595
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

بر پايه برخى از گزارش‏ها ، نام مادر وى ، اسماء بنت عُمَيس خَثعَمى است .
سنّ محمّد در هنگام شهادت ، ۲۲ سال گزارش شده و قاتلش ، مردى از طايفه اَبان بن دارِم بوده است؛امّا به گزارش ابن شهرآشوب،او به دليل بيمار بودن،در كربلا كشته نشد.۱
در «زيارت ناحيه مقدّسه» آمده است :
السَّلامُ عَلى‏ مُحَمَّدِ بنِ أميرِ المُؤمِنينَ ، قَتيلِ الإِيادِيِّ الدّارِمِيِّ لَعَنَهُ اللَّهُ وضاعَفَ عَلَيهِ العَذابَ الأَليمَ ، وصَلَّى اللَّهُ عَلَيكَ يا مُحَمَّدُ وعَلى‏ أهلِ بَيتِكَ الصّابِرينَ ۲ .
سلام بر محمّد ، پسر امير مؤمنان ؛ كُشته شده [ به دستِ ] اِيادى دارِمى ، كه خدا ، او را لعنت كند و بر عذاب دردناك او بيفزايد ! درودهاى خدا بر تو - اى محمّد - و بر خانواده شكيبايت !
نام وى در «زيارت رجبيّه» نيامده است .

يادآورى‏

گفتنى است كه الفتوح ابن اَعثَم و به پيروى از او ، برخى منابع ديگر ، عمر بن على را از شهيدان كربلا معرّفى كرده‏اند و رَجَزى هم براى او نقل نموده‏اند،۳ در حالى كه برخى منابع ، تصريح دارند كه وى ، همراه امام حسين عليه السلام نبوده و در سال ۷۵ يا ۷۷ هجرى ، در گذشته است. نقلى نيز وجود دارد كه بر اساس آن ، وى به امام عليه السلام هم توصيه كرده كه به سوى كوفه نرود و خود،ماجراى اين ديدارش با امام عليه السلام را بعدها نقل كرده است.همچنين منابع بسيارى ، ماجراهايى از عمر بن على در زمان عبد الملك مروان ، آورده‏اند كه حاكى از زنده بودن وى پس از حادثه كربلاست . بنا بر اين ، با توجّه به شهرت فراوان ماجراهايى كه زنده بودن وى را پس از كربلا مى‏رسانند ، شهادت او در كربلا ، پذيرفتنى نيست .۴

1.المناقب، ابن شهرآشوب: ج ۴ ص ۱۱۳.

2.الإقبال : ج ۳ ص ۷۳ .

3.الفتوح: ج ۵ ص ۱۱۲؛ المناقب، ابن شهرآشوب: ج ۴ ص ۱۰۷.

4.ر.ك: دانش‏نامه امام حسين عليه السلام: ج‏۷ ص‏۵۵ (بخش هشتم /فصل پنجم /شهادت فرزندان امير مؤمنان عليه السلام).


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
594

گواهى مى‏دهم كه تو ، در خيرخواهى كوشيدى و نهايتِ توان خويش را به كار بردى . خداوند ، تو را در زمره شهيدان بر انگيخت و روحت را با ارواح سعادتمندان ، قرار داد و گسترده‏ترين منزل را ، با بهترين اتاق‏هاى بهشتى ، به تو عطا كرد و يادت را در عِليّين ،۱ بالا بُرد و تو را با پيامبران ، صدّيقان ، شهيدان و صالحان ، محشور كرد ، و چه همراهان خوبى !
گواهى مى‏دهم كه تو ، سستى نكردى و پا ، پس ننهادى و با بينايى به كارت و پيروى از شايستگان و دنباله‏روى از پيامبران ، به سوى كارت روان شدى . خداوند ، ما و شما را با پيامبر و اوليايش، در جايگاه نيكوكاران، محشور نمايد ، كه او مهربان‏ترينِ مهربانان است» .۲

۵ / ۶

محمّد بن على‏

بسيارى از منابع ، محمّد بن على را نيز از شهداى كربلا شمرده‏اند و برخى ، لقب وى را «اصغر» آورده‏اند .

1.علّيين ، يعنى جايگاه والا . به محلّ حضور مقرّبان درگاه الهى در بهشت مى‏گويند .

2.قالَ الصّادِقُ عليه السلام: إذا أرَدتَ زِيارَةَ قَبرِ العَبّاسِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام - وهُوَ عَلى‏ شَطِّ الفُراتِ بِحِذاءِ الحائِرِ - فَقِف عَلى‏ بابِ السَّقيفَةِ... ثُمَّ ادخُل، وَانكَبَّ عَلَى القَبرِ، وقُل: السَّلامُ عَلَيكَ أيُّهَا العَبدُ الصّالِحُ ، المُطيعُ للَّهِ‏ِ ولِرَسولِهِ ولِأَميرِ المُؤمِنينَ وَالحَسَنِ وَالحُسَينِ عليهم السلام، وَالسَّلامُ عَلَيكَ ورَحمَةُ اللَّهِ وبَرَكاتُهُ ، ومَغفِرَتُهُ ورِضوانُهُ ، عَلى‏ روحِكَ وبَدَنِكَ. أشهَدُ واُشهِدُ اللَّهَ أنَّكَ مَضَيتَ عَلى‏ ما مَضى‏ عَلَيهِ البَدرِيّونَ وَالمُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ، المُناصِحونَ لَهُ في جِهادِ أعدائِهِ، المُبالِغونَ في نُصرَةِ أولِيائِهِ، الذّابّونَ عَن أحِبّائِهِ، فَجَزاكَ اللَّهُ أفضَلَ الجَزاءِ وأكثَرَ الجَزاءِ، وأوفَرَ الجَزاءِ وأوفَى‏ جَزاءِ أحَدٍ مِمَّن وَفى‏ بِبَيعَتِهِ، وَاستَجابَ لَهُ دَعوَتَهُ، وأطاعَ وُلاةَ أمرِهِ. وأشهَدُ أنَّكَ قَد بالَغتَ فِي النَّصيحَةِ، وأعطَيتَ غايَةَ المَجهودِ، فَبَعَثَكَ اللَّهُ فِي الشُّهَداءِ، وجَعَلَ روحَكَ مَعَ أرواحِ السُّعَداءِ، وأعطاكَ مِن جِنانِهِ أفسَحَها مَنزِلاً، وأفضَلَها غُرَفاً، ورَفَعَ ذِكرَكَ في عِلِّيّينَ ، وحَشَرَكَ مَعَ النَّبِيّينَ وَالصِّدّيقينَ ، وَالشُّهَداءِ وَالصّالِحينَ، وحَسُنَ اُولئِكَ رَفيقاً. أشهَدُ أنَّكَ لَم تَهِن ولَم تَنكُل ، وأنَّكَ مَضَيتَ عَلى‏ بَصيرَةٍ مِن أمرِكَ، مُقتَدِياً بِالصّالِحينَ، ومُتَّبِعاً لِلنَّبِيّينَ، جَمَعَ اللَّهُ بَينَنا وبَينَكَ ، وبَينَ رَسولِهِ وأولِيائِهِ في مَنازِلِ المُحسِنينَ؛ فَإِنَّهُ أرحَمُ الرّاحِمينَ ۴۰۲ (كامل الزيارات: ص ۴۴۰ ح ۶۷۱ ، مصباح المتهجّد: ص ۷۲۵) .

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 30695
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به