تاريخ انتشار: پنج شنبه 1403/2/20
کد خبر: 76971

در پیش‌همایش حدیثی یکصدمین سال باز تاسیس حوزه علمیه قم، از ترجمه فارسی کتاب الکافی رونمایی شد

در پیش‌همایش حدیثی یکصدمین سال باز تاسیس حوزه علمیه قم با حضور رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و رئیس دانشگاه قرآن و حدیث و سایر شخصیت¬های علمی از ترجمه فارسی کتاب الکافی از جدیدترین اثر پژوهشگاه قرآن و حدیث در سالن علامه مجلسی دارالحدیث رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، در پیش‌همایش حدیثی یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم که با حضور آیت الله استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در سالن علامه مجلسی دارالحدیث برگزار شد حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث، ضمن خیر مقدم و خوش آمدگویی در ارائه گزارشی از فعالیت های حدیثی و قرآنی در پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: پژوهشگاه قرآن و حدیث دارای ۴ پژوهشکده با عناوین علوم و معارف حدیث، تفسیر اهل بیت علیهم السلام، کلام اهل بیت علیهم السلام وپژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی اسلامی است که در زمینه معارف قرآن و حدیث فعالیت دارد.

 

وی افزود: مهمترین محور فعالیت‌های حدیثی این پژوهشگاه شامل دانشنامه‌های حدیثی و موسوعه‌های تخصصی مانند موسوعه امام حسین علیه السلام، موسوعه امیرالمؤمنین علیه السلام و موسوعه امام مهدی علیه السلام است.

 

ایشان با بیان اینکه یکی از اهداف مهم تاسیس مؤسسه دارالحدیث تالیف و توسعه دانشنامه‌های حدیثی و قرآنی بوده است افزود: تاکنون ۲۱ جلد از دانشنامه قرآن و حدیث منتشر شده است و مجلدات دیگری نیز آماده و بزودی منتشر خواهد شد و سایر مجلدات نیز در دست اقدام است. تالیف این دانشنامه‌ها بر اساس اجتهاد و پژوهش انجام می‌شود و صرفا جمع‌آوری روایات و آیات نیست.

 

دکتر برنجکار ادامه داد: محور دیگر فعالیت‌های این پژوهشگاه، تصحیح کتب مانند الکافی و ترجمه برخی کتب است زیرا از مقطعی به بعد سراغ ترجمه این آثار رفتیم و امروز هم ترجمه کتاب کافی با همکاری چند تن از پژوهشگران انجام شده و امروز رونمایی خواهد شد.

 

قرآن و حدیث؛ محور فعالیت‌های پژوهشی

ایشان با بیان اینکه تجلیل از محدثان دانشمند و فقیه مانند کلینی، شیخ صدوق و رازی و ... از دیگر محور فعالیت‌ها است، تاکید کرد: همچنین کار دیگر ما قراردادن قرآن و حدیث به عنوان محور در پژوهش‌های کلامی، اخلاقی و روان‌شناسی است؛ از جمله روان‌شناسی مثبت‌گرا مطالب زیادی در احادیث و آیات قرآن دارد لذا رشته مرتبط با این مسئله هم تاسیس شده است.

 

وی با بیان اینکه بخش روش‌شناسی از دیگر محورهای فعالیت است و کارهایی در کلام و روان‌شناسی در این زمینه انجام شده است، اظهار داشت: محور دیگر فعالیت ما مباحث تاریخی حدیثی است همچنین بحث تفسیر هم از کارهای مهم دیگر محسوب می‌شود.

 

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث تاکید کرد: آیت‌الله ری شهری تفسیر قرآن کریم را بر اساس احادیث دنبال کردند که سوره مبارکه حمد آن در یک جلد به چاپ رسید.