35
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

کرد و در حقیقت، در این کتاب نیز به این دو بخش پرداخته‌ایم. در مباحث وجودشناسی به چیستی و ماهیت عقل و در مباحث معرفت‌شناسی به جایگاه عقل در معرفت دینی خواهیم پرداخت.

در وجودشناسی عقل دیدگاه‌های مختلفی در میان جریان‌های اسلامی مطرح شده است. به طور کلی می‌توان آنها را در قالب چند دیدگاه بیان کرد:

۱) برخی عقل را موجودی مستقل و جوهری جدا از انسان دانسته‌اند. این مشابه آن چیزی است که در برخی روایاتِ امامیه۱ و حتی اهل حدیث۲ و با تفاوت‌های مهمی در اندیشه فیلسوفان در بحث از عقول دهگانه مطرح شده است. برخی امامیان پیرو فلسفه نیز سعی کرده‌اند به نوعی آنچه در روایات آمده را با برخی آموزه‌های فلسفی در این بحث تطبیق دهند.۳

۲) برخی عقل را عَرَض، غریزه یا قوه‌ای در نفس انسان می‌دانند. بنابراین، در این فرض وجود استقلالی عقل انکار می‌شود. اندکی از معتزلیان متقدم۴، زیدیه۵ و

1.. در ادامه به طور مفصل به این روایات اشاره خواهد شد.

2.. کتاب العقل داوود بن محبر(۲۰۶ق) اولین منبع در اهل حدیث است که به روایات مرتبط با عقل پرداخته است. شباهت روایات این کتاب با روایات امامیه قابل توجه است. این کتاب که توسط شاگرد او حارث بن ابی اسامه در مسند‌ش نقل شده است با تکیه بر زوائد نور الدین هیثمی بازسازی شده است. پاکتچی در مقاله‌ای به بررسی محتوایی و رجالی این رساله پرداخته است. بنا به شواهدی که او در مقاله‌اش ارائه کرده است هیچ یک از عالمان بزرگ اهل سنت این کتاب را از نظر رجالی نپذیرفته‌اند. مقایسه محتوایی این رساله با اندیشه‌های ایرانی و یونانی از نکات قابل توجه مقاله پاکتچی است (نک: پاکتچی، «کتاب العقل داوود بن محبر؛ کوششی در جهت تحلیل یک کتاب و بازسازی یک نظریه»)، منابع بعدی اهل سنت نیز در این روایات وام‌دار داود بن محبر بوده‌اند (برای مثال، نک: ابن ابی الدنیا، العقل وفضله؛ البیهقی، شعب الایمان، ج۴، ۱۵۴-۱۷۳)، برای نمونه‌ای از نقد جدی این روایات، نک: ابن جوزی، الموضوعات، ج۱، ص‌۱۷۱- ۱۷۷.

3.. ملاصدرا، شرح اصول کافی، ج۱، ص‌۲۱۷- ۲۱۸.

4.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۴۸۰.

5.. الشرفی، شرح الاساس الکبیر، ج۱، ص‌۱۲۶، ۱۳۰- ۱۳۱.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
34

«تطور الانواع» ترجمه شده است. البته، تطور به معنای دگرگونی و تغییر نیز به‌کار رفته است۱ و اتفاقاً تطور در زبان فارسی به همین معنای دوم به‌کار رفته است۲ و در این پژوهش مقصود ما از تطور همین تحول و تغییر دیدگاه امامیه در پنج سده نخست است و در پی بیان و اثبات تکامل و پیشرفت دیدگاه امامیه نیستیم.

البته، مقصود ما از تطور تنها تحولات و تغییرات علمی رایج در یک علم نیست. به بیان دیگر، هر تغییری را تطور نمی‌دانیم، بلکه «تطور بیش از هر چیز به تحولاتی اشاره دارد که خارج از فرایندهای معمول و متداول در هر علم رخ می‌دهد و مفاهیم بنیادین و یا جهت‌گیری‌های دانش را تا اندازه زیادی متأثر می‌سازد؛ برای مثال، تطور علمی در دانش فیزیک آن‌گاه رخ داد که طبیعیات قدیم جای خود را به مفاهیم و روش‌شناسی جدید در فیزیک نوین داد و یا هنگامی که بر اثر تراکم داده‌های جدید از اعتبار اولیه فیزیک نیوتنی کاسته شد و به تدریج فیزیک نسبیت یا فیزیک کوانتومی جای آن را گرفت».۳ بنابراین، «تطور در یک دانش به فراز و فرودهای کلان در مسیر تحول یک علم اشاره داد و نشان از یک تحول بنیادین در سیاق کلی دانش دارد».۴

همچنین باید افزود که لازمه تطور در اندیشه‌های کلامی عالمان امامیه تطور در معارف اساسی دین نیست. در حقیقت، در این پژوهش در پی بیان تکامل و تطور معارف اساسی امامیه نیستیم، بلکه معارف اساسی دین و متون مقدس وحیانی اموری ثابت هستند و فهم عالمان امامیه از این متون در طول تاریخ تغییر یافته است.

معنا و جایگاه عقل

مسائل مرتبط با عقل را می‌توان از دو جنبه وجودشناسی و معرفت‌شناسی آن مطرح

1.. نعمة، المنجد فی اللغة العربیة المعاصرة، ص۹۲۳.

2.. انوری، فرهنگ سخن، ج۳، ص‌۱۷۷۱.

3.. سبحانی، «کلام امامیه: ریشه‌ها و رویش‌ها»، ص۹.

4.. همان.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14933
صفحه از 297
پرینت  ارسال به