83
تفسیر روایی جامع (۱)

مبانی دلالیِ مقبول در این نوشته نیز با نظر مشهور شیعه، یکسان است. ظواهر قرآن را «قابل فهم» و آن‏ها را با توجّه به قرینه‏های ناظر به آن، «قابل تفسیر» می‏دانیم. همچنین اگر پس از جست و جو، قرینه‏ای نیافتیم، ظواهر ابتداییِ قرآن را به همان صورت خود، حجّت می‏دانیم (حجیّت ظواهر قرآن) و در این زمینه، نظریات اخباریان یا منسوب به آنان را نمی‏پذیریم.۱ این مسئله، اساسی، مهم و اندکی دشوار است. از این رو، دلیل‏های آن را به همراه ردّ نظر اخباریان، در مباحث مرتبط با آسیب‏شناسی تفسیر روایی بیان می‏کنیم. گفتنی است: مسئله کلّیِ «حجّیت ظواهر» در دانش اصول، بررسی شده و دلیل‏هایی بر اعتبار آن آورده شده که مهم‏ترینِ آن‏ها سیره عقلا است.۲

ما همچنین، «قول لغوی را به تنهایی حجّت نمی‏دانیم». از این رو، تنها در صورتی در فهم واژه‏های قرآن، به آن استناد می‏کنیم، که به دلیل همراهی با قرینه‏های دیگر، اطمینان‌آور باشد. این مسئله را پیش‏تر و بیش‏تر در کتاب روش فهم حدیث بررسی کرده‏ایم و در این جا نیز به هنگام پیکربندی روش تفسیر روایی و ارائه مراحل آن، اشاره‏ای به آن خواهیم نمود.

ما همسو با پژوهش‏های جدید زبان‏شناسی، زبان قرآن را ترکیبی می‏دانیم.۳ قرآن گاه در لابه‌لای کلام خود، از نثر متعارف فاصله گرفته و با زیبایی و لطافت، به مجاز و استعاره لب گشوده است. این مجازگویی، همیشگی و فراوان نیست؛ بلکه در همان حدّ و اندازه‏ای است که فصیحان و شیوا سخنان، از مجاز و استعاره بهره می‏برند. این بهره‏گیری، در همه جا با قرینه همراه است. این بدان معنا است که: «اصل نخستین در فهم عبارات قرآن، حمل آن‏ها بر معنای عرفی و حقیقی است». پس تنها هنگامی از ظاهر دست می‏کشیم که قرینه‏ای آشکار، بر معنای مجازی و استعاریِ کلام دلالت کند. به همین شیوه، بسیاری از داستان‏ها و تمثیل‏های قرآن را واقع‏نما می‏دانیم و در ورای سخن، واقعیت تاریخی و عینی برای آن‏ها قائل هستیم.

1.. در بارۀ این انتساب و درستی یا نادرستی آن، ر.ک: التفسیر و المفسّرون: ج۱ ص۸۸؛ مجلّۀ حدیث اندیشه: شمارۀ ۱۳ مقالۀ «نادرستی انتساب عدم پذیرش ظواهر قرآن به اخباریان»، محمّدرضا آرمیون.

2.. اصول الفقه: ج۳ ص۱۴۳ باب «حجّیة الظواهر»؛ تحریراتٌ فی الاصول: ج۶ ص۲۹۵؛ بحوثٌ فی علم الاصول: ج۴ ص۲۵۹.

3.. ر.ک: تحلیل زبان قرآن و روش‏شناسی فهم آن.


تفسیر روایی جامع (۱)
82

۱. در عرصه قرآن

در این عرصه، مباحث مفصل و متعدّدی عرضه شده و تنها کافی است ما اعلام موضع کنیم. نخستین گزاره مبنایی مفسّر، مبنای صدوری و دیدگاه او نسبت به اصالت قرآن است. در گام نخست، مفسّر باید بپذیرد که: «قرآن کتابی آسمانی از سوی خداوند است که از طریق وحی اصیل قدسی، نازل شده و بدون تغییر و دست‏خوردگی، قرائت و سپس کتابت شده است». آن گاه تعامل او با قرآن، تعامل با متن مقدّس و منسجمی است که آموزه‏های آن دچار تناقض درونی و تعارض بیرونی با واقعیات هستی نیست.۱

اگر به این مبنا، «مصونیت از تحریف در درازای تاریخ» را نیز بیفزایم، آن گاه با متنی رو به رو خواهیم بود که احتمال خطا و تصحیف و اشتباه در نقل و گزارش آن را کنار می‏نهیم و در فرایند فهم و تفسیر، به آن اعتنا نمی‏کنیم. این بدان معنا است که مفسّر هنگام تفسیر، بر پایه تنها یک متن، سخن می‏گوید و احتمالات معناییِ متفاوت خود را باید بر دوش یک متن سوار کند. نتیجه این سخن آن است که قرائت‏های گوناگون اگر به تفاوت معنایی منجر شوند، همگی معتبر نیستند و تنها قرائتی مبنای فهم متن و پی بردن به مقصود الهی قرار می‏گیرد، که عموم مردم از صدر اسلام تا کنون، تلاوت کرده‌اند و در مصحف‏های متداول و در دسترس، نوشته شده است.

مفسّران پیشین شیعه مانند شیخ طوسی و امین الاسلام طبرسی، و نیز مفسّران و قرآن‌پژوهان معاصر مانند علامه طباطبایی، آیت اللّٰه خویی، آیت اللّٰه معرفت، علامه عسکری، سیّد جعفر مرتضی و… همه بر مصونیت قرآن از تحریف پای فشرده‏اند. آنان همچنین روایات شیعه و اهل سنّت را که در نگاه نخست، بر تحریف قرآن دلالت دارند، بررسی سندی و متنی کرده و آن‏ها را نقد نموده و پاسخ گفته‏اند. ما نیز بر همین باوریم و با آن‏ها هماهنگ و همسو هستیم.

1.. (أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ القُرآنَ وَ لَو کانَ مِن عِندِ غَیرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اختِلافاً کَثیراً ؛ آیا در [معانىِ‏] قرآن نمى‏اندیشند؟ اگر از جانب غیر خدا بود، قطعاً اختلاف بسیارى در آن مى‏یافتند). نساء: آیۀ ۸۲.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 28481
صفحه از 311
پرینت  ارسال به