تاريخ انتشار: شنبه 1393/2/20
کد خبر: 30072

دومین نشست علمی معناشناسی با عنوان مکاتب معناشناسی برگزار گردید

ژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه قرآن و حدیث در راستای عمومی سازی دانش معناشناسی دومین نشست معناشناسی را با حضور حجة الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی نیا مدیر گروه مبانی معرفتی پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام برگزار کرد.

 

به گزارش پایگاه حدیث نت، دکتر قائمی ­نیا در ابتدا به تمایز میان معناشناسی و هرمنوتیک اشاره کرد و بیان کرد که این دو اگرچه دو روی یک سکه­اند و در بسیاری از حوزه­ها با هم همپوشانی دارند اما در دو جهت با یکدیگر تفاوت دارند. هرمنوتیک تحقق­یافته گادامری از فهم –فرآیند فهم معنا- بحث می­کند و در این فرآیند تمام نقش بر دوش مخاطب است در حالی که معنا شناسی از خود معنا بحث می­کند و نقش اساسی در فهم بر عهده متن است و مخاطب تنها قواعد فهم متن را به کار می­برد.

در ادامه دکتر قائمی­نیا به توصیف مکاتب معناشناسی زایشی، نوساختارگرا و شناختی پرداخت. در پایان استاد قائمی­نیا به پرسش­های شرکت کنندگان در نشست پاسخ داد. در این نشست دبیر گروه مبانی معرفتی اعلام کرد در ادامه سسلسله نشست­های معناشناسی نشست سوم با عنوان معناشناسی میدان­های معنایی با حضور حجة­الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام به زودی برگزار خواهد گردید.