تاريخ انتشار: سه شنبه 1398/9/26
کد خبر: 69344

تحقیق و پژوهش در حوزه اخلاق بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به میزانی که در فقه به تحقیق و پژوهش پرداخته شده، در اخلاق پرداخته نشده و عالمان علم اخلاق بیشتر در صدد نقل حدیث بوده اند، به همین دلیل تجزیه و تحلیل محتوای این احادیث کمتر دیده می شود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری به عنوان یکی دیگر از سخنرانان نشست علمی "پژوهش ­های اسلامی در معنویت و اخلاق؛ بایسته ­ها و چالش­ ها" گفت: امروز هدف اخلاق و تعالی تربیت شهروند سازگار و تامین امنیت اجتماعی شده است.

وی افزود: در روزگاری حقایق ثابت بودند، امروز متزلزل شده اند، روزگاری برخی از حرکات لودگی تعریف می شد، امروز همان حرکات هنرمندی است، یک روزگاری لهو و لعب سبک سری بود، امروز پر کردن اوقات است.

پژوهشگر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: روزگاری نازپردگی مانع رشد بود و والدین کودکان خود را با سختی ها مواجه می ساختند، اما امروز آسایش و حق رفاه هدف انسان است.

ایشان خاطرنشان کرد: یک روزگاری مصرف انبوه طرد می شد، اما امروز به لطف تبلیغات تلویزیونی این نوع مصرف گرایی ها رواج پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: همان طور که می بینیم ارزش ها از گذشته تا کنون دستخوش تغییر شده اند، ما در تعارض های اخلاق باید کار خوب و خوب تر و کار بد و بدتر را مشخص کنیم، به عبارت دیگر هندسه ارزش های اسلامی باید مشخص شود.

حجت الاسلام عالم زادی نوری با اشاره به روش های موجود برای پژوهش های اخلاقی بیان کرد: همه این ها نیاز به پژوهش دارد، برای اثبات ارزشمندی و غیرارزشمندی یک فضیلت یا رذیلت اخلاقی می توان به براهین اخلاقی روی آورد.

وی تصریح کرد: می توان برای اثبات اخلاق از شهود و گزاره های اخلاقی نیز بهره گرفت و این سه روش در روش های سنتی ما موجود بوده است.

پژوهشگر گروه اخلاق پژوهشکده اخلاق و معنویت یادآور شد: به میزانی که در فقه به تحقیق و پژوهش پرداخته شده، در اخلاق پرداخته نشده و عالمان علم اخلاق بیشتر در صدد نقل حدیث بوده اند، به همین دلیل تجزیه و تحلیل محتوای این احادیث کمتر دیده می شود.

وی ابراز کرد: در کارهای انجام شده تلاش ویژه ای برای جمع بین ادله و یا تاکید بر تفاوت های آن ها در حوزه اخلاق دیده نمی شود.

حجت الاسلام عالم زاده نوری گفت: بخش قابل توجهی از قواعد اصولی ما قابل تطبیق بر آموزه های اخلاقی است، اما گره برخی از مسائل اخلاقی با اصول فقه موجود باز نمی شود، به نظر می رسد در کنار اصول فقه الاحکام، نیازمند اصول فقه الاخلاق هستیم.

وی اظهار داشت:اگر عبارت «افضل الاعمال» را در نرم افزار ها جستجو کنیم، بیش از ۳۰ مورد مختلف برای آن پیدا می شود، علم اصول پاسخگوی این نیست که به راستی افضل الاعمال چیست.

پژوهشگر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: در علم اصول اخلاق ما نیازمند این هستیم که درجه واجبات را در احکام بفهمیم، تعاریف عباراتی مانند ایمان و تقوا و عبارات دیگر در قرآن مشخص است، اما در این زمینه چالش هایی وجود دارد.

وی عنوان کرد: ما همانطور که در احکام فقهی تحقیق می کنیم، در مسائل اخلاقی نیز نیازمند هستیم به تحقیق بپردازیم.

ایشان افزود: بسیاری از قواعد اصولی موجود قابل تطبیق بر آموزه های اخلاقی ما است، برخی از قواعد اصولی ما نیز احتیاج به ترمیم و تکمیل دارد.

حجت الاسلام عالم زادی نوری گفت: ریشه توجه به آموزه های اخلاقی را در دو جا می توان پیدا کرد، نخست در آیات و روایات بوده و باید برای جمع آوری آن ها از تفاسیر، این پراکندگی را به شرح منسجم تبدیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دومین منشاء کتاب های اخلاقی بزرگان گذشته بوده و ما باید نکات عالمان را به عنوان پیشینه تحقیق جمع آوری کرده و در استنباط گزاره های اخلاقی در منابع دینی به کار گیریم.

ایشان در پایان تاکید کرد: در سیره و عمل معصومین نیز می توان آموزه های اخلاقی را استخراج کرد، استنباط آموزه های اخلاقی از فعل معصوم چالش هایی دارد که نیازمند توجهات اصولی است.

لازم به ذکر است نشست علمی "پژوهش­ های اسلامی در معنویت و اخلاق؛ بایسته ­ها و چالش ­ها"  با سخنرانی حجج اسلام آقایان عباس پسندیده، مسعود آذربایجانی و محمد عالم زاده نوری از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث در راستای هفته پژوهش با شعار «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» با همکاری معاونت پژوهش حوزه های علمیه و مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی حوزه در روز دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸ ساعت ۱۸ در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه برگزار گردید.

همچنین در کنار برگزاری این نشست علمی، آثار و دستاوردهای سال ۹۸ و شش ماهه دوم سال ۹۷ پژوهشگاه قرآن و حدیث در معرض بازدید حاضرین در نشست قرار گرفت.