73
روابط اجتماعی از نگاه قرآن

امام باقر علیه السلام در تفسير آيات سوره «هل أتی»: «و خوردنی را، با وجود دوست داشتن آن، اطعام می‏كنند»، يعنی با وجود ميل و علاقه خودشان به آن غذا، آن را به «بينوايی» از بينوايان مسلمان و «يتيمی» از يتيمان مسلمان و «اسيری» از اسيران مشرك ايثار می‏كنند، و چون خوراكشان بدهند، می‏گويند: «جز اين نيست كه ما، شما را فقط برای خدا اطعام می‏كنيم و از شما هيچ پاداش و سپاسی نمی‏خواهيم».

امام علیه السلام فرمود: «به خدا سوگند، آنان، اين سخن را به اطعام‌شدگان اظهار نداشتند، بلكه در دلشان نهفته داشتند؛ و خداوند، از ضمير ايشان خبر داد كه اينان [در دل‏] می‏گويند: «ما از شما پاداشی كه اين كارِ ما را جبران كنيد يا سپاسی كه ما را به سبب اين كارمان بستاييد، نمی‏خواهيم؛ بلكه فقط برای خدا و برای كسب ثواب او، شما را اطعام می‏كنيم».۱

همچنين ايثارکننده نه با ترشرويی، بلکه با روی خوش بايد بخشش کند و نیز در اين ايثار مانند احسان‏های ديگر، بايد از نزديک‌ترين کسان آغاز کند. پذیرفته نیست که خويشان انسان گرسنه باشند و او غذايش را به همسايگان بخشد، مگر آنکه خانواده از چنان رشدی برخوردار باشند که آنان نيز خود با کمال رغبت، غذایشان را ايثار کنند، مانند آنچه در صدر اسلام و در خانواده علی و فاطمه علیهما السلامرخ داد.

1.. دانش‌نامه قرآن و حدیث، ج۱، ص۱۵۱، ح۴۶ باب «ایثار».


روابط اجتماعی از نگاه قرآن
72

پس، عابد می‏آيد و دست برادرش را می‏گيرد و او را به بهشت می‏بَرَد.۱

ادب ایثار

ايثار نيز مانند همه روابط اجتماعی، نیازمند انطباق با معيارها و ارزش‌های مقبول فرد و جامعه است. اگر ایثار همراه آداب ويژه آن باشد، آثار ارزشمندش آشکار می‌شود. ايثارگر نبايد بر آن کس که به او چيزی می‏بخشد، منّتی بنهد و نبايد به قصد خودنمايی و پيچيدن آوازه‏اش در کوی و برزن ايثار کند و مانند امام علی علیه السلام و خانواده‏اش حتی سپاس‌گزاری‏ای را نيز متوقع نباشند؛ هرچند آنان چنان مخلص بودند که قصد خالص خود را به زبان نيز نياوردند و ما از طريق وحی الهی از اين حال باخبر شده‏ايم. حديث ذیل به‌روشنی اين مطلب را بيان می‏دارد:

الإمام الباقر علیه السلام في تَفسيرِ الآياتِ مِن سورَةِ هَل أتی: (وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبّهِ)۲ يَقولُ: عَلی شَهوَتِهِم لِلطَّعامِ و إيثارِهِم لَهُ «مِسْكِينًا» مِن مَساكينِ المُسلِمين «وَ يَتِيمًا» مِن يَتامَی المُسلِمين «وَ أسِيرًا» مِن اسارَی المُشرِكينَ و يَقولونَ إذا أطعَموهُم: (إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاءً وَ لَا شُكُوراً).۳
قالَ: وَاللّهِ ما قالوا هذا لَهُم و لكِنَّهُم أضمَروهُ في أنفُسِهِم، فَأخبَرَ اللّهُ بِإِضمارِهِم، يَقولونَ: لا نُريدُ مِنكُم جَزاءً تُكافِئونَنا بِهِ و لا شُكورا تُثنونَ عَلَينا بِهِ و لكِنّا إنَّما أطعَمناكُم لِوَجهِ اللّهِ و طَلَبِ ثَوابِهِ.

1.. دانش‌نامه قرآن و حديث، ج۱، ص۱۴۱، ح۴۶، باب «ایثار».

2.. انسان: ۸.

3.. همان: ۹.

  • نام منبع :
    روابط اجتماعی از نگاه قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13745
صفحه از 228
پرینت  ارسال به