««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع : چرا من شاد نیستم؟
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان : -
تعداد جلد : 1
ناشر : به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)
محل نشر : مشهد
تاریخ انتشار : 1396
نوبت چاپ : اول

کتاب چرا من شاد نیستم؟ تألیف حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، به زبان فارسی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، فشار روانی یا استرس که امروزه از آن به «بیماری جدید تمدن» یاد می­شود، نقش مهمی در بیماری­ های جسمی و روانی دارد. با آن که واژه فشار روانی یا استرس در مکالمات روزمره، رادیو، تلویزیون، رسانه­ ها و محافل علمی بسیار به کار گرفته می شود و همه از آن سخن می­ گویند، اما تعریف روشن و مشخصی از آن ارایه نشده است.

کم و بیش همه افراد شغل و حرفه خود را استرس زا ترین شغل می دانند و بر این باورند که در «عصر استرس» زندگی می ­کنند. بیشتر نسبت به موقعیتی که در زندگی تجربه می­ کنند، از استرس تعریفی ارایه می­ دهند. اما در یک تعریف ساده و روشن، فشار روانی به «چیزی که از خارج بر فرد تحمیل می­ شود و ناراحتی های جسمانی و روانی را در پی دارد» تعریف شده است.

در نخستین دهه های قرن حاضر متخصصان بالینی به کشف بیماری هایی نایل شدند که به نظر می رسید ناشی از تعامل عوامل روانی و جسمانی باشد و این بیماری ها را بیماری های روان تنی یا روانی فیزیولوژیکی نامیدند.

از سوی دیگر اضطراب، مساله ­ای است که جامعه امروزی به شدت با آن درگیر است و اضطراب و عدم آرامش روانی مهم­ترین مشکل انسان عصر حاضر است. شاید به همین خاطر است که از دوران کنونی، به «عصر اضطراب» یاد می­ شود. و به منظور تعیین وسعت جنبه ­های متعدد اضطراب، بررسی­ های آماری صورت گرفته، که نشان می­ دهند بیش از یک سوم بزرگسالان دچار ناراحتی­ های عصبی، خصوصا اضطراب­ می باشند.

اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر انسان، در همه افراد در حدی اعتدال آمیز وجود دارد به گونه ای که می توان گفت: اگر اضطراب نبود، همه پشت میزهایشان به خواب می­ رفتند، و این اضطراب است که افراد را وا می­ دارد که تا در یک جاده لغزنده با احتیاط رانندگی کند. اما در نقطه مقابل چنین اضطرابی، اضطراب مرضی وجود دارد، چرا که اگر چه حدی از اضطراب می­ تواند سازنده و مفید باشد و اگر چه اغلب مردم اضطراب را تجربه می­ کنند، اما این حالت ممکن است جنبه مزمن و مداوم بیابد و فرد را دچار استیصال و شکست نماید. با این بیان به نظر می­رسد که اضطراب مرضی بر سلامت جسمانی و روانی افراد تاثیر داشته و بهداشت شخصی فرد را تحت تاثیر خود قرار می ­دهد.

حال شگفت آور است بدانیم زمینه های پژوهشی محکمی وجود دارد که رابطه میان شادی با سلامت جسمانی و روانی را تایید می­ کند. بدین ترتیب، شادی که در نقطه مقابل اضطراب و استرس قرار دارد، نقشی تسهیل گر و تعیین کننده در سلامت جسمانی دارد.

شواهد فزاینده حاکی از آن است که شادمانی می­ تواند از طریق تاثیر گذاری بر سیستم ایمنی بدن، در سلامت افراد موثر باشد. به همین خاطر است که عملکرد سیستم ایمنی افراد شاد، موثرتر از افراد ناشاد است. این همان چیزی است که ممکن است عمر طولانی افراد شاد را تبیین کند.

کتاب چرا من شاد نیستم؟ درصدد است تا عوامل و ریشه های مختلف مربوط به از بین رفتن شادی و سرور و ایجاد غم و اندوه را بیان نماید و در پایان نیز راه های درمان حزن و اندوه را ارائه می نماید.

بخش ­های مختلف کتاب به قرار ذیل می باشد:

         مقدمه

         عوامل ناشادی:

  1. عوامل اخلاقی

         الف) روابط اجتماعی

         ب) تعامل با دنیا

         ج) بی تابی کردن در بلاها

         د) عوامل عملی و رفتاری

  1. عوامل اقتصادی

         الف) سختی های زندگی

         ب) اندوه روزی مقدر نشده

         ج) فقر

         د) اضطراب فقر

        ح) اضطراب ثروت

       و) اضطرب بدهکاری

       ز) اضطراب مشارکت

  1. درمان حزن

          ۱. درمان شناختی

          ۲. درمان اعتقادی

          ۳. درمان اخلاقی

          ۴. درمان رفتاری عبادی

کتاب چرا من شاد نیستم؟ تألیف حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی، به زبان فارسی، در قطع رقعی، در ۶۴  صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۶با همکاری انتشارات به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) منتشر شده است.