تاريخ انتشار: شنبه 1401/12/20
کد خبر: 76119

مراسم نخستین سالگرد رحلت آیت الله محمدی ری شهری (ره) برگزار شد

مراسم نخستین سالگرد رحلت آیت الله محمدی ری شهری(ره) در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام، مراسم اولین سالگرد یادبود فقدان عالم مجاهد و احیاگر حدیث آیت الله محمدی ری شهری عصر روز جمعه از ساعت ۱۶ در مصلای امام علی علیه السلام آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام با حضور شخصیت های کشوری و لشکری برگزار گردید.

این مراسم با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط حاج مجتبی محمدبیگی از قاریان ممتاز و بین المللی قرآن کریم آغاز و با نوای ذاکرین خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام سیدمجید بنی فاطمه و حاج حمید منتظر ادامه یافت.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: زمین یکی از پدیده های شگرف الهی است اما بخش های مختلف زمین مساوی و مثل هم نیستند؛ مثلا بخشی از زمین قابل کشاورزی است و بخش دیگری از زمین دارای مخازن ارزشمندی است و بخشی از زمین هیچ بهره برداری ندارد.

وی افزود: انسان هم همین است؛ آن انسانی که از نعمت های خداوندی برخوردار باشد و راه کمال را بپیماید آنقدر ارزش پیدا می کند که با هیچ عدد و ریالی قابل محاسبه نیست و جانشین الهی بر روی زمین می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مروی گفت: انسان می تواند مثل زمینی باشد که پر از گنج و گنجینه باشد و می تواند مثل شوره زاری باشد که ارزشی ندارد و اسلام برای تعالی انسان دو راه علم و عمل را توصیه می کند.

وی ادامه داد: علم و عمل صالح دو بالی است که خداوند در وجود هر انسانی به صورت بالقوه قرار داده است و هر که آن را بالفعل کند به جایی می رسد که مسجود ملائکة الله می شود.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه درباره خصوصیات مرحوم آیت الله ری شهری گفت: عالم و خدمتگزاری موثر بود؛ تأسیس حوزه علمیه و دارالحدیث و تألیفات علمی فراوان از ویژگی های ممتاز ایشان بود.

وی افزود: ایشان لحظه ای از نوشتن و امور علمی دست نمی کشید و این وجود با برکت حقیقتا گام های بلندی در احیای علم حدیث برداشت؛ بدون مبالغه وی ادامه دهنده راه علمایی چون شیخ صدوق و کلینی در علم حدیث است.

حجت الاسلام و المسلمین مروی اضافه کرد: امروز نیازها عوض شده و باید سؤالات جواب داده شود؛ آیت الله ری شهری احادیث را امتداد اجتماعی داد و پاسخ سؤالات نسل امروز را از میان احادیث استخراج و به جامعه تزریق کرد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: خصوصیت مرحوم آیت الله ری شهری این بود که هم بال علم و هم بال عمل را به خوبی برای خود فراهم‌ کرد و توانست از این دو بال برای رشد و تعالی استفاده کند.

وی افزود: مرحوم آیت الله ری شهری مدیری قابل و ممتاز بود و در دستگاه قضایی و اطلاعاتی و دیگر مسئولیت های خود، اخلاق مداری و تقوای الهی را پیش می گرفت؛ وی زمانی که در وزارت اطلاعات بود به کارکنان می‌گفت پنهان ماندن را رعایت کنید و امانتدار باشید و مبادا مردم از شما به خاطر جایگاهتان بترسند.

حجت الاسلام و المسلمین مروی با اشاره به دوران مسئولیت مرحوم آیت الله ری شهری در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: باید مدیریت آن عالم عامل را تحسین کرد چرا که همگان می دانند چه تحول عظیمی را در دوران مسئولیتش در حرم ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: آن عالم ربانی در هر امری رضای الهی را در نظر داشت؛ وی به میدان آمد و برای حفظ و صیانت از انقلاب از خود گذشت و آینده خویش را در نظر نگرفت تا دست به پاکسازی منافقین بزند..

حجت الاسلام و المسلمین مروی ادامه داد: هر جایگاهی که نظام اسلامی به آن نیاز داشت آیت الله ری شهری حضور پیدا می کرد و مورد اعتماد امام خمینی(ره) بود و همواره مورد اعتماد و احترام رهبر معظم انقلاب قرار داشت.