««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع : میراث مکتوب رضوی
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان : سیدمصطفی مطهری و رضا یاری نیا
تعداد جلد : 1
ناشر : دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1395
نوبت چاپ : اول

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، کتاب میراث مکتوب رضوی از آثار پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام منتشر شد.

نگارش و نگاهداشت دانش اهل بیت علیهم السلام و ارائۀ آن در قالب‌های گوناگون، بخش جدایی‌ناپذیر از حیات تمدن شیعی است که در برگیرنده و گویای جنبه‌های اصلی اندیشۀ اسلام شیعه است.

حضور صدها تن از راویان و مؤلفان کتاب‌های روایی در دوره‌های مختلف از تاریخ نگارش متون حدیث گویای یک جریان هدفمند راهبردی به منظور انتقال معارف منطبق با قرآن و سنت، در فراز و فرودهای تلخ و شیرین تاریخ اسلامی است. در این میان به همان اندازه که اهتمام بدنه علمی جامعۀ شیعه در دوره حضور اهل بیت علیهم السلام در نشر و پاسداشت معارف حدیثی ، امری روشن است، تلاش عالمان عصر غیبت نیز در زنده نگاه داشتن میراث پیشینیان و پالایش آنان نیز ارزشمند و در خور ستایش است.

از این زاویه می‌توان دور نمای کلی و جزئی از پیکره عمومی و محتوای تفصیلی معارف اهل بیت علیهم السلام را که از طریق کتاب‌های فهرست و رجال شیعه در کنار کتاب‌های حدیث ـ به عنوان دو گونه منبع اطلاع دهنده از مسیر تاریخی معارف ـ  به نمایش گذاشته شده، به تصویر کشید.

ناگفته پیداست که بازیابی علمی منابع کهن شیعه که اکنون در میان ده‌ها کتاب حدیثی پراکنده شده‌اند و نیز سنجش اعتبار این منابع، از نخستین گام‌های پژوهش برای پی بردن به ابعاد کمتر دانسته فرهنگ و تمدن شیعه به شمار می‌آید.

مجموعه حاضر می‌کوشد تا با تلفیق اطلاعات منابع فهرستی، رجالی و حدیثی (رجال النجاشی و الفهرست طوسی)، میراث عالمان شیعه در دوره امام علی بن موسی الرضا علیه السلام را در همان قالب های اصیل و اولیه‌اش بازنمایی کند.

تأکید بر محوریت این دو کتاب فهرستی در پرداختن به تراث علمی آن امام همام، از آن‌روست که این دو به خوبی گزارشی‌هایی درخور توجه از تراث روایی انتقال یافته از آن حضرت را به تصویر کشیده‌اند، به‌گونه‌ای که اطلاعات ارائه شده افزون بر کاستن از دشواری‏های عرصه بازسازی تراث، در شناخت جامع‏تر از آثار ایشان نیز سودمند خواهند بود.

البته باید توجه کرد که نمی‌توان از تفاوت‌های روشی صاحبان این دو اثر، و دست کم، در التفات به تراث امام رضا علیه السلام به سادگی چشم‌ پوشید.

کتاب حاضر با در نظر گرفتن همین دقت ها به ساماندهی تطبیقی اطلاعات گزارش شده برای این آثار، در دو محور پرداخته است؛ محور نخست، معرفی اجمالی صاحبان آثار رضوی و قالب‌های نقل تراث را در بر می گیرد و محور دوم، معرفی تفصیلی دسته‌هایی از این قالب‌ها و بازشناسی آنها را عهده دار است.

فهرست اجمالی کتاب میراث مکتوب رضوی به شرح ذیل می باشد:

درآمد

 

فصل اوّل: المسائل

۱. ابراهیم بن بشر

۲. أحمد بن عمر الحلاّل

۳. حَسن بن علی بن زیاد

۴‌. الحسین بن مهران

۵. زکریا بن آدم

۶. سعد بن سعد بن الأحوص

۷. سعد خادم أبي دلف

۸. صباح بن نصر

۹. عبداﷲ بن محمّد بن حصین

۱۰. عیسی بن عبداﷲ بن سعد ابوبکر الأشعری

۱۱. الفتح بن یزید الجرجانی

۱۲. محمّد بن سنان ابوجعفر الزاهری

۱۳. محمّد بن سهل بن الیسع الاشعری

۱۴. محمّد بن فُضَیل بن کثیر ابوجعفر الازرق

۱۵. معاویة بن سعید الکندی

۱۶. یاسر الخادم

فصل دوم: النسخه

‏۱. احمد بن عامر بن سلیمان

۲. العبّاس بن هلال الشامی

۳. عبداﷲ بن علی بن الحسین بن زید

۴. عبداﷲ بن محمّد بن علی بن عباس

۵. محمّد بن عبداﷲ بن عمرو بن سالم بن لاحق ابوعبداﷲ اللاحقی الصفّار

۶. محمّد بن علی بن الحسین بن زید

۷. محمّد بن عمرو بن سعید الزیّات المدائنی

۸. الحَسَن بن محمّد بن الفضل

فصل سوم: رساله و مکاتبه

الف) رساله

۱. إبراهیم بن ابی البلاد

۲. محمّد بن الحَسَن بن الجمهور

ب) مکاتبه

۱. احمد بن عبداﷲ بن مهران        

کتاب «میراث مکتوب رضوی» تألیف حجت الاسلام آقای سیدمصطفی مطهری و آقای رضا یاری­ نیا از پژوهشگران پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام به زبان عربی و در ۲۱۲ صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۵با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.