فرهنگ‏نامۀ مباهله صفحه 7

پيش‏گفتار

فرهنگ، مجموعه‏اى از: باورها، آداب و رسوم، انديشه‏ها، ادبيات، هنرها، ارزش‏ها، دانش‏ها و نيز شيوه زندگى است كه در طىّ تجربه تاريخى جوامع، شكل مى‏گيرد و از نسلى به نسل ديگر منتقل مى‏شود.

بى ترديد، بخش اصلى و بنيادين فرهنگ و هويت جوامع اسلامى برگرفته از قرآن كريم و گفتار و رفتار پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و اهل بيت مطهّر اوست. بر اين پايه، تبيين و ارائه مفاهيم مهم و پركاربُرد دين، زمينه گسترش و تعميق فرهنگ دينى را در امّت اسلامى فراهم مى‏آورد و بدين سان مى‏توان كتاب‏هايى كه اين مفاهيم بنيادين و مؤثّر را با ذكر نمونه‏ها و در جامه‏اى نو و امروزين عرضه مى‏كنند، «فرهنگ‏نامه»۱ ناميد.

كتاب پيش رو، عنوانى از مجموعه «فرهنگ‏نامه‏ها»ى دار الحديث است كه به كلّى از دانش‏نامه قرآن و حديث۲ برگرفته شده و با هدف استوارسازى فرهنگ دينى، اصلاح فرهنگ عمومى و ترويج معارف اصيل اسلام منتشر مى‏شود.

1.. ر . ك : فرهنگ بزرگ سخن : ج ۶ ص ۵۳۴۸ .

2.دانش‏نامه قرآن و حديث ، مهم‏ترين آثار پژوهشىِ مؤسّسه علمى ـ فرهنگى دار الحديث ، در زمينه قرآن و احاديث اسلامى است كه مفاهيم دينى را از منظر قرآن و احاديث اهل بيت عليهم‏السلام مى‏كاود و آنها را در ذيل عناوينى ناظر به مسائل و نيازهاى روز ، به ترتيب حروف الفا ارائه مى‏نمايد . گفتنى است كه تا كنون هيجده جلد از اين دانش‏نامه تا حرف «ث» و مدخل «ثواب» انتشار يافته است .

فرهنگ‏نامۀ مباهله صفحه 8

درباره اين فرهنگ‏نامه

اين فرهنگ‏نامه در واقع، يكى از شيوه‏هاى اسلام را در رويارويى با دگرانديشان تبيين مى‏كند و از اين رو، اهميتى جهانى دارد. و شايسته است به زبان‏هاى ديگر ترجمه شود.

روش اسلام در مواجهه با دگرانديشان

در اسلام به منظور مبارزه با عقايد موهوم و زدودن باورها و انديشه‏هاى نادرست، و نيز در مواجهه با دگرانديشان، به طور كلى چهار روش توصيه شده است، خداوند سبحان خطاب به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مى‏فرمايد:

«ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَدِلْهُم بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ ؛۱

با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت فراخوان، و با آنان با روشى كه نيكوتر است مناظره كن».

در اين آيه، قرآن كريم سه روش از روش‏هاى مبارزه با انديشه‏هاى نادرست بيان شده است و ضمن آن، خداوند سبحان به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دستور مى‏دهد كه براى تبليغ حقايق دينى از اين روش‏ها بهره گيرد.

اين روش‏ها عبارت‏اند از:

۱. منطق مبتنى بر حكمت

نخستين روش اسلام براى مبارزه با انديشه‏هاى نادرست، تكيه بر دليل و برهان و استدلال عقلى و علمى و به تعبير قرآن كريم، بهره‏گيرى از منطق مبتنى بر «حكمت» است: «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ ؛ با حكمت مردم را به راه

1.سوره نحل ، آيه ۱۲۵ .