تاريخ انتشار: سه شنبه 1402/4/6
کد خبر: 76240

کتاب "فرهنگ نامه تقوا" منتشر شد

کتاب "فرهنگ نامه تقوا" تألیف آیت الله ری شهری و مرتضی خوش نصیب از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، اگر از زمین پر از خاری عبور می کنید با احتیاط کامل گام بر می دارید و مراقب دامان خود می باشید، چرا که مبادا نوک خاری در پایتان بنشیند و یا لباستان را پاره کند.

 

در فرهنگ اسلامی، تقوا به خصیصۀ پایش و مواظبت و مراقبت و حفظ نفس آدمی گفته می ‏شود که به صورت پایبندی به انجام رفتارهای شایسته و نیز دوری و اجتناب از رفتارهای ناشایست بروز می‏ کند.

 

بنابراین تقوا، پیش از آن که مفهومی برآمده از دین باشد، برخاسته از فطرت الهی انسان و عقل خداداد اوست که با عمل به آموزه‏ های وحیانی تقویت می ‏شود و به اوج می‏ رسد.

 

در این میان، توصیه به تقوا، در جای جای قرآن چنان دامن‏گستر است که در بیش از شصت آیه، به صراحت به این کلمه اشاره دارد.

 

پر بسامد بودن واژگان هم‏ خانوادۀ تقوا (با بیش از ۲۵۰ بار کاربرد قرآنی) و فراوانی آنها در جای‏ جای منابع حدیثی و بویژه کتاب شریف نهج ‏البلاغه، بیانگر اهمّیت وصف‏ ناپذیر رعایت آن در سرنوشت هر انسانی است.

 

در کتاب فرهنگ‏ نامۀ تقوا ضمن جمع ‏آوری و ارائۀ بایسته‏ ها و شایسته‏ های این صفت ارزشمند به منظور نهادینه ‏سازی آن در عموم افراد، کوشیده است از منظر آموزه های قرآن و حدیث، زوایای نظری و عملی تقوا را بازخوانی کند.

 

لازم به ذکر است این کتاب یکی از مدخل‏ های دانش‏نامۀ قرآن و حدیث است که با توجّه به نیاز جامعۀ مخاطب، به ‏صورت جداگانه منتشر شده است.

 

با توجه به این رویکرد، کتاب حاضر در شش فصل سامان یافته است که به قرار ذیل می باشد:

فصل اول: شناخت تقوا

فصل دوم:سفارش به تقوا

فصل سوم:پایه های تقوا

فصل چهارم:بی تقوایی

فصل پنجم:آثار تقوا

فصل ششم:برترین چهره های تقوا

 

کتاب "فرهنگ نامه تقوا" تألیف آیت الله ری شهری و مرتضی خوش نصیب، به زبان فارسی در قطع رقعی و در ۲۸۴  صفحه به نگارش درآمده است و در ۱۴۰۲ با همکاریانتشارات دارالحدیث منتشر شده است.