161
میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)

۱۰۴. شواهد التنزیل:... عن جابر، عن أبی جعفر محمّد بن علی، قال: قالَ رَسولُ اللّٰه صلی الله علیه و اله: يا عَلیُّ الآيَةُ الَّتی أنزَلَها اللّٰه: (إنَّ الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلوا الصّالِحاتِ أولئِکَ هُم خَيرُ البَريةِ) هُم أنتَ و شيعَتُکَ يا عَلیُّ.

... عن جابر الجعفی، عن أبی جعفر فی قوله تعالى: (إنَّ الَّذينَ آمَنوا و عَمِلوا الصّالِحاتِ أولئِکَ هُم خَيرُ البَريةِ)، قال: هُم عَلیٌّ و شيعَتُهُ....

و [أيضا رواه‏] إسرائيل و أبان بن تغلب، عن جابر كذلك.۱

۴ / ۵ / ۳

لهم جنّات

(جَنّاتُ عَدنٍ يَدخُلونَها و مَن صَلَحَ مِن آبائِهِم و أزواجِهِم و ذُرّياتِهِم و المَلائِکَةُ يَدخُلونَ عَلَيهِم مِن كُلِّ بابٍ * سَلامٌ عَلَيكُم بِما صَبَرتُم فَنِعمَ عُقبى الدّارِ * و الَّذينَ يَنقُضونَ عَهدَ اللّٰه مِن بَعدِ ميثاقِهِ و يَقطَعونَ ما أمَرَ اللّٰه بِهِ أن يوصَلَ و يُفسِدونَ فی الأرضِ أولئِکَ لَهُمُ اللَّعنَةُ و لَهُم سوءُ الدّارِ) [الرعد (۱۳): ۲۳ ـ ۲۵]

۱۰۵. الکافی: عدّة من أصحابنا عن أحمد بن مُحَمَّدِ بن عيسى، عن الحسين بن سعيد، عن فَضالَةَ بن أيّوب، عن أبی المَغراء، عن محمّد بن سالِم، عن أبان بن تغلب، قال: سَمِعتُ أبا عَبدِ اللّٰه علیه السلام يَقولُ: قالَ رَسولُ اللّٰه صلی الله علیه و اله: مَن أرادَ أن يَحيا حَياتی و يَموتَ ميتَتی و يَدخُلَ جَنَّةَ عَدنٍ الَّتی غَرَسَها اللّٰه رَبّی بيَدِهِ، فَليَتَوَلَّ عَلیَّ بنَ أبی طالِبٍ، و ليَتَوَلَّ وَليَّهُ و ليُعادِ عَدوهُ، و ليُسَلِّم لِلأوصياءِ مِن بَعدِهِ؛ فإنَّهُم عِترَتی مِن لَحمی و دَمی، أعطاهُمُ اللّٰه فَهمی و عِلمی، إلى اللّٰه أشكو أمرَ أُمَّتی المُنكِرينَ لِفَضلِهِم القاطِعينَ فيهِم صِلَتی، و ايمُ اللّٰه لَيَقتُلُنَّ ابنَی لا أنالَهُمُ اللّٰه شَفاعَتي.۲

1.. شواهد التنزیل، ج۲، ص۴۶۶، ح ۱۱۳۵ ـ ۱۱۳۸.

2.. الکافی، ج۱، ص۲۰۹، ح۵؛ بصائر الدرجات، ص۵۰ ـ ۵۱، ح۱۰ و بحار الأنوار، ج۳۶، ص۲۴۷، ح۶۱ با سند مستقیم از أحمد بن محمّد بن عیسی)؛ بصائر الدرجات، ص۴۹، ح۵ و بحار الأنوار، ج۲۳، ص۱۳۸، ح۸۳ با سند خود از محمّد بن سالم؛ بصائر الدرجات، ص۵۲، ح۱۷ و بحار الأنوار، ج۴۴، ص۲۵۹، ح۱۰ با سند خود از أبان بن تغلب. همچنین همراه با اختلافاتی در الأمالی، صدوق، ص۳۶ (با سند دیگری از أبان بن تغلب از عکرمه از ابن عبّاس از رسول خدا صلی الله علیه و اله. با سندی غیر از الأمالی و دیگران←→ از أبان بن تغلب در الإمامة و التبصرة من الحیرة، ص۴۳، ح۲۴. این روایت به صورت مرسل از امام علی علیه السلام به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و اله نیز آمده است (ر.ک: التفسیر المنسوب إلی الإمام العسکری علیه السلام، ص۵۴۶، ح۳۲۶؛ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۱۲۲ ـ ۱۲۳، ح۴۷. نیز، ر.ک: ذیل سورۀ رعد، آیۀ ۲۳ ـ ۲۵ در تفسیر نور الثقلین، ج۲، ص۴۹۸ ـ ۴۹۹، ح۱۰۶ و تفسیر کنز الدقائق، ج۶، ص۴۴۰).


میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
160

به خداى كه من تورات بِه از او دانم، و انجيل بِه از تو دانم. امّت موسى پس از او بر هفتاد و يک فرقه شدند؛ هفتاد ايشان هالكند و يكى ناجى، و ايشان آن‌اند كه خداى تعالى گفت: (وَ مِن قَومِ موسى‏ أُمَّةٌ يَهدونَ بِالحَقِّ و بِهِ يَعدِلونَ)؛۱ و امّت عيسى از پس او بر هفتاد و دو فرقه شدند؛ يكى از ايشان ناجى و باقى هالک، و ناجى آنان‌اند كه خداى تعالى در حقّ ايشان گفت: (وَ إذا سَمِعوا ماl أُنزِلَ إلى الرَّسولِ تَرى‏ أعيُنَهُم تَفيضُ مِنَ الدَّمعِ مِمّا عَرَفوا مِنَ الحَقِّ).۲

و امّت مصطفی صلی الله علیه و اله بر هفتاد و سه فرقه شوند؛ يكى از ايشان ناجى، و آنان آن‌اند كه خداى تعالى گفت: (وَ مِمَّن خَلَقنا أُمَّةٌ يَهدونَ بِالحَقِّ)،۳ «و هم شيعتی؛ و ايشان شيعه من‏اند».

اين جا اشارتى است، و در آن اشارت، تو را بشارتى است. و آن، آن است كه هر كجا سبب نجات آمد در هر امّت كه بود، ثبات بر حق بود، نبينى كه در حقّ امّت موسى: (وَ مِن قَومِ موسى‏ أُمَّةٌ يَهدونَ بِالحَقِّ)۴ و در باب امّت عيسى: (تَرى‏ أعيُنَهُم تَفيضُ مِنَ الدَّمعِ مِمّا عَرَفوا مِنَ الحَقِّ)۵ و در امّت ما: (وَ مِمَّن خَلَقنا أُمَّةٌ يَهدونَ بِالحَقِّ).۶ اكنون اين حق كجا جويند؟ آن جا كه رسول علیه السلام بيان كرد باتّفاق: «الحَقُّ مَعَ عَلىٍّ و عَلىٌّ مَعَ الحَقِّ يَدورُ مَعَهُ حَيثُ ما دارَ»، گفت: حق با على است و على با حق؛ حق آن جا گردد كه على باشد. اى عجب همه جهان، تبع حق باشند! حق نگر كه چگونه تبع اوست كه: «الحَقُّ مَعَ عَلىٍّ»،چگونه پسرو و قدم، نگاهدار اوست كه: «يَدورُ مَعَهُ حَيث ما دارَ».۷

۴ / ۵ / ۲

خیر البریّة

(إنَّ الَّذينَ آمَنوا و عَمِلوا الصّالِحاتِ أولئِکَ هُم خَيرُ البَريةِ) [البیّنة (۹۸): ۷]

1.. سورۀ اعراف،آيۀ ۱۵۹.

2.. سورۀ مائده، آيۀ ۸۳.

3.. سورۀ اعراف، آیۀ ۱۸۱.

4.. سورۀ اعراف، آیۀ ۱۵۹.

5.. سورۀ مائده، آیۀ ۸۳.

6.. سورۀ اعراف، آیۀ ۱۸۱.

7.. روض الجنان و روح الجنان، ج‏۴، ص۴۶۲ ـ ۴۶۳ (ذیل آیۀ ۱۰۳ سورۀ آل‌عمران) و ج۸، ص۱۰۷ ـ ۱۰۹ (ذیل سورۀ انعام، آیۀ ۱۵۹، با اندک تفاوت در عبارات فارسی).

  • نام منبع :
    میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد حسين مدني
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17629
صفحه از 303
پرینت  ارسال به