تاريخ انتشار: دوشنبه 1397/11/1
کد خبر: 68214

کتاب «موسوعة الأحاديث الفقهية عند المذاهب الإسلامية» برگزیده جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی

کتاب دو جلدی «موسوعة الأحاديث الفقهية عند المذاهب الإسلامية» حاصل تلاش علمی گروه فقه پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث، اثر برگزیده بیست‌ و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن حکیم، یکی از پژوهشگران کتاب در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، گفت: «موسوعة الأحاديث الفقهية عند المذاهب الإسلامية» تلاشی پژوهشی است که با پيش فرض قرار دادن تلاش های گسترده دانشمندان اسلامی از مذاهب و نحله های گوناگون بر حفظ سنت نبی مکرم اسلام صلی الله عليه و آله و سلم و گسترش آن در ميان مسلمين، به بازخوانی و جمع آوری حداکثری متون گزارشگر سنت می پردازد.

وی با بیان اینکه گزارش های سنت به عنوان دومين مصدر استنباط احکام در گذار تاريخی اش تا به امروز آسيب های جدی و صدمات فراوانی را به خود ديده، تصریح کرد: مذاهب و نحله های گوناگون اسلامی هر يک با ابزارها و توان علمی خود برای دفع آسيب ها و جلب حداکثری گزارش های صحيح سنت تلاش نموده اند.

حجت الاسلام حکیم افزود: «موسوعة الأحاديث الفقهية عند المذاهب الإسلامية» نیز تلاش دارد تا بخشی از آسيب های موجود در دسترسی به سنت را رفع نمايد.

وی با اشاره به آسيب زدايی در دو بعد درون دينی و برون دينی اظهار کرد: در بعد درون دينی، غنی سازی مستندات بحث فقهی در حوزه ی حديث و سنت با بهره گيری از تمامی ظرفيت حديث فقهی ميان مذاهب اسلامی؛ بازسازی فضای صدور و قرائن پيرامونی نص و بستر سازی برای همگرايی انديشه ی فقهی در اسلام مورد توجه قرار گرفته است.

این پژوهشگر علوم حدیث ادامه داد: در بعد برون دينی، بستر سازی دفع و رفع شبهات واهی مستشرقان و منکران نسبت به حديث اسلامی مورد توجه است.

حجت الاسلام حکیم گفت: اين پژوهش در پی آن است که نقص های موجود در دسترسی جميع مسلمين به حاصل تلاش علمی عالمان مذاهب را برطرف کرده و امکان به اشتراک گذاری نتایج را ایجاد کند.

وی افزود: اين مهم از آن روی است که در آينده با کارهای موازی و تکرار پژوهش های پيشين کمتر مواجه شويم و عالمان مسلمان بتوانند با مراجعه ای جامع، نقاط نيازمند به پژوهش را از موارد ديگر تفکيک نموده و بر اساس داشته ی علمی واقعی و جامع، مراتب و مراحل آتی فرايند تکامل حديث اسلامی را بپيمايند.

گفتنی است، «موسوعة الأحاديث الفقهية عند المذاهب الإسلامية» نوشته سید کاظم طباطبایی با همکاری سید محمد حسن حکیم حاصل تلاش علمی گروه فقه پژوهشکده علوم و معارف حدیث در پژوهشگاه قرآن و حدیث است که با همکاری و حمایت شورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت به انجام رسیده و تا کنون ۲ جلد آن به چاپ رسیده است.

پیشتر دکتر احمد کریمه استاد دانشگاه الازهر این پژوهش را نمادی جدی از تلاش شیعیان ایران در تحقق همگرایی مذاهب و وحدت امت اسلامی دانسته بود.

همچنین این کتاب دو جلدی در مراسم پایانی بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با حضور جمعی از فرهیختگان و نخبگان عرصه فرهنگ و کتاب و مسوولان جهاددانشگاهی(آبانماه ۱۳۹۷) در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد.

برگزیدگان و شایستگان تقدیر کتاب سال دانشجویی در شش گروه اصلی (علوم پایه، علوم کشاورزی و منابع طبیعی، گروه هنر و معماری، گروه فنی و مهندسی، گروه علوم پزشکی و دامپزشکی و گروه علوم انسانی)، بخش ویژه، بخش جنبی، ناشر برتر، مولف پرکار، مولف جوان و استاد خادم کتاب در مراسم دوشنبه، ۲۸ آبان‌ماه معرفی شدند.

منبع: خبرگزاری ایسنا