تاريخ انتشار: پنج شنبه 1401/9/10
کد خبر: 75641

نشست علمی نقش حدیث در تاریخ و سیره در قم برگزار شد

حجت الاسلام مسعودی: به مناسبت سالروز رحلت آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، همایشی با موضوع «احیاگر حدیث؛ نکوداشت آیت‌الله ری‌شهری» برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی، رئیس دانشگاه قرآن و حدیث در نشست علمی "نقش حدیث در تاریخ و سیره"ضمن تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها عنوان کرد: مؤسسه دارالحدیث به مناسبت سالروز رحلت آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری همایشی را با موضوع «احیاگر حدیث؛ نکوداشت آیت‌الله ری‌شهری» برگزار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه این همایش تشکیل شده است، اظهار کرد: این همایش در اسفند ماه سال جاری و با حضور شاگردان، همیاران و همکاران آیت‌الله ری‌شهری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این همایش با همکاری افراد حقیقی و حقوقی، مؤسسات، دانشکده‌ها و... برگزار می‌شود؛ ادامه داد: وعده‌های همکاری از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، رادیو قرآن و معارف، دانشگاه قم و دیگر مؤسسات حوزوی داده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی با تأکید بر اینکه در این همایش بخشی از فعالیت‌های علمی، سیاسی، اجتماعی و... آیت‌الله ری‌شهری بیان می‌شود، اضافه کرد: در این همایش نمایندگانی از آستان‌های مقدس امام رضا علیه السلام، عبدالعظیم حسنی علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها حضور دارند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه در راستای این همایش پیش‌نشست‌های متعددی با همکاری مؤسسات حوزوی و دانشگاهی برگزار می‌شود، تصریح کرد: اولین پیش نشست با موضوع «نقش حدیث در تاریخ و سیره» برگزار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی با اشاره به اینکه آیت‌الله ری‌شهری بیش از ۴۰ جلد کتاب در رابطه با تاریخ و سیره ائمه (ع) دارند، اضافه کرد: از جمله تألیفات آیت‌الله ری‌شهری در رابطه با این موضوع هفت جلد در رابطه با سیره پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله وسلم و ۱۵ جلد درباره امیرالمؤمنین علیه السلام، ۱۰ جلد امام حسین علیه السلام و حدود ۱۰ جلد در رابطه با امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

وی با تأکید بر اینکه تألیفات آیت‌الله ری‌شهری منحصر به یک عرصه نیست و سعی می‌شود در پیش‌نشست‌های این همایش بخشی از آثار ایشان معرفی گردد؛ عنوان کرد: پیش‌نشست‌های بعدی با موضوع «نقش حدیث در علوم انسانی با تأکید بر روان‌شناسی» و «نقش حدیث در تفسیر قرآن» برگزار می‌شود.

حجت‌ الاسلام ‌و المسلمین دکتر رفیعی به عنوان دیگر سخنران این نشست ضمن تبریک میلاد با سعادت عقیله بنی ‌هاشم زینب کبری سلام‌ الله ‌علیها، تدوین ۲۱۵ اثر علمی در حدود ۱۰۰ موضوع حدیثی را نشان ‌دهنده احیاگری سنت و حدیث در عصر معاصر دانست و اذعان داشت: در سال‌های آغازین اسلام، تاریخ‌نگاری و حدیث نگاری کاملاً منطبق بر هم و افق تاریخ و حدیث در صدر اسلام یکی بود؛ ناقلان تاریخ همان راویان حدیث بودند که در ضمن حدیث به مقوله‌های تاریخی نیز توجه داشتند.

وی توجه به نقش متقابل تاریخ و حدیث را بسیار مهم ارزیابی نمود و تصریح کرد: حدیث در آغاز به شکل‌گیری تاریخ کمک کرد و تاریخ نیز در ادامه ضمن ارائه خدمات متقابل، در نقد احادیث ضعیف کمک بسزایی داشت.

لازم به ذکر است نشست علمی نقش حدیث در تاریخ و سیره،‌ با ارائه حجت‌ الاسلام ‌و المسلمین دکتر رفیعی و حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی در روز چهارشنبه،‌ ۹ آذر ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ سالن علامه شیهد عارف الحسینی(ره) مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.