33
میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)

ـ قرآن: ابان بن تغلب، خدمات ارزنده‌ای به ساحت قرآن کریم عرضه داشته است؛ به گونه‌ای که برخی کارهای وی یا پیش از او سابقه نداشته و یا در زمره اوّلین‌های آن عرصه بوده است. عنوان نیمی از تألیفات ابان، بیانگر آن است که مسائل قرآنی، بخش عمده‌ای از دغدغه‌های او را تشکیل می‌داده است. آثار قرآنی او عبارت اند از: تفسیر غریب القرآن (یا معانی القرآن)، کتاب القرائات و کتاب الفضائل. با این که عنوان کتاب الفضائل، صراحتی در قرآنی بودن آن ندارد و یا حداقل، مشتمل بودن بر فضیلت آیات و سور قرآنی را به ذهن متبادر می‌سازد؛ امّا پس از بازسازیِ محتوای کتاب یاد شده ـ که در جای خود خواهد آمد ، قرآنْ‌محور بودن آن، نمایان می‌گردد؛ به گونه‌ای که مؤلّف آن در صدد ذکر تفسیر رواییِ آیاتی بوده است که فضیلت‌های ویژه‌ای برای امیر مؤمنان علیه السلام و اهل‌بیت علیهم السّلام بازگو می‌کنند. البته فضایل و مناقب بدون اشارهٔ مستقیم به آیات نیز از ابان رسیده که در کتاب الفضائل ذکر شده‌اند.

ـ فقه: ابان بن تغلب، در حوزه فعالیت‌های فقهی، از جایگاه مناسبی برخوردار بود. توصیه امامان معصوم علیهم السّلام به او جهت همنشینی با مردم و ارائه فتوا به آنان، بیانگر اوج اعتماد آن بزرگواران به شاگرد مکتبشان است. ناگفته نماند که در میان آثار عنوان شده برای او، عنوان فقهی ـ به معنای بیان فروعات احکام ـ به چشم نمی‌خورد. روایات فقهی موجود از ابان نیز حجم اندکی از تمام روایات او را در بر گرفته‌اند.

ـ حدیث: در آسمان حدیث، ابان بن تغلب همچون ستاره‌ای می‌درخشد. درک محضر سه امام همام، نقل احادیث فراوان و متنوع، کثرت مشایخ و شاگردان و همچنین توثیق ابان توسط عالمان و رجالیان فریقین، از جمله ویژگی‌های حدیث وی‌اند. تألیفات ابان، همچون بسیاری از هم‌‌عصران او بر پایه روایات و سخنان پیشوایان دینی استوار بوده است. بر اساس یک نقل، ابان بن تغلب، سی‌هزار حدیث۱ و در نقل دیگری، احادیث بسیاری از امام صادق علیه السلام دریافت نموده است. ۲

ـ ادب، لغت و نحو: ادیب‌شناسان، ابان بن تغلب را در شمار ادیبان برجسته ذکر

1.. رجال النجاشی، ص ۱۲.

2.. همان، ص ۱۳؛ اختیار معرفة الرجال، ص ۳۳۱، ح ۶۰۴؛ وسائل الشیعة، ج ۲۷، ص ۱۴۷، ح ۳۳۴۴۵.


میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
32

علی۷ را بپذیرد و وقتی در گفتار علی۷ اختلاف پیدا کردند، سخن جعفر بن محمّد۷ را بپذیرد.۱

همچنین ابان بن تغلب با تألیف اثری به نام کتاب الفضائل، حمایت عملیِ خود به خاندان وحی را به نمایش گذاشت. محتوای این کتاب، بنابر مطالعات صورت گرفته، دربردارنده احادیثی است در بیان فضیلت‌ها و منقبت‌های امیر مؤمنان علیه السلام و اهل‌بیت پیامبر علیهم السّلام.

موقعیت علمی

۱. جامعیت علمی

تخصّص ابان در علوم متنوّع، به گونه‌ای است که از وی شخصیتی جامع پدید آورده است. جالب آن که نجاشی، او را در تمام دانش‌های مطرح در آن دوران، پیشتاز می‌داند و می‌نویسد:

۰.و كان أبان، مقدّماً فی كلّ فنٍّ من العلم فی القرآن و الفقه و الحديث و الأدب و اللغة و النحو، و له کتب.۲

۰.ابان، در همه فنون علم، پیشتاز و مقدّم بود؛ در قرآن، فقه، حدیث، ادب، لغت و نحو. وی تألیفاتی هم دارد.

توضیح پیوند ابان با هر یک از علوم فوق ـ به صورت اجمالی ـ امری ضروری به نظر می‌رسد:

1.. رجال النجاشی، ص۱۲: «أخبرنا أحمد بن عبد الواحد، قال: حدّثنا علی بن محمّد القرشی سنة ثمان و أربعين و ثلاثمئة و فيها مات، قال: حدّثنا علی بن الحسن بن فضّال عن محمّد بن عبد اللّٰه بن زرارة، عن محمّد بن أبی عُمَير، عن عبد الرحمن بن الحجّاج، قال: كنّا فی مجلس أبان بن تغلب، فجاءه‏ شاب فقال: يا أبا سعيد، أخبرنی كم شهد مع علی بن أبی‌طالب علیه السلام من أصحاب النبیّ صلی الله علیه و اله؟ قال: فقال له أبان: كأنّک تريد أن تعرف فضل علی[ علیه السلام] بمن تبعه من أصحاب رسول اللّٰه[ صلی الله علیه و اله]؟ قال: فقال الرجل: هو ذاک، فقال: و اللّٰه ما عرفنا فضلهم إلّا باتّباعهم إيّاه. قال: فقال أبو البلاد: عضّ ببظر أُمّه رجل من الشيعة فی أقصى الأرض و أدناها، يموت أبان لا تدخل مصيبته عليه. قال: فقال أبان له: يا أبا البلاد، تدری من الشيعة؟ الشيعة الذين إذا اختلف الناس عن رسول اللّٰه صلی الله علیه و اله أخذوا بقول علی علیه السلام، و إذا اختلف الناس عن علیّ علیه السلام أخذوا بقول جعفر بن محمّد علیه السلام».

2.. رجال النجاشی، ص۱۱.

  • نام منبع :
    میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد حسين مدني
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17672
صفحه از 303
پرینت  ارسال به