43
تفسیر روایی جامع (۱)

است؛۱ امّا بیش‏تر از آن، به معنای «بطن»، در برابر «ظهر» به کار می‏رود و مقصود از آن، «تبیین غرض نهاییِ پدید آورنده متن و ارائه مقصود نهفته او» است. این مقصود نهایی، در ذهن و نیّت پدیدآورنده متن، نهفته است و به سادگی از متن فهمیده نمی‏شود. علّت نهفتگی نیز می‏تواند چند معناییِ متن به همراه دور افتادن قرینه‏ها باشد و یا تعارض معنای ظاهری آن با دیگر سخنان و مفاهیم مسلّم و مقبول نزد پدیدآورنده.

مخاطب متعارف در مواجهه با این دسته از متون، باید از متن پس بنشیند و آن را به مراحل اوّلیه و سرآغاز تشکیلش باز گرداند تا به مقصود نهفته و نیّت درونیِ پدیدآورنده متن، دست یابد. او باید بتواند از پیِ کوشش ذهنی و اجتهادی سخت گسترده و ژرف، خود را به افق متکلّم و مؤلّف نزدیک کند تا از دیدگاه «او» به موضوع بنگرد. وی سپس به متن باز می‏گردد تا از طریق بازکاوی و تحلیل دقیق متن و بسیاری ملاحظات دیگر، قرینه‏هایی را بیابد که مقصود نهایی و سرانجام مطلوب پدیدآورنده متن را به او نشان دهند.۲

این بیان شاید بتواند فرایند تأویل را اندکی باز گشاید و شیوایی و به‏گزینیِ قرآن و اهل بیت را در استفاده از این واژه دو معنایی (آغاز و انجام) بر نماید. در هر تأویل، ما ابتدا به سرچشمه اوّلیه شکل‏گیری متن باز می‏گردیم و سپس با دست‏یابی به مقصود و نیّت درونیِ پدیدآورنده متن، فرجام نهاییِ آن را در عالم معنا می‏جوییم.

نکته در خور توجّه آن‏که: تأویل در روایات، معنای اسم مفعولی نیز دارد که از باب کاربرد مصدر(تأویل) به جای اسم مفعول (مؤوَّل) است؛ مانند «کتاب» که به معنای نوشتن و نوشته به کار می‌رود. تأویل در این معنا، برای اشاره به «فرد تحقّق یافته از مفهوم» و تطبیق آیه بر «مصداق خارجی» به کار می‏رود. به دیگر سخن، اگر مقصودِ نهاییِ گوینده، مصداق خارجی و تحقّق عینی هم داشته باشد، گاه آن مصداق خارجی را نیز تأویل می‏خوانند. شماری از روایات تأویلی، ناظر به این معنای تأویل‏اند که نمونه‏های آن را ارائه خواهیم کرد.

1.. ر.ک: تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۱۲ ح۹‏؛ بحار الأنوار: ج۹۲ ص۱۸۳ ح۱۸؛ الأمالی، سیّد مرتضی: ج۱ ص۲.

2.. گفتنی است که چگونگی آگاهی اهل بیت علیهم السّلام از تأویل قرآن نیز همانند تفسیر آن، با ما متفاوت است. آنان خود، هم‏برِ قرآن و خزائن علم اعطایی الهی و وارثان علم همۀ پیامبران‏اند.


تفسیر روایی جامع (۱)
42

معنای تأویل

واژه «تأویل» برگرفته از «أول» به دو معنای متضادّ «آغاز» و «سرانجام» کار است.۱ واژه‏شناس متقدّم، خلیل فراهیدی، تأویل را به معنای تفسیر سخنی چند پهلو دانسته که تنها با بیان دیگری غیر از الفاظ همان کلام، تبیین شدنی است.۲ جوهری تأویل را «تفسیر غرض نهاییِ کلام»۳ و ابن فارس تأویل سخن را با استناد به آیه: (هَلْ یَنظُرُونَ إِلَّا تَأْوِیلَهُ۴ «فرجام و سرانجام سخن» می‏داند.۵

ابن اثیر نیز بر این باور است که: تأویل، انتقال از معنای ظاهری و اصلیِ لفظ به معنایی است که خود به خود قابل انتساب به لفظ نیست و نیازمند دلیل است؛ دلیلی که اگر نباشد، نمی‏توان دست از ظاهر لفظ برداشت.۶ راغب اصفهانی نیز تأویل را باز گرداندنِ هر چیزی به غرض اصلی آن می‏داند؛ خواه از مقوله علم باشد یا فعل.۷

بنا بر نظر برخی از محقّقان، معنای تأویل، در طیّ قرون و اعصار تغییر یافته۸ و نزد قرآن‏پژوهان و مفسّران قرآن، تبدیل به یک اصطلاح با تعریف‏های متعدّد شده است.۹

ما در این جا بدون ورود به این مباحثِ دامنه‏دار و با اتّکا به آموخته‏های دانش‌آموختگان گرامی در مباحث علوم قرآنی، تنها با توجّه به معنای لغوی و کاربردهای رواییِ تأویل می‏گوییم: تأویل در حالت مصدری، در روایت‏هایی انگشت‏شمار به معنای تفسیر آمده

1.. معجم مقاییس اللّغة: مادّۀ «أول».

2.. العین: ج۸ ص۳۶۹ مادّۀ «أول».

3.. صحاح اللّغة: مادّۀ «أول».

4.. اعراف: آیۀ ۵۳.

5.. النهایة: مادّۀ «أول».

6.. مفردات ألفاظ القرآن: مادّۀ «أول».

7.. ر.ک: دانش‏نامۀ جهان اسلام: ج۶ ص۳۱۷، مقالۀ «تأویل»، حسن طارمی؛ دائرة المعارف بزرگ اسلامی: ج۱۴ ص۳۷۵، مقالۀ «تأویل»، احمد پاکتچی.

8.. ر.ک: دائرة المعارف قرآن کریم: ج۷ ص۸۹ ـ ۱۱۱، مقالۀ «مفهوم‏شناسی تأویل»، محمّد کاظم شاکر. و نیز بسیاری از کتاب‏های علوم قرآنی، مانند التمهید: ج۳ ص۲۸ ـ ۳۴.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 28540
صفحه از 311
پرینت  ارسال به