63
میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)

سند نجاشی

مرحوم نجاشی، سند خود را به به این کتاب چنین آورده:

۰.و له كتب، منها: تفسير غريب القرآن... أخبرنا محمّد بن جعفر النحوی، قال: حدّثنا أحمد بن محمّد بن سعيد عن المنذر بن محمّد بن المنذر اللخمی، قال: حدّثنی أبی، قال: حدّثنا عمّی الحسين بن سعيد بن أبی الجَهم، قال: حدّثنی أبی عن أبان بن تغلب، فی قوله تعالى: (مالِکِ يَومِ الدّينِ)۱، و ذكر التفسير إلى آخره....۲

سند شیخ طوسی

شیخ طوسی در فهرست خود، دو طریق تا کتاب ابان ارائه داده است: یکی به کتابی که ابان نوشته و تفسیر مستقل او بوده است؛ دیگری به کتابی که عبد الرحمان از سه تفسیر از جمله تفسیر ابان جمع کرده است.

۱. سند شیخ به کتاب مستقل ابان

۰.و صنّف كتاب الغريب فی القرآن و ذكر شواهده من الشعر، فجاء فيما بعد عبد الرحمن بن محمّد الأزدی الكوفی فجمع من كتاباً أبان و محمّد بن السائب الكلبی و أبی رَوق عطية بن الحارث، فجعله كتاباً واحداً، فبيّن ما اختلفوا فيه و ما اتّفقوا عليه، فتارةً يجی‏ء كتاب أبان مفرداً، و تارةً يجی‏ء مشتركاً على ما عمله عبد الرحمن، فأمّا كتابه المفرد فأخبرنا به أحمد بن محمّد بن موسى عن أحمد بن محمّد بن سعيد، عن المنذر بن محمّد القابوسی، قال: حدّثنا أبی (محمّد بن المنذر بن سعيد بن أبی الجهم)، قال: حدّثنی عمّی (الحسين بن سعيد)، قال: حدّثنی أبی (سعيد بن أبی الجَهم) عن أبان بن تغلب.۳

1.. سورۀ فاتحه، آيۀ ۴.

2.. رجال النجاشی، ص۱۱. نجاشی برای کتاب الفضائل ابان نیز همین سند را عنوان کرده است.

3.. الفهرست، طوسی، ص۱۷.


میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
62

ج. گردآورنده این اثر، موارد اختلاف و توافق تفسیر سه دانشمند را با یکدیگر بیان کرده است.۱

د. ابن طاووس در سعد السعود در باره آیه ۲۸ سوره مریم از آن نقل کرده است.۲ از این نقل می‌توان به برخی از ویژگی‌های کتاب عبد الرحمان دست یافت.

ه‍. ابان بن تغلب به سال ۱۴۱ق و کلبی به سال ۱۴۶ق از دنیا رفته‌اند و ابو روق عطیة بن حارث نیز با این که تاریخ وفاتش مشخّص نیست، به طور مستقیم از امام باقر علیه السلام روایت دارد۳ که بیانگر معاصر بودن او با دو فرد دیگر است.۴ تصریح برخی محقّقان بر این که عبد الرحمان بن محمّد ازدی در اوائل قرن سوم می‌زیسته است۵ نیز با سندی که در آن وی با دو واسطه از امام صادق علیه السلام (م ۱۴۸ق) روایت کرده است، مطابقت دارد.۶

طریق فهرست‌نگاران به تفسیر «غریب القرآن»

در فهرست‌های نجاشی و شیخ طوسی تا کتاب تفسیر غریب القرآن ابان، سند ذکر شده است که به دلیل تفاوت‌های آن دو، به طور جداگانه هر دو را ذکر می‌نماییم:

1.. الفهرست، طوسی، ص۱۷، ش ۵۱.

2.. فصل فيما نذكره من الجزء الثانی من غريب القرآن لشواهد الشعر تأليف عبد الرحمن بن محمّد الأزدی من الوجهة الأولی من القائمة الخامسة من الكرّاس الأوّل فی تأويل (يا أُختَ هارونَ)، و كان بينهما قرون بعيدة بلفظه، و حدّثنی سمّاک بن حارث عن مغيرة بن شعبة أنّ النبي صلی الله علیه و اله بعثه إلى نجران فقالوا: ألستم تقرؤون: ﴿يا أُختَ هارونَ﴾ و بينهما كذا و كذا، فذكر ذلک للنبی فقال: ألا قُلتَ لَهُم إنَّهُم كانوا يُسَمّونَ بِأنبيائِهِم و الصالِحينَ مِنهُم؟
أقول يعنی علیه السلام أنّ الأسماء و إن اتّفقت فی اللفظ فليس كلّ هارون يكون أخا موسى، و إنّما كان اسماً وافق اسماً (سعد السعود، ص۲۲۱).

3.. برای نمونه، ر.ک: تأویل الآیات الظاهرة، ص۲۶۴ ـ ۲۶۵.

4.. ابن سعد در شرح حال عطیه، او را دارای تفسیر و راوی از ضحّاک بن مزاحم می‌داند (الطبقات الکبری، ج۶، ص۳۴۸، ش ۲۶۳۲). بنا بر قول شیخ طوسی، ضحّاک، هم‌دورۀ با امام زین العابدین علیه السلام بوده است (رجال الطوسی، ص۱۱۶، ق ۱۱۶۲). پس عطیه نیز به طور تقریبی با امام زین العابدین علیه السلام و امام باقر علیه السلام هم‌عصر است.

5.. اتان گلبرگ در کتاب‌خانۀ ابن طاووس، ص۲۷۸، ش ۱۶۱.

6.. الأمالی، طوسی، ص۲۹۷، ح۵۸۳.

  • نام منبع :
    میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد حسين مدني
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17648
صفحه از 303
پرینت  ارسال به