تاريخ انتشار: یکشنبه 1401/1/14
کد خبر: 74143

مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله ری شهری(ره) در مسجد اعظم قم برگزار شد

مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله محمد محمدی ری شهری(ره) شنبه شب با حضور جمعی از علما و فضلا، مسئولان و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، در این مراسم که با حضور حضرات آیات حسینی بوشهری، سید احمد خاتمی، هادوی تهرانی، فاضل لنکرانی، حجت الاسلام خطیب وزیر اطلاعات، شاهچراغی استاندار قم، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، جمعی از اعضای جامعه مدرسین، طلاب و روحانیون و اقشار مختلف مردم برگزار شد، رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، ویژگی‌های بارزعلمی و اخلاقی مرحوم آیت الله محمدی ری شهری را برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادقی گفت: آیت الله ری شهری در سیره نگاری ها مانند زندگی رجبعلی خیاط ، آیت الله بهجت و... سعی داشتند تمامی مطالب را مستند به آیات و روایات ذکر نمایند و مطالب را به نحوی تدوین کنند تا برای مخاطب جنبه موعظه و اندرز داشته باشد و قصدشان مدح بی جا نبود.

وی افزود: مرحوم آیت الله ری شهری کسی بود که اگر مطلبی می نوشت، می گفت یا تدریس می کرد در درجه اول سعی داشت آن را در ذهن، ضمیر، روح، روان و جان خویش پیاده سازد و بعد به زبان و قلم آورد و لذا این درس بزرگی برای ما است که آنچه از کلام معصومین علیهم السلام گفته می‌شود از کنارش ساده رد نشویم از این حکمت ها و از این پیام های وحیانی بهره گیریم و جان خود را بیاراییم.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه ادامه داد: ایشان هنگامی که آیات و روایات را مطالعه میکردند، آنچنان خاضعانه در برابر آن عبارات حاضر می‌شدند به گونه‌ای که اثرش را انسان در چهره ایشان مشاهده می کرد و حتی روایاتی را که سال‌ها با آن سروکار داشتند بعد از قرائت آن منقلب می گردیدند و این ها نشانه اسلام حقیقی و تسلیم محض در برابر حرف حق بودن است.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی اظهار داشت: بدون تردید مرحوم آیت الله ری شهری روح ایمان در وجودش درخشان بود و تمام صفحات وجودش را پر کرده بود و این نور تابان به صورتی بود که کسی که با او مواجه می‌شد احساس شعف و سبکی بالی به او منتقل می‌شد.

وی با اشاره به پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت آن عالم ربانی، ابراز داشت: ایشان در بخشی از پیام تسلیت فرمودند: "مجاهدت درعرصه های علمی، اخلاقی، انقلابی، سیاسی و اداری که همه با اخلاص و صفا همراه بود از او شخصیت کم‌نظیر پدید آورده بود" این نشانه ابعاد مختلف آن عالم مجاهد بود. ایشان در مباحث قرآنی و حدیثی پیشتاز بود و کاملا حدیث را با قرآن همراه ساخت و بی شک ایشان احیاگر حدیث شیعه در قرن گذشته بود و در مقایسه باید این شخصیت برجسته را با مانند شیخ صدوق(ره) و علامه مجلسی(ره) مقایسه کنیم.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، خدمات علمی آیت الله ری شهری در قرن اخیر را در مورد حدیث پژوهی کم سابقه دانست و افزود: پس از قرن ها، حدیث، علوم حدیث و معارف حدیثی احیا گردید و توجه به حدیث فراوانی یافت و چندین رشته آموزشی در عرصه حدیث، هم به شکل دانشگاهی هم به شکل حوزوی به برکت خدمات ایشان تاسیس شده است و در حوزه حدیث هزاران دانشجو و صدها پژوهشگر تربیت شدند و خدمات این پرورش یافتگان در موسسه دارالحدیث و دیگر موسسات و مراکز ساری و جاری است.

وی در ادامه افزود: مجاهدت ایشان اینگونه است که در بیان حقایق از آبروی خود خرج می کردند و در بیان مباحث علمی عقب نمی نشستند که نمونه آن حدیث شریف کساء است که ایشان حدیث صحیح کساء را با چندین روایت نشر دادند تا مردم مجبور نباشند آن حدیث معروف که ریشه ای ندارد را بخوانند، البته مضمون و محتوا همان است اما آن روایت مشهور ریشه ای ندارد ولی حدیث صحیح کساء از شیعه و سنی نقل شده است، که این ایستادگی مرحوم ریشهری یه نوع مجاهدت است.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی گفت: آثار قلمی ایشان بیش از دویست جلد در قالب حدود صد عنوان منتشر شده است، که تعدادی را منفردا تالیف نمودند و تعداد دیگری حاصل کار جمعی پژوهشگران موسسه دارالحدیث است، حتی در کارهایی که به صورت جمعی هم تالیف گردیده عمده کار، موضوع، مطالب و...حاصل تلاش خود ایشان و همکاری پژوهشگران دیگر بوده است.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، در خصوص مجاهدت اخلاقی آن عالم ربانی خاطر نشان ساخت: در تهذیب نفس پیشتار بودند و مقید به مستحبات و نوافل و در نهایت ادب و تواضع با مردم برخورد میکردند و هیچگاه به واسطه خدمتگزاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی از نام امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بهره برداری نکردند بلکه هر چه داشت در راه انقلاب در طبق اخلاص قرار داد.

وی ادامه داد: ایشان واقعا زاهدانه می زیست، با واسطه حق التالیف کتب خود، کسب درآمد داشت و در مراکزی که ریاست آن را بر عهده داشت از جمله تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) حقوقی دریافت نمیکرد و بسیار ساده زیست بود.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی با بیان اینکه آیت الله ری شهری در طول عمر شریفش در جبهه انقلاب اسلامی ثابت قدم و استوار بود، اظهار داشت: ایشان مجاهد در عرصه مبارزه با نفوذ و نفاق بود که در قضایایی مانند، کودتای نوژه، قطب زاده، شریعت مداری، آیت الله منتظری و مهدی هاشمی با کوشش فراوان این فتنه ها را با رهبری امام خنثی کرد و خدمت بزرگی و انقلاب و نظام اسلامی کرد و بساط منافقین خلق نیز به دست ایشان و دیگر مجاهدین انقلاب برچیده شد.

وی با اشاره به اهمیت جهاد تبیین و کوشش آیت الله ری شهری در این راستا، اظهار داشت: آن مرحوم با روشنگری در تالیفات خود در خصوص مسائل انقلاب اسلامی جهادگر برجسته این عرصه بودند که کتاب " روشن بینی امام خمینی(ره)" که اخیرا در به چاپ رسیده در راستای همین جهاد مهم منتشر شده که حقیقتا آن عالم انقلابی بدون هیچ ادعایی در همه این عرصه ها پشتاز بودند که منشا تمامی این توفیقات روحیه حق طلبی در ایشان بوده است.

گفتنی است، آیت الله محمد محمدی ری شهری، یار امین و شجاع انقلاب اسلامی، عضو مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، شامگاه یکم فروردین ماه در سن ۷۶ سالگی به علت بیماری در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران، دارفانی را وداع گفت و به لقاءالله پیوست.