تاريخ انتشار: چهارشنبه 1393/2/31
کد خبر: 30163

اعلام فراخوان «همایش ملی حدیث رضوی 2

علاقمندان تا پایان تیرماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه این همایش ارسال نمایند.

به گزارش پایگاه حدیث نت، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی، دبیر علمی همایش ملی حدیث رضوی ۲ صبح چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به ویژگی های دوران امام رضا (ع) تصریح کرد: این مقطع از تاریخ دورانی بسیار حساس و پرماجرایی بوده است.

وی ادامه داد: در این زمان جهان اسلام در واقع در حال گذر از تمدن اسلامی و رسیدن به یک تمدن جهانی است.

دبیر علمی همایش حدیث رضوی ۲ تصریح کرد: با پایان سده دوم ما با ورود بسیاری مکاتب فکری و صنعت ها، نهضت ترجمه، اوج گیری عباسیان، جریان های فعال برون مذهبی (مثل واقفه) مواجهیم که تاثیر عمیقی در فرهنگ آن دوران به همراه داشته و لازم است که آنها را بشناسیم.

وی در خصوص اولین دوره این همایش که سال گذشته برگزار شد، خاطرنشان کرد: این همایش با رویکرد تخصصی در سال جاری برگزار می شود و گردآوری مقالات از متخصصین و کارشناسان حدیث و تاریخ صورت می گیرد تا برآیند دومین دوره همایش حدیث رضوی در خور این مرکز، قم و حوزه علمیه قم و آستان مبارک حضرت معصومه (س) باشد.

حجت الاسلام مسعودی گفت: همایش امسال هم همچون اولین دوره آن به صورت ملی برگزار می شود و در این خصوص مصاحبه هایی با کارشناسان و عالمان این عرصه نیز صورت خواهد گرفت که در این مصاحبه ها سوالاتی مثل "چگونگی ارتباط مدرسه خراسان با مدارس علمیه کوفه و مدینه" مطرح می شود.

 

وی با اشاره به مخالفت های امام رضا (ع) با غالیان در آن دوران اضافه کرد: این گروه افراد تندرویی بودند که متاسفانه امروز هم وجود دارند و بر همین اساس اگر بتوانیم این عصر را به خوبی بشناسیم، می توانیم میراث حدیثی امام رضا (ع) را حفظ کنیم.

حجت الاسلام مسعودی در ادامه با اشاره به آثار مکتوب موجود در خصوص آن دوران گفت: کتاب هایی درباره ولایتعهدی ایشان، خراسان بزرگ و احادیث نوشته شده و ما اگر بتوانیم تاثیر این جریان های فرهنگی، تاریخی و سیاسی را بازشناسایی کنیم، می توانیم بسیاری از ابهامات موجود در خصوص احادیث و هم عصران امام رضا (ع) را مرتفع کنیم و به همین جهت این دوره از همایش را به صورت تخصصی برگزار می کنیم.

دبیر علمی همایش حدیث رضوی ۲ در خصوص محورهای این همایش تصریح کرد: بازشناسی تاثیر جریان های فکری در میراث حدیثی امام رضا (ع)، بازشناسی تاثیر جریان های سیاسی در میراث حدیثی امام رضا (ع)، بازشناسی تاثیر جریان های انحرافی در میراث حدیثی امام رضا (ع)، بازشناسی تاثیر باورهای اخلاقی در میراث حدیثی امام رضا (ع)، بازشناسی تاثیر باورهای اعتقادی در میراث حدیثی امام رضا (مسئله امامت)، حضور امام رضا در مرو و تاثیر آن در احادیث راویان خراسان (شیعه و سنی)، نقش راویان عصر امام رضا (ع) در انتقال میراث حدیثی رضوی، چگونگی ارتباط امام رضا (ع) با اصحاب و یاران (کوفه، بغداد، قم و خراسان)، ویژگی های اختصاصی اصحاب امام رضا (ع) در نقل روایت و تفاوت آموزه های حدیثی امام رضا (ع) در مدینه و مرو محورهای این همایش می باشند.

وی در ادامه ابراز داشت: علاقمندان به ارائه اثر در این همایش می توانند تا پایان تیر ماه مصادف با اواخر ماه مبارک رمضان آثار خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

حجت الاسلام مسعودی از ارائه کنندگان اثر به این همایش درخواست کرد تا ارسال آثار خود را برای بررسی بهتر ارزیابان به روزهای پایانی مدت بیان شده واگذار نکنند.

وی گفت: «همایش حدیث رضوی ۲ » اواسط شهریور ماه و نزدیک با روز میلاد امام هشتم امام رضا (ع) در قم برگزار می شود.