277
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

آن‌طور که برخی گمان کرده‌اند عقل را مشترک لفظی بین چند اصطلاح دانست، بلکه این گزارش‌ها نشان می‌دهند که انسان‌ها از نور همان عقل مستقل بهره‌مند می‌شوند و نباید آنها را دو امر مجزا دانست.

قرآن کریم و روایات نخستین (سده نخست) به‌عنوان نخستین منابع معرفتی اسلام به جنبه‌های معرفتی عقل نیز توجه نشان داده و مسلمانان را به تعقل فراخوانده‌اند. در حقیقت، فعل عقل در قرآن به فرآیندی معرفتی اشاره دارد که مبتنی است بر توجه به آیات تکوینی و تشریعی خداوند برای رسیدن به آموزه‌های دینی و در نهایت، ایمان و تقوا. در روایات نیز دیدگاهی مشابه قرآن تبیین شده است.

هرچند فرآیندی که در قرآن و روایات تعقل خوانده شده است، تمایزهایی با تعقل کلامی و فلسفی دارد، ولی مطالعه دقیق قرآن، سیره و سخنان رسول خدا صلی الله علیه و اله‌ و ائمه نخستین علیهم السلام نشان می‌دهد که برخلاف گمان افرادی مانند امیرمعزّی ادله و استدلال‌های عقلی - کلامی نیز نه‌تنها رد نشده‌اند، بلکه توسط ایشان به‌عنوان یکی از شیوه‌های دعوت به اسلام به‌کار گرفته شده‌اند. مجادلات قرآن با مخالفان (اعم از کافران و غیرمسلمانان)، همچنین مجادله‌های رسول خدا صلی الله علیه و اله‌ و ائمه اطهار علیهم السلام همگی شواهد مهمی بر این ادعا هستند. به جز مجادله‌ها می‌توان به استدلال‌های عقلی - کلامی در متون روایی نیز اشاره کرد.

این موارد سنخیت بسیاری با استدلال‌های عقلی متکلمان در دوره‌های بعدی دارد و حتی در مواردی خود متکلمان به استفاده از این متون در ادله کلامی‌شان اذعان کرده‌اند. بنابراین، هرچند تعقل به فهم آیات الهی برای تحقیق ایمان و تقوا اطلاق شده است و ابعاد مختلف معرفتی و عملی دارد و با آنچه در علم کلام و فلسفه گفته می‌شود متفاوت است، ولی در متون دینی و سیره پیامبر صلی الله علیه و اله‌ و ائمه اطهار علیهم السلام از ادله کلامی نیز برای ردّ مخالفان و دفع شبهات اعتقادی بهره گرفته شده است. در بحث ‌رابطه عقل و وحی کلام امام علی علیه السلام‌ درباره اِثاره عقل توسط


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
276

تنها برای دفاع از سخنان ائمه علیهم السلام از عقل استفاده نمی‌کرد، بلکه در نظر شیخ مفید و (به احتمال زیاد نوبختیان) «عقل» با این‌که ‌حجیّت دارد و کاشف از واقع است، بی‌نیاز از نبوت و شرع نیست، بلکه پیامبران و ‌حجّت ‌های الهی که معلمان بشراند، آنها را با کیفیت استدلال عقلی آشنا می‌کنند و عقل همیشه به آنها نیازمند است.

این در حالی است که سید مرتضی در این بحث نیز اندیشه‌های استاد خود را به نقد کشید و همچون معتزله عقل را بی‌نیاز از وحی دانست. این تفاوت دیدگاه سبب شد تا نظام کلامی این دو نیز تا اندازه‌ای متمایز شود. به نظر شیخ مفید وجوب نظر سمعی است در حالی که سید مرتضی به وجوب عقلی نظر معتقد بود. در همه این مباحث، ابوالفتح کراجکی تنها کسی بود که با شیخ مفید همراهی کرد، در حالی دیگر شاگردان شیخ مفید آراء و اندیشه‌های او را کنار نهاده و با سید مرتضی همراه شدند.

خاتمه

در این کتاب سرگذشت مسئله عقل در دوران نخستین (تا نیمه سده پنجم) در امامیه با توجه به دو نقطه عطف شکل‌گیری متکلمان در سال‌های پایانی سده نخست و تعاملات کلام امامیه و معتزله از سده چهارم گزارش شد.

در فصل نخست به ریشه‌های عقلانیت شیعی در سده نخست در قرآن و گزارش‌های نخستین (روایات موجود از سده نخست) پرداختیم. هرچند قرآن و گزارش‌های (روایات) موجود از سده نخست بر اعطایی بودن عقل به انسان اتفاق نظر دارند و عقل را عطیه‌ای الهی به انسان می‌دانند، ولی در روایات افزون بر جنبه‌های انسانی عقل، به وجود عقل به‌عنوان جوهری مجزّا و مستقل از انسان نیز تأکید شده است. بنا به گزارش‌های موجود از رسول خدا صلی الله علیه و اله و امامان نخستین مانند امام علی علیه السلام‌ عقل موجودی نورانی و نخستین مخلوق خداوند است. البته، نباید

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14954
صفحه از 297
پرینت  ارسال به