تاريخ انتشار: دوشنبه 1402/12/28
کد خبر: 76825

حجت الاسلام طباطبایی: آیت الله ری شهری یکی از مصادیق شایسته و بارز حدیث امام صادق علیه السلام است.

گرامیداشت دومین سالگرد ارتحال آیت الله محمدی ری شهری با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی،‌ رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث در نمازخانه مؤسسه دارالحدیث با حضور کارکنان، اساتید و پژوهشگران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، گرامیداشت دومین سالگرد ارتحال آیت الله محمدی ری شهری با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی،‌ رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با حضور کارکنان، اساتید و پژوهشگران پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث و موسسه دارالحدیث در روز یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ بع از نماز ظهر و عصر در نمازخانه موسسه دارالحدیث برگزار شد.

 

حجت الاسلام طباطبایی در این مراسم با استناد به روایتی از امام صادق علیه السلام گفت: امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: لَيسَ يَتبَعُ الرَّجُلَ بَعدَ مَوتِهِ مِنَ الأَجرِ إلّا ثَلاثُ خِصالٍ. بنده وقتی تأمل می کردم در این روایت و رویکرد مرحوم آیت الله ری شهری، می دیدم که یکی از مصادیق شایسته و بارز برای این روایت جناب ایشان هست، یعنی هم بنای دارالحدیث که یک صدقه جاریه از جانب ایشان هست، هم سنت تبلیغ و ترویج و پژوهش‌های معارف قرآنی حدیثی و هم فرزند خوب و نیک در وجود ایشان متبلور شده است.

 

ایشان با اشاره به آثار فراوان مرحوم آیت الله ری شهری اظهار داشت: عناوین اصلی آثاری که توسط شخص ایشان نوشته شده، یا زیر نظر ایشان توسط محققانی که پرورش دادند یا سرپرستی آنها را به عهده گرفتند، نگارش شده، بالغ بر ۱۱۰ عنوان هست. این غیر از آثاری است که به زبان‌های متفاوت ترجمه شده است، برخی مثل دانشنامۀ امام حسین علیه السلام ۱۵ جلد، دانشنامۀ امیرالمؤمنین علیه السلام ۱۲ جلد، دانشنامۀ امام مهدی علیه السلام ۱۰ جلد، میزان الحکمه ۱۴ جلد، دانش نامۀ قرآن و حدیث تا حالا بیست و چند جلد، یعنی مجموعۀ اینها را که در نظر بگیریم حدوداً نزدیک به ۲۵۰ جلد کتاب منتشر شده است، خیلی از اینها به زبان‌های دیگر هم ترجمه شده، یعنی ۱۱۰ عنوان کتاب، این ثمرۀ بزرگی است که در زندگی یک فرد، در مدت عمر نه چندان طولانی، بتواند اینگونه از فرصت استفاده کند و چنین آثار ارزشمندی را از خود به جای بگذارد.