تاريخ انتشار: پنج شنبه 1400/9/25
کد خبر: 73817

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری: نیازمند یک راهبرد و سیاست منسجم برای ایجاد رابطه بین علم و دین هستیم

دکتر محمدصادق خیاطیان: حقیقتا علیرغم همه تلاش هایی که در کشور شده است ما همچنان نیازمند یک راهبرد و سیاست منسجم در این زمینه هستیم هر چند که در زمینه دین کارهایی صورت گرفته و فضلا و علما از بُعد دینی موضوع خوب کار کرده اند اما همین موضوع و ارتباط در دانشگاه ها کمتر برقرار شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، دکتر محمدصادق خیاطیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در مراسم هفتمین جشنواره پژوهشگاه قرآن و حدیث و دهمین همایش ملی حدیث پژوهش دانشگاه قرآن و حدیث  که در تالار علامه مجلسی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، اظهار داشت: مجموعه قرآن و حدیث با دستاوردهای عظیمی که در این سال ها داشته است مایه مباهات و افتخار است.

 

وی هفته پژوهش را مورد توجه قرار داد و  افزود: این هفته فرصتی است که از زحمات پژوهشگران تقدیر به عمل بیاید و همچنین از آثار پژوهشی مراکز مختلف در معرض عموم قرار بگیرد.

 

دکتر خیاطیان ابراز داشت: در علوم مختلف از جلمه علم نانو رتبه چهارم دنیا را داریم و شاید کسی باور نمی کرد که در تولید علم در این زمینه رتبه چهارم را به دست بیاوریم.

 

وی ادامه داد:  هفته گذشته هم دو دستگاه رباط جراح به کشور اندونزی صادر کردیم که نشان می دهد تا چه اندازه ای به پیشرفت در زمینه نانو رسیده ایم.

 

دکتر خیاطیان در بخش دیگری از صحبت های خود به رابطه علم و دین اشاره کرد و گفت: حقیقتا علیرغم همه تلاش هایی که در کشور شده است ما همچنان نیازمند یک راهبرد و سیاست منسجم در این زمینه هستیم هر چند که در زمینه دین کارهایی صورت گرفته و فضلا و علما از بُعد دینی موضوع خوب کار کرده اند اما همین موضوع و ارتباط در دانشگاه ها کمتر برقرار شده است.

 

وی ادامه داد: در غرب افرادی بسیاری تربیت می شوند تا از رویکرد عملی خدا را اثبات کنند اما در کشور ما دانشمندان رشته های مهندسی و .. کمتر توانسته اند در زمینه الهیات هم حرفی برای گفتن داشته باشند.

 

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری افزود: اگر به دنبال تمدن نوین اسلامی هستیم باید به موضوعات و مظاهر آن که  جنبه های معرفتی و علمی است هم بپردازیم.

 

وی بیان داشت: موضوع دوم بحث مرجعیت علمی است، این هم از مقولاتی است که رهبر انقلاب بارها مطرح و مطالبه کردند که آرزوی این که در مسائل روز دنیا به ما نیاز داشته باشند ، دست یافتنی است.

 

دکتر خیاطیان افزود: در علوم انسانی که باید بیش از این ها پیشرفت می کردیم و باید این خفقانی که غرب ایجاد کرده است را از بین ببریم.

 

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در پایان خاطر نشان کرد: یکی از ماموریت های ویژه ما توسعه شبکه نخبگانی است که برنامه ریزی خوبی در این زمینه صورت خواهد گرفت و رئیس جمهور نیز تاکید ویژه ای روی این مهم دارند.

 

لازم به ذکر است همزمان با هفته پژوهش، هفتمین دوره جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث با حضور و سخنرانی دکتر محمد صادق خیاطیان رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار قائم مقام و مشاور عالی رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث، پیش از ظهر روز چهارشنبه ۲۴ آذر ماه با رعایت پروتکل های بهداشتی در تالار علامه مجلسی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار گردید و از برگزیدگان هفتمین دوره این جشنواره پژوهشی تجلیل و تقدیر به عمل آمد.