تاريخ انتشار: پنج شنبه 1399/11/2
کد خبر: 70840

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث: الگوگیری از سیره حضرت ابوطالب جهت نشر و تبلیغ معارف حقیقی در نظام اسلامی ضرورت دارد

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی: از آنجا که تقریر معصومین علیهم السلام حدیث است، تردیدی نیست که ضرورت دارد رفتار حضرت ابوطالب علیه السلام به عنوان یک روند و رویکرد در حمایت از جریان حق با ملاک و معیار، عصری سازی شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجت‌الاسلام و المسلمین استاد سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث در نشست علمی وبیناری پژوهشگاه قرآن و حدیث با عنوان " عصری سازی سیره با تمرکز بر سیره حضرت ابوطالب علیه السلام پس از بعثت" اظهار داشت: در دانش تاریخ، رویکردهای مختلفی وجود دارد، اما بهترین رویکردها، چرایی وقایع و توجه به تاریخ از منظر تاریخ تحلیلی و تحلیل تاریخ است، تامل و تفکر درباره چرایی پدید آمدن وقایع و در نهایت عصری سازی کردن آنها و فهم و کشف روندها است.

ایشان با اشاره به ضرورت عصری سازی وقایع تاریخی به ویژه تاریخ اسلام، ملاک و معیارها را در این زمینه مهم دانست و گفت: عصری سازی به نوعی عبورکردن از حصار تاریخ و فرا زمانی و فرا مکانی عمل کردن است و با توجه به اهمیت سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و بحث الگو بودن ایشان برای تمامی بشریت به خصوص مسلمانان، عصری سازی رفتارها و عملکرد معصومین علیهم السلام و کسانی که مورد تایید ایشان بوده اند، بسیار اهمیت دارد، گرچه نیازمند ملاک و معیار است.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با اشاره به داستان‌های قرآنی و تاریخ اسلام یادآور شد: هدف قرآن کریم از بیان وقایع این است که یک سری قواعد حاکم بر عالم تکوین و تشریع را تذکر دهد که این روند و رویکردهای مثبت یا منفی می‌تواند در هر زمانی تداوم داشته باشد.

وی افزود: گزاره های معصومین علیهم السلام گاهی حقیقیه و برخی اوقات خارجیه است؛ نماز و روزه، گزاره حقیقیه و به عنوان یک قاعده فرا زمانی و فرا مکانی مطرح هستند؛ اما برای فهم همه افعال و رفتارهای ایشان که قرآن از آن برای همیشه به عنوان اسوه یاد کرده است، نیازمند ملاک و معیار و کشف روند و رویکردها هستیم، به عنوان مثال از رفتارهای اجتماعی ایشان بحث فروتنی و تواضع به عنوان یک معیار برای همه انسان‌ها فهم می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی در ادامه در تبیین و معرفی سیره حضرت ابوطالب علیه السلام اظهار داشت: عملکرد ایشان در حفظ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به عنوان یک رفتار واقع نما و شایسته تبعیت است، اهم و مهم کردن ایشان در حفظ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بدون اکتفا کردن به رفتار مؤمنانه، قابلیت عصری سازی و الگوگیری در حمایت از جریان حق را دارد.

ایشان رفتار حضرت ابوطالب علیه السلام را مورد تائید و تقریر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دانسته و ابراز داشت: رفتار ایشان در منظر و مورد تقریر معصومان معاصر یعنی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمومنین علیه السلام و مورد تائید ائمه اطهار علیهم السلام بوده است، بنابراین از آنجا که تقریر معصومین علیهم السلام حدیث است، تردیدی نیست که ضرورت دارد رفتار حضرت ابوطالب علیه السلام به عنوان یک روند و رویکرد در حمایت از جریان حق با ملاک و معیار، عصری سازی شود.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی به راهبردهای حضرت ابوطالب علیه السلام در حمایت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و دین اسلام اشاره کرد و گفت: ایشان حفظ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را در تزاحم با رفتار مؤمنانه ترجیح دادند و حتی سعی داشتند در کمال اخلاص و نهایت مجاهدت در راه اسلام، تظاهر به غیر آن داشته باشند و رنگ عشیره ای و حمایت قبیله ای به آن بدهند، چون بزرگ قبیله بودند و نمی توانستند از جایگاه یک مسلمان پیرو در مقابل مشرکان و استکبار یهود ایستادگی کنند.

وی در ادامه گفت: چه بسا بتوان این ادعا را کرد که ارزش کار حضرت ابوطالب علیه السلام در حمایت از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از مسلمانانی که در لباس اسلام از ایشان دفاع می کردند بسیار بالاتر است؛ زیرا اعتقاد داشتن به پیامبر در حالی که امکان بروز اعتقاد فراهم نیست، بسیار سخت تر و ارزشمندتر است.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با بیان این که عصری سازی سیره حضرت ابوطالب علیه السلام می تواند موجب ایجاد یک روند در سیستم امروز نظام اسلامی باشد، اظهار داشت: در دنیای امروز نیز می توان نیروهایی را تربیت کرد که در موقعیت های مختلف و مهم با این مدل حرکت کنند که هیچ گونه بروز و ظهوری از اسلام نداشته باشند اما با بیان کلیات و اصول اولیه انسانی باعث جذب شود.

ایشان اظهار داشت: همین مساله یکی از فروعات فقه نظام و حکومت است؛ زیرا نیرویی که در موقعیتی حساس قرار دارد آیا می تواند که نماز و روزه خود را به جا نیاورد؟ یکی از الگوهای مهم در این مساله حضرت ابوطالب علیه السلام است که هیچ گزارش تاریخی دال بر نماز خواندن ایشان نداریم ولی نسبت به ایمان وی هیچ شکی وجود ندارد.

حجت الاسلام طباطبایی در پایان گفت: حضرت ابوطالب علیه السلام حاضر شدند که آبروی خود را جهت حفظ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خرج کنند اما جان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به خطر نیفتد. ایشان افترا و تهمت ها را در این ۱۴ قرن به جان خریدند اما از حمایت خود از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دست نکشیدند.

لازم به ذکر است پانزدهمین نشست از سلسله نشست های علمی همایش بین المللی حضرت ابوطالب علیه السلام؛ حامی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم با موضوع "عصری سازی سیره با تمرکز بر سیره حضرت ابوطالب علیه السلام پس از بعثت"با مشارکت پژوهشگاه قرآن و حدیث و دبیرخانه همایش بین المللی حضرت ابوطالب علیه السلام و مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد سیدمحمدکاظم طباطبایی رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث در روز چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹ ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن جلسات پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.