کتاب اشاره میکند.۱
ظاهر کتاب. تفسیر الدرّ المنثور چاپها و نشرهای متعدّد به خود دیده است. دوره شش جلدی آن ـ که به وسیله دار المعرفة در بیروت چاپ شده ـ، متداول و در دسترس است. این کتاب در قطع وزیری به چاپ رسیده و نسبتاً قطور است. مصحّح کتاب محمّد الزهری الغمراوی است که در پایان جلد ششم (ص ۴۲۴)، نام خود را آورده و متن او نشان میدهد که این کتاب برای نخستین بار در چاپخانه میمنیه مصر به سال ۱۳۱۴ه.ق به طبع رسیده و دار المعرفة آن را افست نموده است.
چکیده
تفاسیر روایی اهل سنّت، در دو دسته کلّی جای میگیرند: تفاسیر روایی کهن و تفاسیر روایی متأخّر.
جامع البیان طبری و تفسیر القرآن العظیم ابن ابی حاتم رازی، مهمترین تفاسیر رواییِ کهن اهل سنّت شمرده میشوند. الکشف و البیان عن تفسیر القرآن اثر ثعلبی نیشابوری را نیز میتوان در تفاسیر کهن اهل سنّت جای داد.
تفسیر القرآن العظیم ابن کثیر دمشقی، و تفسیر مشهور الدرّ المنثور سیوطی، از تفاسیر مهم و متأخّر اهل سنّت هستند. سیوطی در این تفسیر، به گردآوری ساده روایات بدون تحلیل و تبیین و نقد آنها بسنده کرده است.
پرسش و پژوهش
۱. ثعلبی در الکشف و البیان، چه تفسیری را ذیل آیه ۴۳ سوره رعد ارائه کرده است؟
۲. یک نمونه از تذکّر یا نقد ابن کثیر نسبت به روایات اسرائیلى را گزارش کنید.
۳. با مراجعه به تفسیر الطبری، آرای ذیل آیه تطهیر را گزارش و نقد کنید.
۴. آرا و روایات ابن کثیر در باره آیه ۳۲ سوره شورا را به شکل مختصر بیان کنید.