تاريخ انتشار: پنج شنبه 1403/3/3
کد خبر: 77002

کتاب "راز رضایت" منتشر شد

کتاب "راز رضایت" تألیف حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، شادکامی، از موضوعات مهم زندگی است که مورد علاقه همه مردم است و مکاتب گوناگون، از نظرگاه ‏های مختلفی به آن پرداخته ‏اند.

به باور نویسنده، یکی از شاخص‏های مهم زندگی خوب، برخورداری از احساس رضامندی است. زندگی، دو روی خوشایند و ناخوشایند دارد. زندگی خوب وقتی به دست می‏ آید که فرد بتواند هم در دوره خوشایند و هم در دوره ناخوشایند، نعمت‏ های زندگی را ببیند و احساس رضامندی داشته باشد. هیچ انسان موفقی نیست كه از هنر «رضایت از زندگی» برخوردار نباشد و بدون رضامندی، امكان پیشرفت و موفقیت وجود ندارد.

رضایت از زندگی، از مؤلفه های کلیدی شادکامی است و به همین جهت، انسان همواره در جستجوی آن است. روان شناسان نیز از دیرباز و به ویژه در دوره اخیر به این موضوع پرداخته و تبیین های خود را ارائه کرده اند.

در منابع اسلامی نیز به این موضوع توجه جدی شده است.آنچه در این کتاب به آن اشاره شده است رضامندی از دیدگاه اسلام است. مسأله این است که بر اساس منابع اسلامی، رضامندی چه تعریفی دارد و از چه مولفه هایی تشکیل شده است و کدام نظریه اسلامی می تواند رضامندی را تبیین کند.

تئوری اسلامی رضامندی "خیر ادراک" شده است و بر همین اساس، عواملی مشخص به تامین رضایت از زندگی می پردازند.

مجموعه مطالب این اثر در چند بخش مطرح شده است: ۱. تئوری رضامندی از دیدگاه اسلام که عبارت است از «خیر ادراک شده» و مباحث پیرامونی آن که در فصل دوم ارائه شده است. ۲. راهبردهای رضامندی با عنوان؛ راهبرد خیر، شامل پیش‏نیازهای رضامندی (خیرشناسی، داشته‏شناسی، خیرگرایی در ارزیابی) که در فصل سوم به آن اشاره شده است. ۳. عوامل رضامندی (خیرآوری، خیریابی و خیرباوری) که در فصل چهارم آمده. ۴. راهبردهای انطباق، پذیرش و سرور که در فصل پنجم گزارش شده‏ است

مجموعه مطالب این کتاب عبارتند از؛ ۱) ماهیت شادکامی  ۲) سازه رضامندی ۳) سازه نشاط ۴) نظریه کلان شادکامی ۵) نقد نظریه های شادکامی در روان شناسی با نظریه اسلامی شادکامی.

 

با توجه به این رویکرد، پژوهش حاضر در پنج فصل سامان یافته است که به قرار ذیل می باشد:

فصل اول:  مسئله این کتاب چیست؟

فصل دوم:  ماهیت رضایتمندی

فصل سوم:  راهبرد خیر (پیش نیازها)

فصل چهارم:  راهبرد خیر (عوامل)

فصل پنجم:  راهبردهای انطباق، پذیرش و سرور

 

کتاب "راز رضایت" تألیف حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، به زبان فارسی در قطع رقعی و در ۲۹۰  صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۴۰۲ با همکاری دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه وانتشارات دارالحدیث منتشر شده است.