تاريخ انتشار: پنج شنبه 1395/5/28
کد خبر: 52948

پیام حضرت آیت الله مظاهری به برگزاری دومین دوره مدرسه تابستانی کلام امامیه در اصفهان

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حضرت آیت الله مظاهری، زعیم حوزه علمیه اصفهان در پیامی به مناسبت برگزاری دومین دوره آموزشی مدرسه تابستانی کلام امامیه که از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه در اصفهان برگزار شد ضمن ابراز مسرت از برگزاری این دوره، بر ضرورت برنامه ریزی دقیق، اقدامات علمی و هماهنگی لازم با دستگاه های ذی ربط و مسئول حوزه های علمیه در اجرای برنامه ها، تأکید کردند.

متن کامل پیام معظم له به شرح ذیل می باشد.

 بسم الله الرحمن الرحیم

برگزاری دومین دوره مدرسه تابستانی کلام امامیه در حوزه علمیه اصفهان، به اهتمام انجمن کلام اسلامی، مایه مسرت و امید است.

هم از آن جهت که اقدامی مناسب در راستای گسترش فعالیت های علمی و مطالعاتی دانش مقدس کلام اسلامی و رونق بخشی به این علم الهی در حوزه علمیه است، و هم از آن حیث که ثمره مبارک اینگونه تلاش های فکری و علمی، تقویت بنیادهای اعتقادی طلاب عزیز خواهد بود.

از این رو، صمیمانه از این اهتمام مبارک، قدردانی می کنم و سه نکته کوتاه ولی با اهمیت را متذکر می گردم:

۱) توجه هر چه بیشتر به علم کلام و الهیات در حوزه های علمیه، امری ضروری و خصوصا در دنیای معاصر، کاملا اجتناب ناپذیر است و اگر بگوئیم که دانش کلام اسلامی باید در کانون توجهات علمی و فکری در نظام آموزشی حوزه های علمیه، قرار داشته باشد، سخن گزافی نیست، ولی اینک متأسفانه آن گونه که شایسته و بایسته است به الهیات و کلام، توجه کافی و وافی مبذول نمی شود و حتی متون درسی ارزشمندی که تعلیم و تعلم آن در طی سال های متمادی در حوزه های علمیه، رایج و دارج بوده است، نظیر شرح باب حادی عشر و شرح تجرید و شوارق، اکنون در شمار کتب متروک، واقع گردیده است. بی تردید رسالت اصلی حوزه های علمیه، آشنایی عمیق با معارف الهی و سپس تبیین صحیح آن معارف در جامعه بشری است و این رسالت خطیر که البته ابعاد گسترده و پبچیده ای را در بر دارد، اما به هر صورت، بدون رونق و پویایی دانش کلام و الهیات ایفاء و اداء نخواهد داشت.

۲) اندیشه های گوناگون الهیاتی در دنیای جدید و مدرن که روزگار معاصر ما را، به یک کارخانه عظیم تولید انبوه افکار متنوع و متکثر، اعم از صحیح و سقیم، مبدل ساخته است، به طور طبیعی، سوالات و شبهات تازه فراوانی را در مقابل ما می نهد که فراتر از مسائل و شبهه های سنتی در علم کلام و در روزگاران قدیم است و همان گونه که متکلمان عالی قدر پیشین، در هر مقطعی با ارائه ساختاری نوین برای مباحث کلامی، به اقتضائات و نیازهای زمانه خود، به خوبی تجاوب کرده اند، امروز نیز باید کلام پژوهان و عالمان این دانش مهم، با در نظر گرفتن نیازها و شرائط دنیای معاصر، نظام معرفتی متناسبی را برای رونق بخشیدن و تعمیق و تجدید این علم الهی ، تنظیم و ارائه نمایند. انجمن کلام اسلامی هم در این زمینه و هم در زمینه قبلی، می تواند با اعتماد و توکل به خداوند تعالی و تکیه بر فکر و دانش و تلاش محققان و پژوهشگران عزیز، نقشی برجسته را ایفاء نماید و برای برطرف ساختن خلاء ها و رفع نقیصه ها در این دو عرصه، اهتمام سازنده و اصلاح گرایانه ای را از خود بروز دهد، مشروط بر آن که اولاً برنامه ریزی های دقیق و متینی را در این زمینه ها به انجام رساند و ثانیا: اقدامات علمی و هماهنگی ها و همدلی های لازم با دستگاه های ذی ربط و مسئول در حوزه های علمیه را برای اجرای آن برنامه ها ، معمول دارد.

۳) مصاحبت و مؤانست با معارف الهی، توفیق بزرگی است که باید آن را مغتنم شمرد و در حراست از آن کوشش کرد و به لوازم عملی آن ملتزم بود. خصوصا دانشی مانند کلام و الهیات که مستقیما سخن از خدا و توحید و باورهای توحیدی و امور مستعالی مربوط به آن را تکفل می کند، مسیری نورانی ولی خطیر است که هم شرح صدر می خواهد که:«فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهدِيَهُ يَشرَح صَدرَهُ لِلإِسلامِ وَمَن يُرِد أَن يُضِلَّهُ يَجعَل صَدرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ كَذٰلِكَ يَجعَلُ اللَّهُ الرِّجسَ عَلَى الَّذينَ لا يُؤمِنونَ» و هم قرار گرفتن در محور خواست و اراده قانونمندانه خداوند متعال را نیاز دارد که: « وَ ما کانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ يَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَي الَّذينَ لا يَعْقِلُونَ» و هم سلامت و پاکیزگی و طهارت قلب را می طلبد که: « وَ أَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَي رِجْسِهِمْ» و هم اخلاص و خلوص در نیت را لازم دارد که: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ». از خداوند سبحان توفیقات شما عزیزان را در ترویج و تعمیق دانش کلام و الهیات اسلامی مسألت می کنم.

                                                                                                                                                                                      و السلام علیکم و رحمة الله.

                                                                                                                                                                                            حسین المظاهری

                                                                                                                                                                        ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۵/ ۱۲ذی القعدة الحرام ۱۴۳۷

لازم به ذکر است دومین دوره مدرسه تابستانی کلام امامیه با موضوع تبیین ابعاد نظریه امامت روزهای ۲۶ تا ۲۸ مرداد سال جاری با حضور و تدریس جمعی از اساتید برجسته کلام از جمله حجج اسلام آقایان دکتر برنجکار، سبحانی، خسروپناه، قدردان قراملکی، صفری فروشانی و... به مدت سه روز از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه در مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان برگزار می شود.