41
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

۵ . مُحْرِق القلوب‏

مُحْرِقُ القلوب ، مَقتلى فارسى از ملّا مهدى نراقى (م ۱۲۰۹ ق) است. او با اقتباس از روضة الشهدا ، به عرضه مطالبى دست زد كه به گونه‏اى شورانگيز ، عواطف و احساسات مردم را به سوى واقعه كربلا سوق دهد ؛ امّا چون مأخذ نراقى (روضة الشهدا) ، كتابى ضعيف و مخلوط از مطالب درست و نادرست بود ، نوشته او نيز بر اخبار ضعيف و غير معتبر، مشتمل گشت .
نراقى ، خود به ضعيف بودن برخى گزارش‏هاى كتابش تصريح كرده‏۱ و به همين جهت ، مورد انتقاد برخى از عالمان پس از خود ، قرار گرفته است . ميرزا محمّد تنكابنى ، برخى از اخبار آن را مظنون يا مقطوع الكذب دانسته‏۲ و محدّث نورى با ابراز شگفتى از تأليف چنين كتابى از چنان عالم بزرگى ، برخى مطالب آن را «منكَر» ناميده است .۳
شهيد مطهّرى نيز نراقى را فقيه بزرگى مى‏خواند ؛ ولى او را در تاريخ عاشورا ، صاحب اطّلاع نمى‏داند و برخى مطالب او را نقد مى‏كند .۴ گفتنى است انتساب اين كتاب به نراقى، مشهور است .۵ البته اين احتمال هست كه آن را در اوايل تحصيل و پيش از رسيدن به مراتب كمال علمى ، نوشته باشد .

۶ . إكسير العبادات فى أسرار الشهادات (أسرار الشهادة)

آقا بن عابد دربندى شيروانى (م ۱۲۸۵ يا ۱۲۸۶ ق) مشهور به فاضل دربندى و ملّا آقا دربندى ، از نويسندگانى است كه افزون بر رشته تخصّصى‏اش (فقه) ، در ديگر

1.محرق القلوب : مقدّمه (نقل از: عاشوراپژوهى : ص ۴۰۶) .

2.قصص العلماء : ص ۱۴۶ .

3.لؤلؤ و مرجان : ص ۲۴۵ .

4.ر.ك : حماسه حسينى : ج ۱ ص ۲۸ .

5.ر. ك : الذريعة : ج ۴ ص ۴۶۱ ش ۲۰۵۶ و ج ۲۰ ص ۱۴۹ ش ۲۳۲۹ و ج ۲۱ ص ۳۵۹ ش ۵۴۵۲ ، إيضاح المكنون : ج ۲ ص ۴۴۳ ، هدية العارفين : ج ۲ ص ۳۵۲ .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
40

جاى جاى اين كتاب ديد .۱

۴ . المنتخب فى جمع المَراثى و الخُطب‏

فخر الدين بن محمّد على بن احمد طُرَيحى (م ۱۰۸۵ ق) ، مؤلّف مجمع البحرين ، مجموعه‏اى از احاديث و مراثى در باره امام حسين عليه السلام و برخى ديگر از امامان را گرد آورد و به قصد گرياندن مؤمنان و تشويق به سوگوارى، آنها را به صورت جُنگ ، سامان داد .
المنتخب ، تاريخ‏نگارىِ علمىِ زندگى يا قيام امام حسين عليه السلام نيست و اكثر مطالب آن ، بدون ذكر مأخذ و احاديث آن نيز به صورت مُرسَل است و سَره و ناسَره در آن به هم در آميخته است . از اين رو ، آن را متناسب با هدف و شيوه مؤلّف ، المجالس الطُّريحيّة و يا المجالس الفخريّة نيز ناميده‏اند . ضعف ديگر كتاب ، اختلافات موجود در نسخه‏هاى متفاوت آن است كه مى‏تواند نشانگر تصرّفات بعدى در آن باشد .۲
محدّث نورى ، المنتخب طريحى را مشتمل بر مطالب موهون و غير موهون مى‏داند۳ و ميرزا محمّد ارباب قمى ، وجود مسامحات فراوان را در آن ، گوشزد كرده و روايات مختصّ آن را معتبر ندانسته است .۴
برخى مطالب ضعيف كتاب ، قابل ترديد و رد هستند كه خوانندگان را به ديدن آنها ارجاع مى‏دهيم .۵

1.مانند : بيست و دو هزار زخم در پيكر امام حسين عليه السلام (روضة الشهدا: ص ۶۰) ، چسبيدن سر به تن فرزندان مسلم بن عقيل (ص ۲۴۱) ، حضور هاشم مرقال (هاشم بن عتبة) در كربلا (ص ۳۰۰) ، قصّه زعفر جنّى (ص ۳۴۶) و عروسى قاسم (ص ۳۲۱) .

2.ر. ك : سخن شيخ آقا بزرگ تهرانى در الذريعة (ج ۲۲ ص ۴۲۰ ش ۷۶۹۶) .

3.لؤلؤ و مرجان : ص ۲۸۷ .

4.اربعين حسينيّه : ص ۶۴ .

5.مانند : كشته شدن بيش از ده هزار سواره در عاشورا (المنتخب، طريحى: ص ۴۵۰) ، مخلوط بودن سه جريان شهادت حضرت عبّاس عليه السلام و آب آوردن براى طفل ابا عبد اللَّه عليه السلام و شهادت على اكبر (ص ۴۳۱) و ... .

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 30801
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به