7
فرهنگ‏نامۀ مباهله

پيش‏گفتار

فرهنگ، مجموعه‏اى از: باورها، آداب و رسوم، انديشه‏ها، ادبيات، هنرها، ارزش‏ها، دانش‏ها و نيز شيوه زندگى است كه در طىّ تجربه تاريخى جوامع، شكل مى‏گيرد و از نسلى به نسل ديگر منتقل مى‏شود.

بى ترديد، بخش اصلى و بنيادين فرهنگ و هويت جوامع اسلامى برگرفته از قرآن كريم و گفتار و رفتار پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و اهل بيت مطهّر اوست. بر اين پايه، تبيين و ارائه مفاهيم مهم و پركاربُرد دين، زمينه گسترش و تعميق فرهنگ دينى را در امّت اسلامى فراهم مى‏آورد و بدين سان مى‏توان كتاب‏هايى كه اين مفاهيم بنيادين و مؤثّر را با ذكر نمونه‏ها و در جامه‏اى نو و امروزين عرضه مى‏كنند، «فرهنگ‏نامه»۱ ناميد.

كتاب پيش رو، عنوانى از مجموعه «فرهنگ‏نامه‏ها»ى دار الحديث است كه به كلّى از دانش‏نامه قرآن و حديث۲ برگرفته شده و با هدف استوارسازى فرهنگ دينى، اصلاح فرهنگ عمومى و ترويج معارف اصيل اسلام منتشر مى‏شود.

1.. ر . ك : فرهنگ بزرگ سخن : ج ۶ ص ۵۳۴۸ .

2.دانش‏نامه قرآن و حديث ، مهم‏ترين آثار پژوهشىِ مؤسّسه علمى ـ فرهنگى دار الحديث ، در زمينه قرآن و احاديث اسلامى است كه مفاهيم دينى را از منظر قرآن و احاديث اهل بيت عليهم‏السلام مى‏كاود و آنها را در ذيل عناوينى ناظر به مسائل و نيازهاى روز ، به ترتيب حروف الفا ارائه مى‏نمايد . گفتنى است كه تا كنون هيجده جلد از اين دانش‏نامه تا حرف «ث» و مدخل «ثواب» انتشار يافته است .


فرهنگ‏نامۀ مباهله
  • نام منبع :
    فرهنگ‏نامۀ مباهله
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3063
صفحه از 149
پرینت  ارسال به