تاريخ انتشار: چهارشنبه 1401/11/26
کد خبر: 76039

برگزاری سلسله جلسات سبک زندگی اسلامی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام

با حضور رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث، سلسله جلساتی با عنوان تبیین سبک زندگی اسلامی در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث به عنوان نخستین سخنران سلسلسه جلسات تبیین سبک زندگی اسلامی با موضوع سواد  شاد زیستن، که در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی همزمان با شب ۲۲ بهمن برگزار شد گفت: هر اندیشه ای اگر قدرت سیاسی از آن حمایت نکند رونق و گسترش پیدا نخواهد کرد. علت گسترش اهل سنت در دنیا این بوده که تفکر سیاسی و قدرت سیاسی از آنها حمایت می کرده است و در تاریخ شیعه نیز آنگاه آثار فاخری ارائه شد که قدرت های سیاسی از تفکر شیعه حمایت می کردند.

 

وی در ادامه اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک فرصت بی نظیر در اختیار تفکر شیعه و اهل بیت علیهم السلام قرار گرفت و آثار و برکات فراوانی داشت که یکی از آن آثار و برکات علمی و فرهنگی، تأسیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث بود که در ذیل آستان مقدس سیدالکریم و به همت و ابتکار تولیت فقید آن آستان، حضرت آیت الله ری شهری تأسیس شد.

 

ایشان افزود: در این مرکز در بخش علمی و پژوهشی آن خود آیت الله ری شهری آثاری داشتند که از جمله می توان به الگوی شادی از دیدگاه قرآن و حدیث اشاره کردکه زیر نظر خود حضرت آیت الله ری شهری صورت گرفت، این از برکات انقلاب اسلامی است که زمینه ای فراهم شد تا درباره چنین موضوعاتی تحقیق و بررسی صورت گیرد.

 

دکتر پسندیده در ادامه در تبیین سواد شاد زیستن گفت: برای شاد زیستن اطلاعات مردم  خیلی مهم  هست. اینکه  بدانیم چه چیزهایی عامل شاد زیستن هست و چه کار باید کرد حرف اول را می زند. متأسفانه سواد شاد زیستن مردم ایران بسیار پایین هست و برای شاد زیستن و داشتن یک زندگی خوب بیشتر به تصورات و توهمات روی می آورند تا واقعیت ها.

 

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند تغییر و تحول در نظریه های روان شناسی نظریه های شاد زیستن در روان شناسی ابراز داشت: این تغییر از لذت گرایی و هیجان های زودگذر و سطحی، الان به رویکرد تغییر افکار و فضیلت ها رسیده است.

 

وی افزود: روانشناسان و متخصصان فعلی در غرب معتقد هستند که برای شاد ریستن باید  روی افکار کار کرد و نه صرفاً روی هیجان ها و باید فضیلت های اخلاقی را در جامه گسترش داد.

 

رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی در بخش پایانی صحبت خود نیز مواردی از فضیلت های اخلاقی که موجب شاد زیستن می شود را بیان داشت.

 

لازم به ذکر است این برنامه، شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشاء،در رواق حضرت امام خمینی(ره) حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام برگزار می شود.