71
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

گفتنى است در عصر حاضر ، تنها كسى كه نظريّه تشكيل حكومت را پرورد و كوشيد تا آن را مستدل كند، آقاى صالحى نجف‏آبادى بود . وى بر آن است كه امام عليه السلام از همان آغاز ، هدفِ از پيش تعيين شده‏اى نداشت ؛ بلكه به اقتضاى شرايط، تصميم مى‏گرفت و هدفى را تعقيب مى‏كرد. به نظر او ، قيام امام حسين عليه السلام ، چهار مرحله داشته و ايشان در هر مرحله‏اى، هدفى را تعقيب مى‏كرده است .
يادآورى مى‏شود كه نظر رايج اهل سنّت در تحليل حادثه عاشورا نيز تشكيل حكومت به وسيله امام عليه السلام است . ابن كثير ، عنوان يك بحث از كتابش را به همين نكته ، اختصاص داده است: «حكايت حسين بن على عليه السلام و علّت هجرتش با خانواده ، از مكّه به عراق، براى به دست آوردن حكومت» .۱
روشن است كه صراحت اهل سنّت در تبيين هدف امام حسين عليه السلام و عدم اختلاف آنان در اين زمينه، از آن روست كه تنها نگاهى تاريخى به اين مسئله دارند و بحث‏هاى كلامى را در آن ، دخالت نمى‏دهند.

۳. نظريه حفظ جان‏

يكى از نويسندگان معاصر، هدف امام حسين عليه السلام را چنين تشريح مى‏كند:
بيرون آمدن امام حسين عليه السلام از مدينه به مكّه و از مكّه به طرف عراق ، براى حفظِ جان بوده ، نه خروج و قيام ، و نه جنگ با دشمن ، و نه تشكيل حكومت ۲ .

۴. نظريه جمع‏

چنان كه گذشت ، نظريه جمع، در صدد سازگارى دادن ميان نظريه «شهادت‏طلبى» و نظريه «تشكيل حكومت» است ؛ زيرا احاديث فراوانى از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و ائمّه عليهم السلام ، نقل شده كه بر شهادت‏طلبى ، دلالت دارند و سخنان ، خطابه‏ها و نامه‏هاى امام حسين عليه السلام

1.البداية و النهاية : ج ۸ ص ۱۴۹.

2.كتاب هفت ساله چرا صدا در آورد : ص ۱۹۳ - ۱۹۴.


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
70

او برآورده مى‏گردد و شعائر دين و شرفِ هميشگى ، به دست خواهد آمد۱ .

د - شهادت اُسطوره‏اى‏

برخى از نويسندگان معاصر ، بر اين عقيده‏اند كه شهادت امام حسين عليه السلام را نبايد امرى سياسى ديد و از حالت اسطوره‏اى و راز و رمزدارى‏اش خارج كرد تا دايره تأثيرگذارى‏اش ، تنها به گروهى اندكْ محدود گردد ؛ بلكه بايد آن را اسطوره‏اى ديد تا تأثيرگذارى‏اش از زمان خطّى متناهى ، به دايره زمان حلقوى نامتناهى ، برگردد .۲
اينان ، البتّه شاهدى بر تفسيرشان اقامه نكرده‏اند.

۲. نظريه تشكيل حكومت‏

برخى از عالمان بزرگ شيعه ، مانند شيخ مفيد و سيّدِ مرتضى ، و نيز برخى از عالمان معاصر ، بر اين عقيده‏اند كه امام حسين عليه السلام براى تشكيل حكومت ، قيام كرد. اينان ، چنين باور دارند كه امام حسين عليه السلام ، نخست براى امتناع از بيعت با يزيد بن معاويه ، از مدينه به سوى مكّه حركت كرد و آن گاه كه مُسلم بن عقيل ، حمايت مردم كوفه را به وى گزارش داد ، به قصد تشكيل حكومت و احياى سنّت پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به سوى كوفه حركت كرد .
شيخ مفيد ، در المسائل العُكبريّة ، ضمن سؤال و جوابى ، هدف امام عليه السلام را مانند همه مجاهدان ، پيروزى و مغلوب ساختن دشمن مى‏داند :
چرا حسين بن على عليه السلام به كوفه رفت ، در حالى كه مى‏دانست كوفيان ، او را تنها مى‏گذارند و كمكش نمى‏كنند ، و او در اين سفر ، كشته مى‏شود؟
امّا اين كه حسين عليه السلام مى‏دانست كه كوفيان ، او را تنها مى‏گذارند ، علم قطعى به آن نداريم ؛ زيرا نه دليل عقلى ، و نه نقلى براى آن هست ۳
.

1.نهضة الحسين عليه السلام : ص ۳۱ .

2.زير آسمان‏هاى جهان : ص ۱۵۵ .

3.المسائل العكبريّة : ص ۶۹ - ۷۱، بحار الأنوار : ج ۴۲ ص ۲۵۷ - ۲۵۸ .

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 30879
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به