225
روابط اجتماعی از نگاه قرآن

کتاب‌نامه

۱. قرآن كريم.
۲. الأمالی، محمّد بن الحسن الطوسی (م۴۶۰ق)، تحقيق: مؤسسة البعثة، قم: دار الثقافة، ۱۴۱۴ق، اوّل.
۳. الأمالی، محمّد بن محمّد بن النعمان العكبری البغدادی (الشيخ المفيد) (م۴۱۳ق)، تحقيق: حسين اُستاد ولی وعلی أكبر الغفّاری، قم: مؤسسة النشر الإسلامی، ۱۴۰۴ق، دوم.
۴. التبيان فی تفسير القرآن، محمّد بن الحسن الطوسی (الشيخ الطوسی) (م۴۶۰ق)، نجف: مكتبة الأمين، ۱۳۸۱ق.
۵. تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیه و آله، الحسن بن علی الحرّانی (ابن شعبة) (م۳۸۱ق)، تحقيق: علی أكبر الغفّاری، قم: مؤسسة النشر الإسلامی، ۱۴۰۴ق، دوم.
. تفسير الصافی = الصافی فی تفسير القرآن.
. تفسير الميزان = الميزان فی تفسير القرآن.
۶. تفسير نمونه، زيرنظر آيه ناصر مكارم شيرازی، با همكاری جمعی از نويسندگان، تهران: دارالكتب الاسلاميه، ۱۳۶۱.
۷. الجامع الصغير فی أحاديث البشير النذير، عبد الرحمان بن أبی بكر السيوطی (م۹۱۱ق)، بيروت: دار الفكر، ۱۴۰۱ق، اوّل.


روابط اجتماعی از نگاه قرآن
224

است علت خيانت، منحصر به تنوع‏طلبی نيست و نفرت از شوهر يا مقابله‌به‌مثل با شوهر خيانتكار و مانند اين‌ها نیز زمينه خيانت را فراهم می‏آورد. در هر حال در صورت اشتياق زن به مردان ديگر، ممكن است زن، خود پيشقدم جدايی شود يا حتی در فروض نادر، به قتل و درگيری بينديشد. گفتنی است خيانت در مال شوهر نيز در زبان روايات، مانند خيانت‏های دیگر زن، تأثير سوء بر ازدواج دارد، هر چند ممكن است اثرش از خيانت ناموسی بسيار كمتر باشد.

۵. مدارا نكردن با شوهر

اخلاق و رفتار شوهر، گاه مورد قبول همسرش نيست و حتی ممكن است از نظر عرفی و شرعی مشكل داشته باشد، اما اصلاح آن‌ها تنها از طريق تحمل و شكيبايی و سپس تذكرات نرم و پله‏ای امكان‏پذير است. زن نمی‏تواند با چند ماه زندگی مشترك، رفتار چندساله شوهر خود را تغيير دهد و ازاين‌رو بايد بكوشد برای دوره گذار از وضعيت فعلی به وضعيت مطلوب، سياست رفاقت و همراهی و همدلی با شوهر را در پيش گيرد و در همه موارد شرعی و عرفی، پيرو شوهر باشد تا به‌تدريج بتواند شوهر را با خود همراه كند. زوج‏های جوانی كه از ابتدا و بدون هيچ مقدمه‏ای، خواستار تغيير رفتار همسر خود و به رنگ خود در‌آوردن او شده‏اند، در همان ابتدای راه به چاله بگومگو و درگيری درغلتيده‏اند، و نه تنها سودی از تذكرات و ناسازگاری خود نديده، كه كانون خانواده را تا لبه پرتگاه آشفتگی و ازهم‏پاشيدگی کشانده‌اند. به اميد آنكه در پرتو رفق، مدارا، محبت و صميميت، همه بتوانند كانونی مقدس و نهالی بالنده برپا كنند.

«والحمدلله رب العالمین»

  • نام منبع :
    روابط اجتماعی از نگاه قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13612
صفحه از 228
پرینت  ارسال به