49
میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)

درگذشت مؤلّفان آنها پی‌ریزی نماییم، زید بن علی را ـ که به سال ۱۲۲ شهد شهادت نوشیده است ـ باید اوّلین فردی بدانیم که «تفسیر غریب القرآن» تألیف نموده است. این زاویه دید، باعث شده تا آقای دکتر حسن محمّد تقی حکیم، محقّق غریب القرآن زید، پس از آن که مدوِّن بودن آنچه به ابن عبّاس نسبت داده‌اند را مورد تردید قرار می‌دهد،۱ بر این نکته تأکید ورزد که اوّلین اثری که در «غریب القرآن» نگاشته شده است، کتاب زید است و آنچه در برخی مصادر آمده است که اوّلین اثر را ابان بن تغلب (م۱۴۱ق) سامان داده است، استوار نیست؛ چرا که ابان به سال ۱۴۱ زندگی را بدرود گفته است و زید به سال ۱۲۰ یا ۱۲۲ شهید شده است. امّا ممکن است استدلال جناب حکیم، پذیرفتنی نباشد؛ چون درست است که ابان بن تغلب به سال ۱۴۱ ق از دنیا رفته است، امّا او از اصحاب امام باقر علیه السلام(م۱۱۴ق) بوده است و در آن روزگار در مرتبتی از دانش بود که امام علیه السلام به او می‌فرمود:

۰.اِجلِس فی مَسجِدِ المَدينَةِ و أفتِ النّاسَ، فَإنّی أُحِبُّ أن يُرى فی شيعَتی مِثلُکَ.۲

۰.در مسجد مدینه بنشین و به مردم فتوا بده. همانا من دوست دارم که مانند تو در شیعیانم دیده شوند.

بنا بر این، کسی که قبل از سال ۱۱۴ ق، در جایگاهی از دانش است که می‌تواند فتوا دهد، بعید نیست که کتابی در «غریب القرآن» تدوین کرده باشد. بویژه اگر به این نکته توجّه کنیم که آنان ابتدا قرآن و لغت می‌آموختند و سپس فقه. ضبط تاریخ شهادت زید به سال ۱۲۰ ق نیز گویا دقیق نیست.۳

پژوهشگران و نویسندگان دیگری نیز بر تقدّم ابان بن تغلب در میدان غریب‌نگاری معتقدند، از آن جمله‌اند:

1.. ر.ک: تفسیر الشهید زید بن علی علیه السلام، ص۵۹.

2.. رجال النجاشی، ص۱۰، ش ۷؛ الفهرست، طوسی، ص۱۷، ش ۵۱؛ مستدرک الوسائل، ج۱۷، ص۳۱۵، ح۲۱۴۵۲. این روایت، تنها در رجال الکشّی از امام صادق علیه السلام نقل شده است و کتب رجالی و دیگر منابع که غالباً از رجال النجاشی اخذ کرده‌اند، گویندۀ آن را امام باقر علیه السلام دانسته‌اند.

3.. ر.ک: سیر نگارش‌های علوم قرآنی، ص۱۹. برای اطلاع بیشتر از زندگانی زید بن علی، ر.ک: زید بن علی و مشروعیة الثورة عند أهل البیت، ص۱۵ ـ ۲۱. برای آگاهی از کتاب‌شناسی اجمالی تفسیر غریب القرآن زید، ر.ک: «معرفی‌های اجمالی»، تفسیر غریب القرآن، ص۱۷۱ ـ ۱۷۳.


میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
48

بسا که معنای واژه‌ای بر آنها دشوار می‌آمد، از پیامبر صلی الله علیه و اله که در میانشان بود، می‌پرسیدند و آن بزرگوار، نقاب از دیدار واژه بر می‌کشید و ایشان را از معنای آن آگاه می‌ساخت. نمونه‌هایی از این دست، حتّی از صحابه مدّعی خلافت موجود است.۱ سال‌های پس از حیات پیامبر صلی الله علیه و اله نیز امامان معصوم علیهم السّلام تبیین آیات برای مردم را بر عهده گرفتند.

این شیوه تبیین آیات اگرچه ریشه در فطرت پرسشگر بشر دارد، چنانچه هر که مقصود کلامی را به درستی دریافت ننماید، سعی در شناخت آن از راه‌های مختلف می‌کند، امّا از نظر تدوین و ورود به میدان تألیف و نگارش می‌توان دنباله‌هایی برای آن در تاریخ تفسیر و علوم قرآنی در نظر گرفت. اگر آنچه را از ابن عبّاس نقل شده، آثار مدوّن تلقّی کنیم، پیشینه نگارش‌های علوم قرآنی ـ و به تبع آن، غریب‌نگاری ـ را دوره صحابه باید بدانیم و اگر چنان‌که برخی از محقّقان گفته‌اند، این مجموعه‌ها را گفتارهایی پراکنده بدانیم که راویان از سخن وی گرد آورده‌اند،۲ به نتیجه دیگری در باره پیشینه این علوم خواهیم رسید.

فؤاد سزگین، در باره آغازین کوشش‌ها در جهت تفسیر لغوی قرآن نوشته است:

۰.تلاش‌ها در جهت تفسیر خالص لغوی قرآن کریم، با پاسخ‌های ابن عبّاس به سؤالات نافع بن ارزق، از سران خوارج، آغاز می‌شود.۳

این مطلب، در مورد آغازین کوشش‌ها، قابل تأیید است؛ در حالی که آنچه ما به دنبال آنیم، یافتن نخستین مؤلّف و مدوِّن در حوزه غریب‌نگاری است.

۲. نخستین مدوِّن

در صورتی که قضاوت در مورد آغازین نگاشته در «غریب القرآن» را بر اساس تاریخ

1.. برای نمونه، ذیل سورۀ عبس، آیۀ ۳۱ (وَ فاكِهَةً و أبًّا) از أبو بکر آمده است که گفت: كدام آسمان، مرا سايه كند يا كدام زمين، مرا برگيرد چو تفسیر كتاب خداى به رأى خود گويم.
و انس مالک روايت كرد كه يک روز عمر خطّاب اين آيت بخواند، آنگه گفت: اين همه مى‏دانيم، «أبّ» چه باشد؟ آنگه گفت: آنچه از اين كتاب روشن است، آن را پیروی كنید و آنچه روشن نيست دست بدارید (ر.ک: الکشف و البیان، ج۱۰، ص۱۳۴؛ روض الجنان و روح الجنان، ج۲۰، ص۱۵۲).

2.. ر.ک: سیر نگارش‌های علوم قرآنی، ص۱۶ ـ ۱۷.

3.. و یبدو أنّ محاولات التفسیر اللغوی الخالص للقرآن الکریم بدأت بإجابات ابن العبّاس علی أسئلة نافع بن الأزرق أحد زعماء الخوارج (تاریخ التراث العربی، جلد اوّل، جزء اوّل: فی علوم القرآن و الحدیث، ص۶۱ و ص۲۴ از کتاب آلمانی).

  • نام منبع :
    میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد حسين مدني
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17537
صفحه از 303
پرینت  ارسال به