219
روابط اجتماعی از نگاه قرآن

دليل جوانی، زن خواهان مصاحبت بيشتر شوهر و با او بودن است. توقعات و انتظارات پيشين خويشان، دوستان، همسايگان و همكاران را نيز بايد افزود و مسئوليت‏های دينی و اجتماعی هر دو سوی ازدواج نيز وجود دارد. در چنين فضايی، فقط تدبير عاقلانه و ماهرانه، می‏تواند خانواده را از اين كشاكش سنگين برهاند و اگر اين تدبير و مديريت درست اعمال نشود، مرد را در گردابی از مشكلات لاينحل و گره‏های كور فرو می‏برد، و گاه در اين ميان رضايت و ارضای همسر فدا می‏شود و كانون خانواده، جايی برای شكايت‏ها و سرريز مشكلات حل‌ناشده می‏شود.

۵. تنوع‌طلبی

اسلام با توجه به واقعيت ‏گريزناپذیر فزونیِ تعداد دختران و طول بيشتر سن ازدواج زنان نسبت به مردان، چندهمسری را با رعايت شروطی دشوار مانند عدالت تجويز كرده است. اين اما به معنای تنوع‌طلبی و رفتار خودخواهانه با زن نيست. هر گاه مرد بخواهد از اين جواز شرعی و واقعيت اجتماعی سوء استفاده كند و همسرش را بدون دليل قانع‏كننده‏ای طلاق دهد، به لعنت الهی گرفتار مي‌شود. مسلّم است چنين مردی زندگی مشترك خود را از آغاز بر پايه‏هايی لرزان بنا نهاده و ناگفته پيداست كه خودْ نخستين كسی است كه اين زندگی مشترك را می‏گسلد. گفتنی است گاه تنوع‌طلبی زن مشاهده مي‌شود و ازاين‌رو روايات در‌اين‌باره نيز سخن گفته و چنين زنی را حتی از بوی بهشت محروم دانسته‏اند.۱

1.. ر. ك: الکافی، ج۶، ص۵۴، ح۱ و ۴.


روابط اجتماعی از نگاه قرآن
218

گريز از شوهر و فرار از خانه، روی می‏آورند كه ازهم‌پاشيدگی خانواده را در پی دارد. آمار فعلی دادگاه‏های خانواده، بدخويی مرد را از علت‏های قابل توجه متلاشی شدن خانواده برشمرده است.

۳. بخل و خسّت

مؤمن، متأدّب به تأديب الهی است و هزينه زندگی خود را با بسط و قبض عطای الهی تنظيم می‏كند. اگر خدا به او بدهد، وی هم می‏دهد و اگر خدا نبخشد، به كسب حرام و طرق نامشروع روی نمی‏آورد. اما بخيل در هر صورت، نمی‏دهد و دارايی‏اش را نگاه می‏دارد. چنين شخصی، همه و حتی خود را در تنگنا می‏گذارد و از هزينه‏های اصلی خانواده نيز شانه خالی می‏كند و بدين‌سان فشار فراوانی به خانواده وارد می‏آورد؛ فشاری كه با توجه به وضعيت مالی‏اش برای همسر و خانواده، توجيه ندارد و تنها علت آن، خوی زشت بخل است. در اين وضعيت، كمتر كسی تاب می‏آورد. همسر فرد بخيل، به دزدی پنهان از شوهر روی می‏آورد يا حداقل در علاقه او به خود ترديد می‏كند و متقابلاً، علاقه‏اش به او كاهش می‏يابد؛ زيرا خود را نزد شوهر، از دارايی و اموالش كم‌ارزش‌تر می‏بيند.

۴. بی‏تدبيری

خانواده در بدو تأسيس با جاده‏ای ناهموار و گردنه‏هايی طولانی روبه‌روست. دو جوان كه ممكن است هنوز جايگاه شغلی ثابتی برای خود نيافته باشند، با بدهی، تعهدات مالی، هزينه تحصيل، تهيه مسكن يا مخارج تولد و نگهداری فرزند نيز روبه‌رو می‏شوند. از سوی ديگر به

  • نام منبع :
    روابط اجتماعی از نگاه قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13755
صفحه از 228
پرینت  ارسال به