267
تفسیر روایی جامع (۱)

گفتنی است که منابع تفسیری متأخّر، از تفاسیر متقدّم نقل حدیث می‏کنند و احادیث تفسیری منابع اوّلیه، مانند تفسیر قمّی و عیّاشی، به صورت کامل و گسترده در آن‏ها گرد آمده است. از این رو، می‏توان منابع متأخّر را منابع دست دوم دانست؛ همان گونه که می‏توان آن‏ها را «جوامع تفسیر روایی» خواند. احادیث این تفسیرها، گاه با سند و گاه تنها با ذکر مأخذ اصلی، به ترتیب آیات قرآن دسته‏بندی و تدوین شده‏اند. مؤلّفان سخت‏کوش این تفسیرهای روایی، آهنگ آن داشته‏اند که تا حدّ امکان، ذیل هر آیه از آیات شریف قرآن، حدیثی بیاورند و از این رو، شاهد گرد آمدن هزاران حدیث در کتاب‏های تفسیریِ متأخّر هستیم و ویژگی مهمّ آن‏ها نیز همین جامعیت و گستردگی آن‏ها است. آن‏ها افزون بر تفاسیر متقدّم، از کتاب‏های حدیثی نیز حدیث نقل می‏کنند.

در این جا چهار کتاب مهم را معرّفی می‏کنیم: تفسیر الصافی اثر ملا محسن فیض کاشانی (م۱۰۹۱ق)، البرهان سیّد هاشم بحرانی (م۱۱۰۷ق) و نور الثقلین عبد العلی بن جمعه حُوَیزی (م۱۱۱۲ق)، و تفسیر کنز الدقائق، نوشته میرزا محمّد بن محمّدرضا مشهدی (متوفّای حدود سال ۱۱۲۵ق). تفسیر الصافی نخستین، مهم‏ترین و بهترینِ این تفاسیر است.

۱. الصافی فی تفسیر القرآن

در باره الصافی و مؤلّفش محمّد محسن بن مرتضی مشهور به فیض کاشانی (م۱۰۹۱ق)، نوشته‏های متعدّد موجود است.۱ امّا گزارش‏های فراوان در باره یک تفسیر، پژوهشگر را از مراجعه به آن تفسیر بی‏نیاز نمی‏‏کند و برای آشنایی با روش و گرایش یک مفسّر‍ و آسیب‏های رخ داده در تفسیر او، مطالعه متن تفسیر او لازم و گاهی گره‏‏‏گشاتر از مطالعه مقاله‏ای بلند در باره آن است.

ملا محسن فیض کاشانی نگارنده تفسیر الصافی، فیلسوف، فقیه، عارف و ادیبی نامدار است. وی از بزر‏گ‏ترین محدّثان شیعی شمرده می‏شود که به جمع روایات

1.. ر.ک: کشف الحجب و الأستار: ص۱۳۳ ش ۶۴۹؛ الذریعة: ج۶ ص۴۵؛ معجم المؤلّفین: ج۱۱ ص۱۷۵؛ ایضاح المکنون: ج۲ ص۶۳؛ المفسّرون حیاتهم و منهجهم.


تفسیر روایی جامع (۱)
266

درس شانزدهم

منابع متأخّر تفسیر روایی شیعه

اهداف درس

شناخت منابع تفسیر روایی متأخّر شیعه: الصافی، البرهان، نور الثقلین و کنز الدقائق.

شناخت منابع تفسیر روایی معاصر شیعه: التفسیر الأثری الجامع، پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السّلام.

درآمد

جوامع حدیثیِ شیعه، به دو دسته «جوامع اوّلیه» و «جوامع ثانویه» تقسیم می‏شوند. جوامع حدیثی اوّلیه، مانند المحاسن برقی و کتب اربعه (کافی، الفقیه و تهذیبین)، در قرون اوّلیه‏ (قرن سوم تا پنجم) نوشته شده‏اند. جوامع حدیثی ثانویه، مانند بحار الانوار و وسائل الشیعة، قرن‏ها پس از تدوین جوامع اوّلیه و در قرن یازدهم نوشته شده‏‏اند.

همین دسته‏بندی، در منابع تفسیر روایی شیعه نیز قابل پیاده شدن است. مؤلّفان تفاسیر رواییِ اوّلیه مانند: علی بن ابراهیم قمّی، حبری، عیّاشی و نیز به احتمال فراوان، مؤلّف تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام، در قرن‌های سوم و چهارم، و نویسندگان منابع تفسیر رواییِ متأخّر در قرن یازدهم و دوازدهم می‏زیسته‏اند. از این رو، هر دو دسته مفسّران مزبور، با محدّثان متقدّم و متأخّر شیعی معاصر بوده‌اند؛ هرچند خود نیز محدّثانی توانمند به شمار می‏آیند و از این رو، کتاب‏های تفسیری آنان بیش‏تر به شکل مجموعه‏های حدیثی است.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 28476
صفحه از 311
پرینت  ارسال به