239
تفسیر روایی جامع (۱)

بلکه راهِ آمده را دو باره به دقّت می‏کاود تا از گردآوری و به خدمت گرفتن همه قرینه‏ها و جای‏گذاریِ درستِ هر یک، اطمینان یابد.

مراجعه به تفاسیر دیگر، در بیش‏تر جاها مؤثّر است؛ زیرا مفسّران بزرگ پیشین، تلاش‏های سترگی را در آستان قرآن به انجام رسانده‏اند. آنان با تکیه به دانش‏های ادبی، روایات تفسیری و نیز با فراخواندن همه داشته‏های ذهنی و دانش‏های عصر خود، گاه به برداشت‏هایی استوار و بدیع، دست یافته‏اند. این برداشت‏ها می‏تواند راه‏گُشای مسیر پژوهش در عرصه تفسیر قرآن باشد و تلاش‏های مفسّر را سمت و سو بخشد.

گفتنی است که این کار، در همه مراحل تفسیر امکان پذیر است؛ امّا بهتر است پس از طیّ مراحل اصلی و در پایان فرایند تفسیر انجام گیرد ـ یعنی هنگامی که به برداشتی به طور نسبی مقبول دست یافته باشیم ـ تا در بند تقلید نیفتیم. به خاطر داشته باشیم که برداشت و تفسیر دیگر مفسّران، مهم است و باید مورد اعتنا قرار گیرد؛ ولی حجّیت و اعتبار قطعی ندارند. برخی آرای تفسیری، مقبول‏اند؛ ولی برخی از آن‏ها، برداشت‏های ذوقی از آیات شریف قرآن‏اند که مستند قابل ارجاعی ندارند.

آرای صحابیان و تابعیان غیر معصوم نیز در همین دسته جای می‏گیرد. ایشان به دلیل نزدیک بودن به عصر نزول و بهره بردن از تعالیم نبوی، عطر قرآن را در جان خود احساس می‏کرده‏اند و در همان فضا می‏زیسته‏اند و شاهد شماری از قرینه‏های لفظی و مقامی بوده‏اند. از این رو، سخن ایشان هرچند حجّت نیست، می‏تواند به عنوان بخشی از قرینه‏ها مورد توجّه باشد. ما به گزارش‏های ایشان ـ به ویژه در باره اسباب نزول ـ توجّه می‏کنیم؛


تفسیر روایی جامع (۱)
238

نبرد حنین و محاصره طائف که موجب شد پیامبر صلی الله علیه و اله چند ماه از مدینه دور بماند و در مکّه و اطراف آن به سر ببرد، و نیز حجّة الوداع در سال دهم.

برای نمونه، سوره نساء، مدنی خوانده شده؛ امّا ابن جریج می‏گوید: آیه ۵۸ آن۱ در مکّه و در ماجرای فتح آن نازل شده است. به اعتقاد او، این آیه فرمان داده تا کلید کعبه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله تحویل داده شود.۲ روشن است که سخن ابن جریج، ناظر به مکان نزول است و منافاتی با مدنی خواندن همه سوره نساء بر پایه زمان نزول ندارد.

سوره‏های کوتاه نصر، بیّنه و مطفّفین، نمونه‏های معرّفی شده دیگری هستند که روایات ناظر به نزول آن‏ها، نیازمند بررسی است.

گام دهم: بهره‏گیری از تفاسیر پیشین

در پایان فهم متن و پس از گردآوری همه قرینه‏های متنی و مقامی و نیز روایات تفسیری، مفسّر به درکی از آیه نایل می‏شود که اگر به آن مطمئن باشد، برای او معتبر است. گاه این اطمینان حاصل نمی‏آید و مفسّر در پیِ تقویت برداشت خویش است. او می‏تواند با توجّه به این‏که منابعِ تفسیر روایی را دیده است، به تفاسیر دیگر به ویژه تفاسیر اجتهادیِ کهن و معتبر، نیز مراجعه کند و برداشت خود را با آن‏ها بسنجد. نتیجه این سنجش، تأیید باشد یا ردّ و انکار، در هر دو صورت برای او سودمند است. در صورت تأیید، اطمینان او را می‏افزاید و در فرض ردّ، می‏تواند با دقّت در فرایند و نتیجه تفسیر آنان، به خلل و خدشه‏های فعّالیت تفسیریِ خود پی ببرد.۳ گفتنی است که مفسّر در این مرحله، روش خود را کنار نمی‏نهد؛

1.. (إِنَّ اللَّهَ یأمُرُکم أَن تُؤَدُّوا الأَمَانَاتِ إِلَى أَهلِهَا وَإِذَا حَکمتُم بَینَ النَّاسِ أَن تَحکمُوا بِالعَدلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یعِظُکم بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمِیعًا بَصِیرًا؛ خدا به شما فرمان مى‏دهد که سپرده‏ها را به صاحبان آن‏ها ردّ کنید و چون میان مردم داورى مى‏کنید، به عدالت داورى کنید. در حقیقت، نیکو چیزى است که خدا شما را به آن پند مى‏دهد. خدا شنواى بینا است‏).

2.. ر.ک: الدرّ المنثور: ج۲ ص۱۷۴.

3.. از منابع تفسیری کهن شیعه، از دو نمونه می‏توان نام برد: التبیان فی تفسیر القرآن، محمّد بن حسن طوسى (م۴۶۰ق) و مجمع البیان، فضل بن حسن طبرسى (م۵۴۸ق). چند نمونه از منابع معاصر نیز عبارت‏اند از: المیزان في تفسیر القرآن، سید محمّد حسین طباطبایی (م۱۴۰۲ ق/۱۳۶۰ ش)؛ مناهج البیان فی تفسیر القرآن، محمّد باقر ملکی میانجی (م۱۴۱۹ ق/۱۳۷۷ ش)؛ تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی؛ تسنیم، عبد اللّه جوادی آملی.برخی از منابع مهمّ تفسیری اهل سنّت نیز عبارت‏اند از: الکشّاف عن حقائق غوامض التنزیل، محمود (( زمخشرى معروف به جار اللّه (م۵۳۸ق)؛ مفاتیح الغیب، ابو عبد اللّه فخر الدین محمّد بن عمر معروف به فخر رازى (م۶۰۴ق)؛ أنوار التنزیل و أسرار التأویل، عبد اللّه بن عمر بیضاوى (م۶۸۵ق)؛ تفسیر القرآن العظیم، ابو الفداء اسماعیل بن عمرو معروف به ابن کثیر دمشقى (م۷۷۴ق)؛ روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، سیّد محمود آلوسى (م۱۲۷۰ق)؛ أضواء البیان، شنطیقی (م۱۳۹۳ق).گفتنی است که برخی از منابع غیر تفسیری نیز مناسب‏اند، مانند: المعجم فی فقه لغة القرآن، دائرة المعارف القرآن الکریم، فرهنگ قرآن، فرهنگ موضوعی تفاسیر، دانش‏نامۀ جهان اسلام، دائرة المعارف بزرگ اسلامی، و نضرة النعیم.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 28533
صفحه از 311
پرینت  ارسال به