71
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

بعد در حقیقت استدلال پشتیبان برای آن ادعاست.۱

گاهی نیز (مانند آیه چهارم سوره رعد)۲ هدف از تعقل در آیات الهی فهم آن است که این عالَم آفریننده و پروردگاری توانا دارد. خداوند از درخت‌هایی که در یک زمین روییده و از یک آب نوشیده‌اند، میوه‌هایی با مزه‌‌ها و رنگ‌های مختلف می‌رویاند و این نشانه قدرت بی‌پایان اوست.۳ برخی نیز گفته‌اند که این آیه بیانگر آن است که آفریدگار این عالم فاعل مختار است، نه فاعل مجبور.۴

گاهی نیز هدف از تعقل رسیدن به آموزه‌های دیگری مانند معاد یا نبوت است؛ برای مثال، در آیه ۷۳ سوره بقره پس از بیان داستان گاو بنی‌اسرائیل چنین آمده است: (فَقُلْنا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِها کَذلِکَ یحْی اللَّهُ الْمَوْتى‏ وَیریکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُون‏).۵ به گفته برخی مفسران این آیه پاسخ به کسانی است که معاد جسمانی را محال می‌دانستند.۶ همچنین آیه ۱۶ سوره یونس به اثبات نبوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله‌ مربوط می‌شود. در این آیه به این نکته تأکید می‌شود که رسول خدا صلی الله علیه و اله‌ پیش از رسالت سالیان زیادی را در بین مردم مکه زیسته بود و هیچ ادعایی بر نبوت نداشت و به ناگاه از چهل سالگی با این‌که سوادی نداشت، چنین آیاتی را با محتوا و الفاظ اعجازآور برای مردم می‌خواند. تعقل در این امر هرگونه شک و شبهه‌ای را نسبت به رسالت

1.. شیخ طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۵۴- ۵۵.

2.. (وَ فِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجاوِراتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنابٍ وَزَرْعٌ وَنَخيلٌ صِنْوانٌ وَغَيْرُ صِنْوانٍ يُسْقى‏ بِماءٍ واحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَها عَلى‏ بَعْضٍ فِي الْأُكُلِ إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُون).

3.. در این‌باره نک: طبرسی، مجمع البیان، ج۶، ص۴۲۴.

4.. ابن کثیر، تفسیر القرآن العظیم، ج۴، ص۳۷۰.

5.. سورۀ بقره، آیۀ ۷۳.

6.. طبرسی، مجمع البیان، ج۱، ص۲۷۸؛ فخر رازی، تفسیر الکبیر، ج۳، ص۵۵۴.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
70

هرچند همان‌‌‌‌‌‌‌طور که گفتیم نباید جنبه‌های معرفتی و اخلاقی یا نظری و عملی عقل را در آموزه‌های قرآنی از یک‌دیگر جدا کرد، ولی برای ارائه شواهدی بر این ادعا که آیات قرآن به این دو جنبه توجه داشته‌اند، در ادامه، نتایج تعقل در دو بعد نظری و عملی با بررسی آیاتی از قرآن نشان داده می‌شود.۱

بعد معرفتی و نظری تعقل

یکی از ابعاد مهم تعقل در قرآن، بُعد معرفت نظری است. از جمله این موارد آیاتی است که هدف آنها شناخت پروردگار و توحید است؛ برای مثال، می‌توان به آیه ۱۶۴ سوره بقره اشاره کرد که در آغاز به برخی آیات تکوینی خداوند اشاره شده و از مردم خواسته شده است که در آنها تعقل کنند.۲ این آیه در حقیقت، استدلالی در پشتیبانی از آیه پیشین یعنی (وَ إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِیم‏) است. شیخ طوسی در تفسیر تبیان توضیح می‌دهد که هنگامی که در آیه ۱۶۳ یگانگی و بی‌همتایی خداوند مطرح می‌شود، کافران خواهان دلیلی بر این ادعا می‌شوند و آیه

1.. در این‌باره همچنین، نک: مهدی احمدی، «عقل در قرآن کریم»، ص۳۲- ۴۹.

2.. (إِنَّ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ وَالْفُلْكِ الَّتي‏ تَجْري فِي الْبَحْرِ بِما يَنْفَعُ النَّاسَ وَما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ ماءٍ فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَبَثَّ فيها مِنْ كُلِّ دابَّةٍ وَتَصْريفِ الرِّياحِ وَالسَّحابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ‏).

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14889
صفحه از 297
پرینت  ارسال به