77
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

از :
۱. حِلّيتِ خوردن تربت امام حسين عليه السلام براى استشفا؛
۲. استحباب سجده بر تربت امام حسين عليه السلام ؛
۳. استحباب ذكر گفتن با تسبيح تربت امام حسين عليه السلام ؛
۴. استحباب بر داشتن كام كودك با تربت امام حسين عليه السلام ؛
۵. استحباب حُنوط ميّت با تربت امام حسين عليه السلام ؛
۶ . استحباب زيارت اربعين؛
۷ . استحباب زيارت امام حسين عليه السلام در مناسبت‏هاى مختلف مذهبى؛
۸ . استحباب اقامه عزادارى و گريستن براى امام حسين عليه السلام؛
۹. جواز قصر و اِتمام نماز در زير گنبد مزار امام حسين عليه السلام ؛
۱۰. استحباب همراه داشتن تربت امام حسين عليه السلام در سفر؛
۱۱. استحباب ياد كردن از امام حسين عليه السلام به هنگام نوشيدن آب.

اين همه ،۱ نشان مى‏دهد كه علاوه بر اهدافى كه امام حسين عليه السلام از قيام خود داشته است، خداوند و اولياى دين نيز اهدافى را از اين قيام ، منظور داشته‏اند. اين ، همان چيزى است كه از آن به «اهداف چند لايه قيام امام حسين عليه السلام» تعبير مى‏گردد.
به سخن ديگر ، امام عليه السلام مى‏دانست كه در اين حادثه ، به شهادت مى‏رسد ؛ امّا براى رسيدن به اين هدف‏ها به ميدان مبارزه با طاغوت زمان ، در آمد :
۱. اصلاح اُمور امّت اسلام ؛
۲. اقامه حق و طرد باطل ؛
۳. حفظ آزادى و عزّت و آزادگى ؛
۴. افشاى ظلم و ستمگرى حاكمان بنى اميّه ؛

1.براى مطالعه تفصيلى اين احكام و تعاليم ، ر . ك : الرسول المصطفى والشعائر الحسينية .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
76

اين ، لايه نخست از اهداف حادثه عاشوراست و ممكن است كسانى كه تعبير «تشكيل حكومت» را به كار برده‏اند، عنوانى انتزاعى از اين امور را منظور داشته‏اند. البتّه - چنان كه بِدان اشارت رفت - ، اين تعبير در مجموع سخنان و نگاشته‏هاى امام حسين عليه السلام ، به صراحت ، بيان نشده است .
دستاوردهاى اين لايه از هدف حادثه عاشورا، سست شدن بنياد حكومت بنى اميّه ، نابودى حكومت يزيد، پايه‏ريزىِ قيام‏هاى انتقام‏جويانه و آگاهى مردم در آن برهه از تاريخ است كه البتّه در فاصله زمانى نسبتاً كوتاهى اتّفاق افتاد .

لايه ديگر

در اين لايه ، هدف از حادثه عاشورا از منظر خداوند متعال، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و اولياى دين ، منظور مى‏گردد .
در اين جا ، ديگر ، هدف به يك برهه از تاريخ ، محدود نمى‏شود ؛ بلكه جاودانه ساختن مشعل آزاديخواهى، مبارزه با ستم، بروز كرامت انسانى و آگاهى‏بخشى منظور است .
در اين جا ميان امام حسين عليه السلام و نهاد انسان‏ها در طول تاريخ ، رابطه‏اى عاطفى برقرار مى‏شود. به نظر مى‏رسد كه تعبيرهاى زير را در سايه چنين لايه‏اى از هدف ، مى‏توان فهميد و تفسير كرد . از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله روايت شده كه فرمود :
إنَّ لِقَتلِ الحُسَينِ حَرارَةً فى قُلوبِ المُؤمِنينَ لا تَبرُدُ أبَداً ۱ .
همانا با كشته شدن حسين ، حرارتى در دل مؤمنان ايجاد مى‏شود كه هرگز ، سرد نمى‏گردد .

با اين نگاه ، مى‏توان راز و رمز احكام ويژه‏اى را كه در مجموعه تعاليم شيعه ، در باره حادثه عاشورا و امام حسين عليه السلام وارد شده ، فهميد و تحليل كرد ، كه عبارت اند

1.مستدرك الوسائل : ج ۱۰ ص ۳۱۸ ح ۱۲۰۸۴ .

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32119
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به