53
تفسیر روایی جامع (۱)

آسمانی و معارف پنهان آن است؛ معارفی که دست انسان معمولی به آن‌ها نمی‏رسد و درکشان نیازمند راه‏نماییِ همتایان و همراهان حقیقیِ قرآن است. فراوانیِ تأویل در میان انبوه روایات ناظر به قرآن، گواه این سخن است. در این جا برای تأویل در هر دو عرصه آیات متشابه و محکم، دو نمونه می‏آوریم.۱

۱. آیات متشابه

یکی از زمینه‏های بروز تشابه، برخی از آیات ناظر به صفات خداوند است که در نظر نخست، برای ذات منزّه خداوند، جسم و مادّه اثبات می‏کنند. برای نمونه، آیة الکرسی آیه‏ای مشهور است که معنای بسیاری از بخش‏های آن را می‏دانیم. آنچه در این آیه متشابه می‏نماید، مفهوم «کرسی» به معنای لغویِ «تخت و اریکه» است. کسانی که مادّی نبودن خداوند متعال را مفروض دارند، معنای ابتداییِ کرسی را در این جا مقصود نمی‏دانند؛ زیرا این معنا مستلزم مکان داشتن و محدود بودن خداوند واجب الوجود است. این اندازه، کافی است تا آیه را متشابه بشماریم و از این رو، نیازمند تأویل است. امامان علیهم السّلام در این عرصه به یاری مفسّران آمده و تأویل آیه را بیان داشته‏اند. حفص بن غیاث، روایتی را در این باره از امام صادق علیه السلام نقل کرده است. او می‏گوید:

۰.سألتُ أبا عبدِ اللّهِ علیه السلام عَن قَولِ اللّه  عز و جل: (وَسِعَ کُرْسِیُّهُ ٱلسَّمَاوَاتِ وَٱلْأَرْضَ). قال: «عِلمُهُ».۲

۰.از امام صادق علیه السلام در باره این سخن خدای متعال پرسیدم: (اریکه او آسمان‏ها و زمین را فرا گرفته است). فرمود: «یعنی علم او».

در روایتی دیگر، مفضّل بن عمر معنای کرسی و عرش را با هم، از امام صادق علیه السلام پرسیده و امام یکی از معانیِ کرسی را چنین دانسته است:

1.. برای نمونه‏های بیش‏تر، ر.ک: شناخت‏نامۀ قرآن: ج۴ ص۲۱۲ ـ ۲۲۸ (باب «ما یفسّر البطون») .

2.. معانی الأخبار: ص۳۰ ح۲.


تفسیر روایی جامع (۱)
52

روایی، محدودیت تأویل صحیح و قابل اعتماد است. برای دوری از گرفتار آمدن به باطنی‏گرایی، لازم است به تأویل‏هایی بسنده کنیم که از طریق روایات معتبر و یا بر پایه اجتهادی مقبول و از سوی اشخاص پاک‌اندیش و باریک‌بین، به دست آمده باشد؛ روایاتی که سند و منبعی قابل اعتماد دارند و یا محفوف به قرائن اطمینان‏آور هستند، و اجتهادی که مبتنی بر روش اهل بیت علیهم السّلام شکل گرفته باشد. در آنچه غیر از این است، باید با احتیاط برخورد نمود؛ یعنی پذیرش آن‏ها لازم نیست، ولی ردّ قطعی و حتمی نیز واجب نیست، مگر آن‏که با ظاهر قرآن در تضاد و تعارض آشکار باشد. حفظ مرز اعتدال در ردّ و قبول تأویل، از یک سو، ما را از درغلتیدن به لغزشگاه خطرناک «باطنی‌گری» نگاه می‏دارد و از سوی دیگر، موجب می‏شود که آنچه را در واقع از اهل بیت علیهم السّلام صادر شده است، انکار نکنیم.۱

نمونه‏های تأویل

رسالت اصلی اهل بیت علیهم السّلام در تبیین آموزه‏های قرآن، عرضه نکات نهفته در این کتاب

1.. برای لزوم احتیاط در اخذ و ردّ روایات تأویلی و بطنی، به یکی از گزارش‏های ابن غضائری توجّه نمایید که در بارۀ احمد بن اورمه می‏گوید: «اتّهمه القمیّون بالغلوّ، و حدیثه نقیٌّ لا فساد فیه، و ما رأیت شیئاً ینسب إلیه تضطرب فیه النّفس إلّا أوراقاً فی تفسیر الباطن و ما یلیق بحدیثه، و أظنّها موضوعةً علیه؛ قمی‏ها او را متّهم به غلو کرده‏اند، با این‌که حدیث او پاکیزه است و مطلب فاسدی در آن نیست و من در آنچه به او نسبت داده شده، مطلبی ندیدم که باعث تردید شود، مگر برگه‏هایی در تفسیر باطن و مطالب مربوط به آن، که گمان می‏کنم ساختگی است و به او بسته‏اند». رجال ابن الغضائری: ص۹۳.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 28521
صفحه از 311
پرینت  ارسال به