143
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

گاه گسترده‏تر . گزارشى از دهه‏هاى نيمه اوّل كه هنوز مغولان بر بغداد چيره نشده بودند، نشانگر عزادارى و مقتل‏خوانى در پايتخت خلافت عبّاسى است. مستعصم عبّاسى ، به سال ۶۴۱ ق ، از محتسب بغداد (جمال الدين عبد الرحمان ابن جوزى) خواست تا در عاشورا ، مردمان را از مقتل‏خوانى باز دارد ؛ امّا به مقتل‏خوانى در كنار مرقد امام كاظم عليه السلام رخصت داد.

عماد الدين طبرى (م ق ۷ ق) نيز از اجتماع انبوه زائران در ايّام سوگوارى امير مؤمنان عليه السلام و امام حسين عليه السلام در مزار اين دو امام، خبر مى‏دهد.۱
مولوى ، شاعر بلندآوازه قرن هفتم ، در مثنوى خود ، به وجود عزادارى علنى در شهر حلب ، اشاره دارد :


ناله و نوحه كنند اندر بُكاشيعه ، عاشورا ، براى كربلا .۲
سيّد ابن طاووس ، عالم گران‏قدر شيعى ، از وجود عزادارى در دهه محرّم ، سخن مى‏گويد و از آن ، دفاع مى‏كند .۳ افزون بر اين ، توصيه او به خواندن الملهوف در روز عاشورا ، نشانگر وجود فرهنگ مقتل‏خوانى و سوگوارى در دهه محرّم در روزگار وى ، يعنى قرن هفتم دارد .۴

در نيمه دوم سده هفتم هجرى، مغولان به فرماندهى هلاكوخان ، بر عراق چيره

1.أسرار الإمامة: ص ۲۴۴.

2.مثنوى : ص ۹۵۹ (دفتر ۶ بيت ۷۷۷). گفتنى است كه مولوى، خود نيز غزل پُرشور و سوزناك «كجاييد اى شهيدان خدايى؟» را در سوگ شهيدان دشت كربلا سروده است (ر . ك : ديوان شمس) .

3.الإقبال: ج ۳ ص ۹۰.

4.از كارهاى مهمّ روز عاشورا در نزد اوليا ، همراهى كردن با فرشتگان و پيامبران و اوصيا در عزادارى است ، به خاطر شكسته شدن حرمت‏هاى الهى و از دست رفتن مقامات نبوى ، و خوارى و ذلّتى كه از سوى آن دشمنان ، بر اسلام رفت و مى‏رود ، و به جهت چيره شدن دولت ابليس و سپاهش بر دولت خدا عزّوجلّ و بندگان مخصوصش . انسان بايد در مجلس بنشيند ، تا آنچه بر فرزندان سيّد انبيا - كه درود خداى عزّوجلّ بر او و خاندانش باد - رخ داد ، بخواند و مصيبت‏هايى را كه با ريخته شدن خون آنان ، تجديد شد و بدى‏اى كه به آنان روا داشته شد ، به ياد بياورد و نوشته اللهوف على قتلى الطفوف را بخواند (الإقبال : ج ۳ ص ۵۶ ).


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
142

تعطيلى كشانده مى‏شد ؛ امّا برپايى عزادارى‏ها تا سقوط فاطميان ادامه يافت.
با آمدن ايّوبيان كه تلاشى گسترده براى زدودن فرهنگ تشيّع به كار بستند ، طبيعى بود كه از اقامه عزا نيز جلوگيرى شود. با اين همه ، در مناطق دور از مركز (مانند : شام ، حلب و شمال عراق) ، شيعيان، حضور داشتند و از هر فرصتى براى فراز آوردن شعائر خود ، از جمله برگزارى مجالس عزا ، بهره مى‏گرفتند .

مرحله پنجم : عزادارى در سده‏هاى ششم تا نهم هجرى‏

سده ششم‏

مناطق شيعى ايران و عراق ، سده ششم هجرى را با ادامه حاكميت سلجوقيان آغاز كردند . در اين روزگار ، هنوز فاطميان شيعىِ اسماعيلى بر مصر حكم مى‏راندند. سلجوقيان، با گذشت زمان ، از سختگيرى‏هاى خود كاستند و شيعيان ، به تدريج و با دست يافتن به آزادى بيشتر ، عزادارى عاشورا را علنى كردند.
در سده ششم هجرى ، گزارش عبد الجليل رازى قزوينى در كتاب نقض ، بسيار گوياست. رازى از يك سو ، به شبهه‏ها پاسخ مى‏گويد و از سوى ديگر ، عزادارى اهل سنّت را در مناطق مختلف ، گزارش مى‏كند تا آن را جريانى طبيعى، انسانى و دينى نشان دهد . نيز از مجالس سوگوارى دو واعظ معروف (على بن حسين غزنوى و قطب الدين مظفّر امير عبادى)، سخن به ميان مى‏آورد و اين كه تعزيت امام حسين عليه السلام ، همه ساله در روز عاشورا، به بغدادْ تازه است ، همراه با نوحه و فرياد.۱

سده هفتم‏

سده هفتم ، همراه است با روى كار آمدن دولت خوارزم‏شاهى در شرق بلاد اسلام و احياى مجدّد خلافت عبّاسى كه به هنگام حاكميت آل بويه و سلجوقيان بر بغداد، جز اسمى از آن ، باقى نبود.
بر پايه گزارش‏هاى موجود ، اقامه عزادارى در اين قرن ، چونان قرن ششم است و

1.نقض: ص ۳۷۰ - ۳۷۳.

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 30640
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به