265
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

واتفقت الإمامیة على أن العقل محتاج فی علمه ونتائجه إلى السمع و أنه غیر منفک عن سمع ینبه العاقل على کیفیة الاستدلال وأنه لا بد فی أول التکلیف وابتدائه فی العالم من رسول ووافقهم فی ذلک أصحاب الحدیث وأجمعت المعتزلة والخوارج والزیدیة على خلاف ذلک وزعموا أن العقول تعمل بمجردها من السمع والتوقیف إلا أن البغدادیین من المعتزلة خاصة یوجبون‏ الرسالة فی أول التکلیف ویخالفون الإمامیة فی علتهم لذلک ویثبتون عللاً یصححها الإمامیة ویضیفونها إلى علتهم فیما وصفناه‏.۱

سخنان شیخ مفید در این مسئله از دو بخش تشکیل شده است: بخش ابتدایی که به نیازمندی عقل به وحی و بخش پایانی که به ضرورت ارسال رسل در ابتدای تکلیف اشاره می‌کند. در حقیقت، بخش نخست علت بخش پایانی است. بنابراین، تکلیف انسان بدون ارسال رسول ممکن نیست؛ زیرا عقل انسان در علم و نتایجش به وحی محتاج است. درباره بخش نخست می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

۱. آن‌که عقل هم در مرحله استدلال‌هایش به سمع محتاج است؛

۲. این سمع هر سمعی نیست، بلکه سمعی است که تنبیه‌دهنده به شیوه و کیفیت استدلال عقلی باشد. در بین آیات و روایات برخی از آنها تنبیه‌دهنده به استدلال و حکم عقل‌اند (این تنبیه چه از نوع تحریک اولیه باشد و چه خود متضمن استدلالی عقلی باشد) و برخی این گونه نیستند؛ به نظر امامیه (تا دوران شیخ مفید) عقل به سمعی محتاج است که تنبیه‌دهنده به استدلال عقلی باشد؛ زیرا اگر دلیل نقلی این گونه نباشد، پذیرش آن منوط به شناخت خداوند و پذیرش نبی‌ اکرم صلی الله علیه و اله و قرآن است.

1.. شیخ مفید، اوائل المقالات، ص۴۴- ۴۵.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
264

می‌کند که انسان‌ها هنگامی اختلافات در ادیان و سخن بیشتر آنها درباره وجود خداوندی در عالم را بیینند، با توجه به برخی احکام عقلی معرفة اللّه را بر خود واجب و ترک آن را موجب عقاب می‌بیینند. به نظر او اگر اموری از بیرون، این ترس و انگیزه را در او ایجاد نکند، ممکن است از درون خودش این امارات برایش ایجاد شود و اگر این نیز واقع نشود، ممکن است از طریق ایجاد «خاطر» این ترس در او ایجاد شود.۱ به گفته او عقل انسان در معارف دینی هیچ نیازی به سمع ندارد و اصلاً پیش از پذیرش توحید و عدل نمی‌توان ‌حجیّت وحی را پذیرفت.۲

بنابراین، ‌حجیّت وحی بر پایه‌های استدلال عقلی بنا شده است و نمی‌توان عقل را در این حیطه به وحی نیازمند دانست. پس از سید مرتضی، شیخ طوسی نیز همین دیدگاه را پذیرفت۳ و سخنان شیخ مفید در این امر به کلی به فراموشی سپرده شد.

‌رابطه عقل و وحی (نیازمندی یا بی‌نیازی عقل به وحی)

پیشتر به دیدگاه متکلمان نوظهور امامیه در بحث ‌رابطه عقل و وحی و همچنین تمایز آنان با معتزلیان شیعه‌شده پرداختیم. گفته شد که متکلمان نوظهور امامیه مانند نوبختیان و شاگردانشان در این مسئله همچنان مانند متکلمان مدرسه کوفه به تعامل عقل و وحی در حوزه اعتقادات باور داشتند. این در حالی است که معتزلیان شیعه‌شده همچون معتزله به عقل خودبنیاد در حوزه اعتقادات معتقد بودند.

شیخ مفید در این مسئله اندیشه استادان خود را پذیرفت و با معتزلیان به مخالفت پرداخت. او در کتاب اوائل المقالات اختلاف معتزله و امامیه را در بحث عقل چنین توضیح داده است:

1.. علم الهدی، رسائل، ص‌ج۱، ص‌۱۲۸؛ علم الهدی، الذخیرة، ص‌۱۷۱-۱۷۹.

2.. علم الهدی، رسائل، ج۱، ص‌۱۲۷.

3.. شیخ طوسی، الاقتصاد، ص‌۱۶۱- ۱۶۸.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14935
صفحه از 297
پرینت  ارسال به