه
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان : مرتضی خوش نصیب
تعداد جلد : 1
ناشر : انتشارات دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1395
نوبت چاپ : اول

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، کتاب "فرهنگ نامه نمازجمعه" تألیف حضرت آیت الله ری شهری به زبان فارسی عربی، از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث منتشر شد.

كتاب پيش روی، يک عنوان از مجموعه فرهنگ‏نامه‏ های پژوهشگاه قرآن و حدیث است. اين مجموعه، به تمامی، برگرفته از دانش‏نامۀ قرآن و حديث است و با هدف استوار سازی فرهنگ دينی، اصلاح فرهنگ عمومی و ترويج معارف اصيل دين منتشر می‌شود.

ویژگی‌های فرهنگ‌نامه نماز جمعه

فرهنگ‏نامه نماز جمعه، از جمله فرهنگ‏نامه‏ هایی است که با هدف تصحیح و تقویت فرهنگ ارزش ‏های رفتاری، در دست تدوین‏‌اند.

درهم تنیدگی عبادت و سیاست در نماز جمعه و نقش آن در تقویت پایگاه مردمی نظام اسلامی ایجاب می‌کند، فرهنگ‌ سازی برای حضور همگان و به ویژه نسل جوان، در صدر برنامه‌های مسئوولان فرهنگی و سیاسی قرار گیرد. فرهنگ‌نامه نماز جمعه نیز گامی است در این راه.

مهم‌ترین ویژگی‌های این فرهنگ‌نامه عبارت است:

۱. جامعیت:

در این فرهنگ‏نامه، برجسته ‏ترین نکات و دستور العمل ‏هایی که جهت فرهنگ‏ سازی و بهره ‏برداری از برکات "نماز جمعه" ضروری است، از منابع شيعی و اهل سنّت، گزینش شده‌ و در اختیار علاقه‏ مندان قرار می‏ گیرد.

۲. تبیین و تحلیل

در این کتاب، افزون بر متون قرآنی و حدیثی تحلیل‌های مورد نیاز در باره این فریضه بسیار مهمّ سیاسی ـ عبادی، مانند: حکم نماز جمعه در عصر غیبت و تاریخ تشریع آن نیز ارائه می‌گردد.

۳. اشاره به آرای مراجع تقلید

آگاهی از فتاوای فقهای معاصر در باره مسائل مختلف نماز جمعه، مانند: وقت نماز جمعه، خواندن خَطبه‌های نماز قبل از اذان ظهر، سخن گفتن نمازگزاران هنگام خطبه، گوش فرادادن به خطبه و مقدار مسافت فرسخ شرعی، برای همه شرکت کنندگان در نماز جمعه، ضروری است که در این مجموعه، مورد توجه قرار گرفته است.

گفتنی است این فرهنگ‌نامه در هشت فصل تنظیم شده است. ظمناً کتاب حاضر پیش از این همراه با احادیث فضایل و آداب شب و روز جمعه و با عنوان "فرهنگ‌‌نامه جمعه" منتشر شده بود. لیکن اینک هر یک از این دو مبحث جداگانه و در قالب دو فرهنگ‌نامه مستقل انتشار می‌یابد.

فهرست اجمالی این مجموعه حدیثی به قرار ذیل می باشد:

فصل نخست:‌ آغاز تشریع نماز جمعه

فصل دوم:‌ برپایی نماز جمعه

فصل سوم: شرایط نماز جمعه

فصل چهارم: چگونگی نماز جمعه

فصل پنجم: وقت نماز جمعه

فصل ششم: آنچه شایسته است نمازگزار جمعه انجام دهد

فصل هفتم: آنچه شایسته نیست نمازگزار جمعه انجام دهد

فصل هشتم: نمونه‏ هایی از خطبه‏ های پیامبر و امام

کتاب "فرهنگ نامه نمازجمعه" تألیف حضرت آیت الله ری شهری و با همکاری حجت الاسلام و المسلمین مرتضی خوش نصیب به زبان فارسی و در قطع رقعی و در ۱۴۰ صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۵با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.