تاريخ انتشار: جمعه 1403/2/14
کد خبر: 76946

آیین امضای قرارداد احیاء و نشر مشترک آثار شیخ صدوق در پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد

مراسم امضای قرارداد احیاء و نشر مشترک آثار شیخ صدوق (ره) با حضور ریاست پژوهشگاه قرآن و حدیث و رئیس موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام در سالن جلسات پژوهشگاه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث در ابتدای این جلسه ضمن خیر مقدم، با ارائه گزارشی از سابقه فعالیت مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در برگزاری همایش‌هایی برای بزرگان شیعه مانند مرحوم کلینی، حضرت عبدالعظیم، سیدمرتضی و ، از تصمیم این موسسه دارالحدیث در سال های گذشته مبنی بر برگزاری کنگره بزرگداشت شیخ صدوق رحمه الله سخن گفت.

ایشان در ادامه افزود: در ضمن آن همایش، برنامه ریزی شد که هم کتاب‌های شیخ صدوق (ره) تصحیح مجدد و چاپ مناسب شود و هم این که مقالاتی توسط محققان تدوین شود زیرا شیخ صدوق از اسطوانه های علم حدیث است و شیعه مدیون زحمات و تلاش های اوست.

وی ضمن اشاره به مشکلات و مسائل مختلفی که سبب تأخیر این کنگره شد، گفت: برخی از آثار شیخ صدوق بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بررسی و احیاء شده بود، اما متوقف شده بود؛ لذا تصمیم بر این شد که ادامه کار با مشارکت مراکز دیگر صورت گیرد و از پتانسیل مراکز دیگر هم استفاده شود. لذا برنامه ریزی در زمینه تصحیح کتاب‌های شیخ صدوق و نیز تالیف مقالات در خصوص ایشان صورت گرفت.

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث در ادامه اظهار داشت: از میان مراکز مختلفی که با آنها رایزنی شده بود، مؤسسه معارف اهل‌بیت علیهم السلام پذیرفت تا ادامه کار تصحیح را بر عهده بگیرد. همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر سبحانی که رییس پژوهشکده کلام اهل بیت ع پژوهشگاه قرآن و حدیث هستند مسئولیت کل کنگره را به عهده گرفته‌اند و پذیرفتند تا با همکاری پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث و نیز استفاده از ظرفیت پژوهشکده کلام اهل بیت علهیم السلام پژوهشگاه قرآن و حدیث، و رایزنی با مراکز دیگری مثل عتبه عباسیه و تولیت آرامگاه شیخ صدوق برای پیشبرد اهداف این همایش با پشتیبانی آنها، در جهت تصحیح کتاب‌ها و تدوین مقالات و برگزاری همایش در ایران و عراق، اقدامات لازم را صورت دهند و امیدواریم این کنگره پس از حدود پنج یا شش سال به سرانجام برسد.  امروز آیین امضای قرارداد همکاری فی ما بین پژوهشگاه قرآن و حدیث و مؤسسه معارف اهل بیت علیهم السلام در مورد تصحیح کتب شیخ صدوق انجام می شود.

 

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه وظیفه و رسالت نهادهای حوزوی را بزرگداشت عالمان دین دانست گفت: مهم‌تر از بحث بزرگداشت این است که نگاشته‌های این عزیزان که اسباب انتقال معارف اهل‌بیت علیهم السلام به ما است، به صورت روزآمد تصحیح و احیا شود. هم از نسخه‌های فراوانی که الآن به برکت جمهوری اسلامی و به برکت ابزارهای جدید در اختیار ما قرار گرفته و هم از روش‌های روزآمد و دقیق‌تر و منضبط ‌تر تحقیق و ابزارهای جدیدتری باید استفاده شود.

ایشان با اشاره به اهمیت مجموعه آثار شیخ صدوق به عنوان یک مجموعه کهن و بسیار مهم، خصوصا کتاب من لا یحضره الفقیه که جزو کتب اربعه و شاخص تفکر شیعی در مباحث فقهی محسوب می‌شود، اظهار داشت: تشکر می‌کنم از جناب حجت الاسلام سبحانی و مؤسسه معارف اهل بیت علیهم السلام و مجموعه کسانی که در روی صحنه و پشت صحنه سعی در ارتقای این کار دارند. ان شاء الله به همت ایشان در یک فرصت مقبول و معقول این کارها به انجام برسد و بتوانیم آن را منتشر کنیم و در اختیار جامعه علمی و دینی قرار بدهیم.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی، مدیرعامل موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام نیز ضمن سخنانی به اهمیت شخصیت و آثار مرحوم شیخ صدوق که بخش زیادی از میراث حدیثی شیعه را مرهون تلاش‌های ایشان دانست، گفت: تاکنون زحمات زیادی برای احیا و انتقال این میراث به نسل معاصر صورت گرفته است؛ اما آن چیزی که به نظر متخصصان و محققان در این عرصه می‌رسد، این است که هم به دلیل گستردگی این آثار و هم به دلیل نسخ متنوعی که از این آثار باقیمانده و مهم‌تر از همه، ویژگی‌های حدیث نگاری و حدیث پژوهی خود مرحوم صدوق، حتما نیازمند به یک احیای مجدد و متناسب با ضوابط و معیارهای جدید و آخرین دستاوردهای علمی هستیم.

دبیر علمی کنگره ملی بزرگداشت شیخ صدوق با اشاره به پژوهش‌های گسترده‌ اخیر مستشرقان در مورد شخصیت و آثار شیخ صدوق، افزود: حیف است چنین شخصیتی که امروز در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، ما به عنوان صاحبان اصلی این میراث، آن توجه لازم را نداشته باشیم. امیدواریم که ان شاء الله این همکاری فی ما بین موسسه دارالحدیث و پژوهشگاه قرآن و حدیث که مرجعیت پژوهش‌های حدیثی را به عهده دارد و مؤسسه معارف اهل‌بیت علیهم السلام که به محتوای معارف می‌پردازد و در گروه حدیث‌پژوهی خود به مباحث مربوط به اعتبارسنجی، نسخه‌پژوهی و عرصه‌های مختلف حدیثی می‌پردازد، یک الگویی برای کارهای مشابه وهم‌افزایی بین مؤسسات مختلف و ارائه کار بایسته و شایسته‌ای شود.

رئیس انجمن علمی امامت حوزه ضمن آرزوی توفیق و شمول عنایات اهل‌بیت عصمت و طهارت و وجود مقدس حضرت ولی عصر علیهم صلوات الله، در حسن ختام کلام خود گفت : این کار زیر نظر یک شورای علمی قوی انجام خواهد شد، محقّقان خبره‌ای را پای این کار خواهیم آورد و ان شاء الله با یک شیوه‌نامه دقیق و حساب‌شده که تدوین شده است، ان شاء الله یک کاری را ارائه کنیم که مورد پسند اساتید و اهل نظر قرار بگیرد.

لازم به ذکر است مراسم آیین امضای قرارداد احیاء و نشر مشترک آثار شیخ صدوق با حضور حجت الاسلام دکتر برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و حجت الاسلام سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث و حجت الاسلام دکتر محمدتقی سبحانی، رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام و مدیرعامل موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام با حضور خبرنگاران، پژوهشگران و محققان در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن جلسات پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.