263
تفسیر روایی جامع (۱)

بخش اصلی دارد که بیش‏تر در زمره روایات تأویلی به شمار می‏آیند.۱ حدود سی روایت نیز از منابع دیگر یافته و به نسخه چاپ شده کنونی پیوست گشته است. این روایاتِ استدراک شده نیز تأویلی‏اند.

کتاب تفسیر حبری در برخی از معاجم مؤلّفان و کتب فهرست، یاد شده است. ابن ‏شهرآشوب (م۵۸۸ق) در تکمله‏اش بر فهرست شیخ طوسی، حبری را صاحب کتاب «ما نزّل من القرآن فی اهل البیت علیهم السّلام» دانسته است.۲ حسکانی (م۴۹۰ق) نیز در کتاب خود، پس از نقل چند روایت، نوشته است: «ورواه (/ أخرجه) الحسینُ الحبری فی تفسیره».۳ حافظ صارم الدین نیز در کتاب طبقات الزیدیة او را صاحب تفسیر معرّفی کرده است.۴

راوی نسخه موجود از تفسیر حبری، شخصی به نام محمّد بن عِمران مَرزبانی است که کتاب را در سال ۳۲۸ ق. به شکل «قرائت»۵ از ابو الحسن علی ‏بن محمّد بن عُبَید ـ شاگرد حبری ـ روایت کرده است. امّا طرق و راویان از حبری، بسیارند که چهارده طریق آن را آقای سیّد محمّد رضا حسینی در مقدّمه تحقیق کتاب آورده است.۶

دانشمندان شیعه در باره مذهب حبری اختلاف دارند. برخی او را از اهل سنّت و شماری زیدی می‏دانند؛ امّا قرائن زیدی بودن او، بیش‏تر است؛ از جمله این‏که بیش‏تر شاگردان و اساتید او زیدی مذهب بوده‏اند. همچنین با وجود داشتن تألیف، در کتب رجال و فهرست

1.. استاد حسینی جلالی، محقّق دانشمند و کوشای کتاب، ده‏ها روایت دیگر را که حبری در سند آن‏ها بوده، یافته و به عنوان «مستدرک» بر کتاب افزوده است.

2.. معالم العلماء، چاپ قم: ص۱۷۸.

3.. شواهد التنزیل: ج۱ ص۶۰ و ۹۶ و ۱۱۲ و ۱۱۵، ج۲ ص۸۸ .

4.. ر.ک: تفسیر الحبری: ص۲۰ و ۷۲.

5.. «قرائت بر شیخ (استاد حدیث)»، یکی از راه‏های تحمّل حدیث است؛ بدین گونه که استاد، نسخه یا کتاب حدیثیِ خود را به شاگرد می‏دهد و شاگرد از روی آن می‏نویسد و سپس نسخۀ خطّ خود را برای استاد می‏خواند تا او درستیِ استنساخ را تأیید کند. گاه نیز بدون استنساخ، شاگرد نسخۀ استاد را در حضور او می‏خواند و استاد به آنچه خوانده می‏شود، گوش می‏دهد و به این صورت، شاگرد آنچه را می‏خواند، فرا می‏گیرد و تحمّل می‏کند. ر.ک: معجم مصطلحات الرجال و الدرایة: ص۱۱۹.

6.. ر.ک: تفسیر الحبری: ص۲۰۳ جدول طرق.


تفسیر روایی جامع (۱)
262

این تفسیر، پشت‌گرم به برخی قرینه‏ها و شواهد تقویت کننده هستند و می‏توانند به گردونه اعتبار در آیند. استاد بابایی روایات تفسیر فرات را سه دسته کرده و برای هر یک نمونه آورده است:۱ روایات محفوف به قرینه‌های اطمینان‌آور (مانند روایت مرتبط با آیه ابلاغ در غدیر خم)،۲ روایات بدون قرینه۳ و روایات مخالف با دانسته‌‏های قطعی (مانند روایت زید بن علی که عصمت را مختصّ اصحاب کسا دانسته و بقیه اهل بیت را معصوم ندانسته است).۴

۵. تفسیر الحِبَری

یکی از کوشش‏های مفسّران متکلّم، از دیرباز تا کنون، اثبات حقّانیت و فضایل امیر مؤمنان علی علیه السلام و اولاد معصومش از طریق آیات قرآن بوده است. افرادی مانند ابن جحّام، ابن ابی الثَّلج، ابن شمّون، حاکم حَسَکانی، حسینی استرآبادی و ده‏ها عالم دیگر، کتاب‏هایی با نام‏های مختلف در این باره نوشته‏اند که تنها برخی از آن‏ها به دست ما رسیده است.۵ احادیث این کتاب‏ها بیش‏تر تأویلی و کم‏تر تفسیری هستند و جهت‏گیری اصلی آن‏ها نیز مسائل کلامی است. از این رو، تنها به معرّفی یکی از آن‏ها می‏پردازیم.

تفسیر حِبَری، نوشته حسین ‏بن حکم بن مسلم حِبَری کوفی (م۲۸۶ق)، یکی از کهن‏ترین کتاب‏ها در این باره است. نام اصلی این کتاب در نسخه‏های خطّی، متفاوت است و در متن نسخه چاپی، ما نزّل من القرآن فی علی علیه السلام آمده است.۶ این کتاب حدود هفتاد روایت در

1.. ر.ک: تاریخ تفسیر قرآن: ص۴۷۱ ـ ۴۷۳.

2.. تفسیر فرات: ص۱۳۰ ح۱۵۱ .

3.. ر.ک: همان: ص۲۰۷ ح۲۷۳ و ص۲۲۰ ح۲۹۴ و ص۲۲۱ ح۲۹۶.

4.ر.ک: همان: ص۴۰۲ ح۵۳۶ و ص۳۵۳ ح۴۷۹ .

5.. استاد حسینی جلالی در مقدّمۀ مفصّل و تحقیقی خویش بر تفسیر الحبری (ص ۱۳۹ ـ ۱۵۲)، حدود ۶۵ کتاب در این موضوع را به همراه مؤلّفان آن‏ها نام برده است، بدون آن‏که ادّعای استقصا داشته باشد، مانند: أسماء أمیر المؤمنین علیه السلام فی کتاب اللّه عزّ و جلّ از ابن ابی الثلج، محمّد بن احمد بن عبد اللّه ابی بکر بغدادی (م۳۲۵ق)؛ أسماء أمیر المؤمنین علیه السلام من القرآن از حسن بن قاسم بن محمّد بن ایّوب بن شمّون، ابو عبد اللّه الکاتب (قرن ۴)؛ تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة از سیّد علیّ شرف الدین حسینی استرآبادیّ (م۹۴۰ق)؛ خصائص أمیر المؤمنین فی القرآن از ابو القاسم عبید اللّه بن عبد اللّه، معروف به حاکم حَسَکانی (م۴۹۰ق).

6.. ر.ک: تفسیر الحبری: ص۷۸.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 28505
صفحه از 311
پرینت  ارسال به