249
میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)

عاصم و ابو عمرو شیبانی و طلحة بن مصرّف و اعمش قرائت کرده است. در ضمن، او را یکی از سه قاری‌ای می‌داند که قرآن را بر اعمش ختم کرده است.

افرادی نیز در کسوت شاگرد در محضر ابان، قرائت قرآن را می‌آموختند. محمّد بن صالح بن زید کوفی، قرائت خود را بر ابان عرضه نمود.۱محمّد بن موسی بن ابی مریم (صاحب اللؤلؤ)۲نیز، از شاگردان ابان بن تغلب در قرائات به شمار می‌آید.

ذهبی در طبقات القرّاء، ابان بن تغلب را در میان قاریان طبقه چهارم آورده و او را شیعی و ثقه معرفی کرده است. وی در ادامه می‌افزاید که چنانچه شهرتش نبود، به دلیل آن که قرائت وی به ما (اهل‌ سنّت) نمی‌رسد، از او صرف نظر می‌کردم.۳

بیان کیفیت و حجم قرائت او از زبان شاگردش، محمّد بن موسی بن ابی مریم، شنیدنی است:

سَمِعتُ أبانَ بنَ تَغلِبَ و ما رَأيتُ أحَداً أقرَأُ مِنهُ قَطّ۴ يَقرَأُ القُرآنَ مِن أوَّلِهِ إلى آخِرِهِ. و ذَكَرَ القِراءَةَ.۵

از ابان بن تغلب، قرائت شنیدم، در حالی که هرگز پیش از او، قاریِ بهتری ندیده بودم. قرآن را از ابتدا تا انتها می‌خواند و قرائت آن را بیان می‌کرد.

این مطلب، گویای شهرت قرائت ابان است و نیز از آن می‌توان متداول بودن قرائت وی تا مدت‌ها پس از او را نتیجه گرفت. باید به این نکته دقت نمود که عدم ذکر قرائت ابان در شمار قرائات مشهور ـ با وجود مستقل و متمایز بودن ـ منافاتی با شهرت قرائت او در دوران متقدّم ندارد.

ابن ابی مریم، یکی از نظریات ابان را نیز بدین صورت گزارش می‌کند که:

1.. غایة النهایة، ج۱، ص۱۱، ش۱.

2.. الفهرست، طوسی، ص۱۸.

3.. طبقات القرّاء، ج۱، ص۱۱۰، ش۴۷.

4.. رجال النجاشی، ص۱۱.

5.. الفهرست، طوسی، ص۱۸.


میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
248

۹. هشیم بن بشیر سلمی (م۱۸۳ق)؛

۱۰. عبّاس بن فضل انصاری (م۱۸۶ق)؛

۱۱. علی بن حمزه کسائی (م۱۸۹ق) از قرّاء سبعه؛

۱۲. اسحاق بن یوسف ازرق (م۱۹۵ق).

این فهرست و فهرست‌های مشابه، به روشنی بیانگر چند نکته است: نخست آن که حتی پیش از ابان بن تغلب نیز قرائت قرآن مورد توجّه نویسندگان بوده است؛ دوم آن که تا زمان ابو عبیده قاسم بن سلام (م۲۲۴ق) ـ که به ادعای ذهبی و ابن جزری، نخستین مدوّن قرائت است ـ، دست‌کم دوازده تن در این موضوع، نگاشته‌های مستقلی داشته‌اند؛ بویژه آن که برخی از افراد این فهرست، از برجستگان بوده‌اند، به طوری که سه یا چهار تن از آنها خود در شمار قرّاء سبعه اند.۱ لذا سخن ابن جزری که قاسم بن سلام (م۲۲۴ق) را نخستین امام معتبر می‌داند که در قرائات قلم زده، چندان درست به نظر نمی‌رسد؛ چرا که افراد نامبرده هر یک، خود از استوانه‌های علم قرائت بوده‌اند.

ویژگی‌های قرائت ابان

پیش از ابن مجاهد، نوشتارهایی در باب قرائات به رشته تحریر در می‌آمده بودند که به این دلیل که در آن دوره، هنوز ارتباط بیان شده، اذهان را به خود معطوف نکرده بود، ارزشی دو چندان دارند. ابان بن تغلب نیز به تصریح دانشمندان فریقین (از جمله نجاشی و شیخ طوسی)، در زمره سرآمدان قاریان۲ و برخوردار از قرائتی مستقل و مشهور نزد قاریان بوده است.۳ ابن جزری نیز ابان بن تغلب را فردی جلیل معرفی نموده است که بر

1.. بنا بر فهرست عبدالهادی فضلی، سه نفر و بنا بر کتاب سیر نگارش‌های علوم قرآنی، تألیف محمّد علی مهدوی‌راد ـ که ابن عامر را هم دارای کتابی در این موضوع دانسته ـ ، چهار تن از قرّاء سبعه در زمرۀ مؤلفان قرائات در قرن دوم هستند.

2.. و كان قارئاً من وجوه القرّاء (رجال النجاشی، ص۱۰، ش۷)؛ و كان قارئاً (الفهرست، طوسی، ص۱۷، ش۵۱).

3.. ولأبان قراءة مفردة مشهورة عند القرّاء (رجال النجاشی، ص۱۱، ش۷)؛ و لأبان رضی اللّٰه عنه قراءة مفردة (الفهرست، طوسی، ص۱۷، ش۵۱).

  • نام منبع :
    میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد حسين مدني
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17619
صفحه از 303
پرینت  ارسال به