تاريخ انتشار: شنبه 1403/2/22
کد خبر: 76974

حجت الاسلام احمد غلامعلی: فعالیت های حدیثی بعد از انقلاب قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث، مقالات حدیثی منتشر شده به مناسبت یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم را در سه محور مقالات سیر تطور حدیث ، مقالات جریان شناسی و روش شناسی حدیث و مقالات میان رشته ای تبیین کردند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجت‌ الاسلام و المسلمین دکتر احمد غلامعلی، معاون پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث در پیش همایش حدیثی یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قمکه روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در سالن علامه مجلسی ره دارالحدیث برگزار شد گفت: کمیته حدیث ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه در دی ماه ۱۴۰۰ تاسیس شد تا بتواند مجموعه فعالیت‌های حدیثی صدسال اخیر حوزه را گزارش و گردآوری کند و تاکنون ۱۲ مقاله در مجله حدیث و اندیشه، دو مقاله در مجله علوم حدیث، ۲۵ مقاله درباره حدیث‌پژوهان و ۱۷ مقاله هم به عنوان کتاب سده حوزه منتشر و یا آماده نشر است.

 

وی با بیان اینکه سه نوع مقاله از جمله سیر تطور، مقالات میان رشته‌ای و مقالات جریان‌شناسی در این گزارشات مورد توجه بوده است، اظهار کرد: در مقالات سیر تطور سعی بر این بود که مطالعات حدیثی در صد سال اخیر بررسی و فراز و فرود و خلاها و نقاط قوت مشخص شود.

 

دکتر احمد غلامعلی تصریح کرد: از جمله مقاله استاد طباطبایی با عنوان حدیث حوزه در سده اخیر در این راستا نوشته شد؛ ایشان ۱۸ موضوع را مورد بررسی قرار داده است و تفاوت معنادار حدیث در سال ۱۳۰۱ و سال ۱۴۰۱ را نشان داده است؛ اینکه وضعیت حدیث چگونه بوده است و امروز به کجا رسیده است.

 

معاون آموزش دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه سیر تطور بر رجال حدیث و فقه‌الحدیث هم نوشته شد، گفت: از رهاورد این تحقیق در سیر تطور فقه‌الحدیث معلوم شد که در عرصه واژه‌پژوهی چه نقاط قوت و ضعفی وجود دارد یا مشخص شد که در زمینه شرح آثاری مانند نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و ...کارهای بسیار ز یادی انجام شده است ولی در زمینه کتاب کافی نیازمند شرح بیشتری هستیم.

 

وی با اشاره به بررسی کمی و کیفی بیشترین ترجمه‌های نهج‌البلاغه به فقه‌الحدیث اشاره و اظهار کرد: در فقه‌الحدیث هم کمبود آثار در مورد قواعد فقه‌الحدیثی نشان داده شد، همچنین در جریان‌شناسی هم ۴ مقاله نوشته شد و در این مقالات به جریانات حدیثی به صورت رویکردهای مختلف و گونه‌شناسی تحقیق شد و اینکه رویکرد اعتدالی و افراطی آن چگونه بوده است ضمن اینکه جریان‌شناسی حدیثی در صد سال اخیر هم مورد بررسی قرار گرفت.

 

ایشان ادامه داد: چه در مقالات جریان‌شناسی و چه در مقالات سیر تطوری فعالیت‌های حدیثی قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیستند یعنی بیشترین فعالیت پژوهشی و آموزشی حدیث مربوط به بعد از انقلاب اسلامی است همچنین بخش دیگر مقالات میان رشته‌ای است که در زمینه فقه و حدیث، کلام و حدیث و ... نوشته شد و مقاله‌ای هم نیم‌نگاهی به آینده حدیث‌پژوهی داشته است. نویسنده این مقاله، آینده پژوهش های حدیثی را در ۱۵ عنوان کلی تنظیم کرده است که محققان و دانشجویان و طلاب علاقمند می‌توانند موضوعات پیشنهادی را به عنوان رساله و پایان نامه ارائه دهند.

 

معاون پژوهشکده علوم و معارف حدیث با اشاره به موضوعاتی که در مورد آن از نگاه حدیثی کار نشده است، افزود: از جمله این عرصه‌ها، سیاسی، فرهنگی، احادیث اجتماعی، احادیث اقتصادی و ... است البته در مورد احادیث سیاسی یکی دو اثر نوشته شده است که محدود به برخی کتاب های حدیثی است.

 

وی ادامه داد: در مورد کتب هم در ابتدا قرار بود مجموعه حدیث‌پژوهان منتشر شود ولی برای جلوگیری از موازی‌کاری تصمیم گرفتیم حدیث‌پژوهانی که به نوعی جریان‌ساز، دارای نوآوری و مؤثر هستند مورد تحقیق قرار بگیرند که از جمله این شخصیت‌ها می‌توان به مانند امام خمینی، آیت‌‌الله بروجردی، شیخ عباس قمی و آیت‌الله ری‌شهری اشاره کر د.