53
میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)

۰.در آثار نگاشته شده با عنوان «معانی القرآن»، گو این که جنبه‌های لغوی و اعرابی گسترده است؛ امّا در نگاه کلّی، این آثار، آهنگ تفسیر دارند و می‌توان آنها را تفاسیر ادبی دانست که بیشترین توجّه را به شیوه بیانی قرآن داشته‌اند و واژه‌های دشواریاب را تبیین می‌کرده‌اند.۱

اگر بخواهیم پیشینه مستقلی برای «معانی القرآن»ها در نظر بگیریم، ابان بن تغلب، نخستین فردی است که چنین عنوانی به وی منسوب شده است.۲ بر خلاف آنچه در پیشینه «غریب القرآن»ها گذشت، این مطلب مورد اتفاق صاحب‌نظران شیعه و اهل‌سنّت است.۳ پس از ابان بن تغلب، علی بن حمزه کسائی (م۱۸۲ق)،۴ یحیی بن زیاد فرّاء (م۲۰۷ق)،۵ ابو عبیده معمر بن مثنی (م۲۰۹ق)۶ و دیگران نیز معانی القرآن نگاشته‌اند.

از آنچه در باره «معانی القرآن»‌ها گذشت، می‌توان «غریب القرآن»‌ها را ـ با این که تألیفات مستقلی دارند ـ بخشی از «معانی القرآن»‌ها به حساب آورد؛ چرا که بیان معنا بدون شناخت دلالت الفاظ و واژگان، ممکن نخواهد بود.۷

۲. «معانی القرآن» ابان بن تغلب

پس از آن که به طور گذرا، چیستی و تاریخچه اجمالیِ «معانی القرآن»‌ها را از نظر گذراندیم، باید بر «معانی القرآن» منسوب به ابان بن تغلب تمرکز بیشتری معطوف نماییم. استاد محمّدعلی مهدوی‌راد، در این‌ باره می‌نویسد:

۰.در برخی منابع از جمله الفهرست ابن ندیم به ابان بن تغلب، معانی القرآن نسبت داده‌اند که با توجه به چگونگی‌های «معانی القرآن»ها باید همان تفسیر غریب

1.. سیر نگارش‌های علوم قرآنی، ص۲۷ ـ ۲۸.

2.. ر.ک: الفهرست، ابن الندیم، ص۲۷۶.

3.. برای نمونه، ر.ک: تأسیس الشیعة، ص۳۲۰؛ الشیعة و فنون الإسلام، ص۳۱؛ التفسیر اللغوی للقرآن الکریم، ص۲۵۶.

4.. سیر نگارش‌های علوم قرآنی، ص۲۴ ـ ۲۵.

5.. همان، ص۲۷.

6.. همان، ص۲۹.

7.. التفسیر اللغوی للقرآن الکریم، ص۳۲۹.


میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
52

می‌داند. وی علی‌رغم اذعان به این که زید بن علی و ابان بن تغلب ـ که در نیمه نخست قرن دوم درگذشته‌اند ـ به عنوان اولین مصنّفان غریب القرآن مطرح‌اند، به دلیل نقل اندک اقوال تفسیری آنها در مصادر تفسیری بعدی، از این دو بزرگوار، صرف‌نظر کرده و ابو عبیده معمّر بن مثنی (م۲۰۹ق) را با اثر مجاز القرآن ـ که به عقیده محقّقان همان معانی القرآن و غریب القرآن منسوب به اوست۱ ـ نخستین نگارنده، معرفی نموده است.۲

ابان و «معانی القرآن»

در برخی مصادر، تألیفی با عنوان معانی القرآن به ابان بن تغلب نسبت داده شده است. در ابتدا، به صورت گذرا به بیان ویژگی‌ها و پیشینه این نوع از تألیفات در حوزه مسائل قرآنی خواهیم پرداخت. در ادامه نیز، نتایج بررسی‌های صورت گرفته در خصوص انتساب معانی القرآن به ابان و یکسان بودن آن با غریب القرآن او را از نظر خواهیم گذراند.

۱. کیفیت و پیشینه «معانی القرآن»‌ها

پاره‌ای از تألیفات که در راستای تبیین آیات الهی نگاشته شده‌اند، «معانی القرآن»‌ها هستند. آثار متعددی از مؤلّفان قرون نخستین اسلامی، با این عنوان ثبت شده است. قدیمی‌ترین این آثار، به ابان بن تغلب منسوب شده است. به دلیل آن که کتاب به زمانه ما راه نیافته، برای نزدیک شدن به شناخت آن باید به طور کلّی، آثاری را که با این عنوان در آن دوران مطرح بوده‌اند، مورد ارزیابی قرار دهیم.

با تأمّل اجمالی در کتب معانی القرآن فرّاء (م۲۰۷ق)، اخفش (م۲۱۵ق) و زجّاج (م۳۱۱ق)، بسیاری از مباحث یافت می‌شود که از صِرفِ «معانی» خارج است و مربوط به مسائل نحوی، صرفی و اشتقاقی و... می‌شود.۳ از این رو، در باره چگونگی این دسته از تألیفات قرآنی می‌توان گفت:

1.. دکتر محمّدعلی مهدوی‌راد، دلائل فؤاد سزگین را در این باره استوار می‌داند (سیر نگارش‌های علوم قرآنی، ص۲۹). مساعد بن سلیمان نیز سه عنوان را مربوط به اثری واحد که همان «مجاز القرآن» است، می‌داند (التفسیر اللغوی للقرآن الکریم، ص۳۳۵).

2.. التفسیر اللغوی للقرآن الکریم، ص۳۳۲ ـ ۳۳۴.

3.. همان، ص۲۵۹.

  • نام منبع :
    میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد حسين مدني
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17578
صفحه از 303
پرینت  ارسال به